بسته بندی اسباب بازی

Rate this post

بسته بندی یکی از مهمترین اصولی است که پیش از عرضه کالا به بازار باید به آن پرداخته شود. اگر بسته بندی کیفیت و استاندارد های لازم را نداشته باشد، کالا آسیب خواهد دید و یا این که مصرف‌کننده میلی به انتخاب آن در میان انواع مشابه نخواهد داشت. اسباب بازی ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. طراحی و انتخاب بسته بندی اسباب بازی ها عاملی مهم است که می‌تواند بر روی میزان فروش تولیدکننده تاثیر بگذارد.

علاوه بر طراحی درستی که طبق اصول تجاری است، بسته بندی باید قابلیت اجرا هم داشته باشد. همچنین امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای نمونه طراحی شده در نرم‌افزار  به صورت فیزیکی هم باید در دسترس باشد. مجموعه صنعت کارتن با داشتن تجربه و دانش به‌روز برای شما امکان ساخت انواع کارتن‌ های بسته بندی را فراهم می‌کند.

تاریخچه بسته بندی اسباب بازی

بسته بندی اسباب بازی می‌تواند به اندازه خود اسباب بازی اهمیت داشته باشد. از دهه 60 میلادی با تغییرات گسترده‌ای که در روش های بازریابی و کمپین های تبلیغاتی به وجود آمد، اهمیت بسته بندی محصولات تجاری بیشتر به چشم تولیدکننده و مصرف‌کننده جلوه پیدا کرد.

اولین بار تاندربـردز در سال های 1950 تا 1960 متوجه تاثیر بسته بندی در فروش اسباب بازی ها شد. او متوجه شد که ساده‌ترین نگاره و نقش ها روی جعبه های بسته بندی اسباب بازی جذابیت بیشتری به آن می‌بخشد. نگاه کردن به همان بسته های ساده هیجانی پنهانی را در پی داشت. همین هیجان حس کنجکاوی را برای خرید محصول جدید را در افراد برانگیخت.

زمانی تاثیر بسته بندی اسباب بازی جلوه‌ای از جنس اصول بازرگانی و بازاریابی یافت که پای تبلیغات آن ها به برنامه های تلویزیونی باز شد. با شروع دهه 70 میلادی بازاریابی محصولات مختلف صنعتی، خوراکی و حتی خانگی در تلویزیون به امری عادی بدل شده بود. پس با شروع کمپین های تلویزیونی برای فروش اسباب بازی ها نیاز به بسته بندی های جذاب و تمیز هم حس شد.

بسته بندی اسباب بازی

رقابت در عرصه تبلیغات های صوتی و تصویری منجر به ورود بسته بندی های پلاستیکی با المان هایی بر گرفته از شخصیت بازی ها شد. درج نام برند، لوگو و شکل قهرمانان بر روی جعبه ها یا طراحی بخشی به اسم ” دکمه من را امتحان کن!” شروعی برای بازاریابی به سبک جدید بود.

آخرین تغییری مهمی که در صنعت بسته بندی اسباب بازی ها روی داد، ایجاد سازگاری بسته ها با محیط زیست بود. ریچارد بومن مبتکر عرضه این سبک از بسته ها بود. او توانست با عرضه بسته بندی های قابل بازیافت به اسم جکوپاک تحولی جدید همراه با آموزش اصول زندگی به کودکان ایجاد کند.

طراحی بسته بندی اسباب بازی

طراحی بسته بندی هر کالایی که قرار است در ویترین های فروشگاه ها قرار بگیرد و با نمونه های مشابه خود رقابت کند، باید از اصولی تبعیت کند. اگر چه سهم خلاقیت و ایده های نو به مراتب بیشتر از رعایت اصول قدیمی است، ولی انتظار می‌رود که با توجه به چنین اصل هایی استاندارد های رسمی رعایت شود. در نتیجه کیفیت کافی را برای رسیدن به دست کودکان را داشته باشد.

به طور کلی طراحی بسته بندی اسباب بازی باید با توجه به رده بندی سنی بچه ها انجام شود. این رده بندی سنی شامل نوزاد، نوپا، نوباوه، کودک (7 تا 12 سالگی) و نوجوان (13 تا 18 سالگی) است. بنابراین ترکیب های رنگی، نوع چاپ، نوشته های روی بسته بندی و حتی کالایی که در آن قرار گرفته می‌تواند بر روی بیننده تاثیر گذار باشد.

بی توجهی به این اصول ساده خطر جدی در مسیر موفقیت برندینگ را به همراه داد. چرا که کودک در ابتدا تنها با دیدن ظاهر یک بازی باید تصمیم بگیرد آن را می‌خواهد یا نه. اگر هم نتواند کودک را به سمت خود جلب کند یعنی طرح شکست خورده است و سودی نصیب تولیدکننده نخواهد شد.

بسته بندی اسباب بازی

اصل اول) آسان باز شو

حوصله کودکان محدود است و آن ها بر کمی دارند. اگر قرار باشد برای باز کردن یک جعبه وقتی بیشتر از زمان بازی بگذارند دگر میلی به استفاده از آن نخواهند داشت. به همین خاطر بسته بندی اسباب بازی با در های آسان باز شو به بازار معرفی شد. این بسته بندی ها سبب استقلال کودک در انجام کار هایی هر چند کوچک هم می‌شوند.

اصل دوم) رنگ ها

رنگ های به کار رفته در نگاره هایی برجسته و ساده‌ای که روی بسته ها چاپ می‌شوند در نگاه بزرگسالان و بچه ها بیشتر از هر عنصر دیگری به چشم می‌آیند. به ویژه زمانی که فرد قصد دارد آن اسباب بازی را هدیه دهد، جعبه های خوش آب و رنگ شانس بیشتری برای فروخته شدن خواهند داشت.

اصل سوم) محصول را نشان بده!

این ترفند در بازاریابی بسیاری از محصولات به ویژه مواد غذایی دیده می‌شود. فرض کنید بخشی از یک ماشین اسباب بازی با بسته بندی شفاف معلوم باشد. به این روش کیفیت، کارایی و جزییات کالا بهتر نمایش داده می‌شود. بر اساس روان‌شناسی کودک، او می‌تواند ارتباط بهتری با کالا هم بر قرار کند. نکته جالبتر این است که بسته بندی اسباب بازی به صورت کارتن هایی که دارای بخش شفاف هستند، هزینه کمتری برای تولیدکننده خواهد داشت.

اصل چهارم) فرایند چاپ

در سال های اخیر روش ها و تکنیک های چاپ تغییرات گسترده‌ای داشتند. تصور کنید یک طرح یکسان را روی یک جعبه مشابه با دو تکنیک مختلف چاپ کنند. چاپی که کنتراست رنگی بهتری دارد و بتوان در آن از رنگ های نزدیک به رنگ های مورد استفاده طراح در شبیه سازی انتخاب کرد، جذابیت بیشتری خواهد داشت.

بسته بندی اسباب بازی

اصل پنجم) نوع بسته بندی اسباب بازی

برای بسته بندی اسباب بازی ها از جعبه های مختلفی می‌توان استفاده کرد. هر چه ضخامت این کارتن ها کمتر باشد و در ساخت آن‌ ها از لایه های موج‌دار کمتری استفاده شده باشد، کیفیت کمتر و در نهایت قیمت کمتری خواهند داشت. بهترین انتخاب برای این نوع بسته بندی های مقوای ایندر بورد یا همان کارتن های داخل سفید و کارتن های پشت طوسی هستند.

پس از چاپ و انتخاب نوع بسته بندی اسباب بازی می‌توان عملیات های ثانویه مانند سلفون کشی از نوع براق و مات، یووی سیلندری و … را هم انجام داد. بیشتر این مراحل به هزینه ها و امکانات در دسترس بستگی دارد. صنعت کارتن با در اختیار داشتن به‌روزترین تجهیزات می‌تواند بهترین مشاور شما در زمینه بسته بندی باشد.

انواع بسته بندی بازی

وقتی وارد فروشگاه می‌شوید انواع کارتن هایی را می‌بینید که از نظر شکل هم با هم متفاوت هستند. بزرگترین محدودیت در انتخاب نوع بسته بندی اسباب بازی ها به خود اسباب بازی و ابعاد آن باز می‌گردد. وزن کالا، ابعاد و شکل آن می‌تواند طراحی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

جعبه دسته‌دار

استفاده از جعبه های دسته‌دار نیاز به پلاستیک های حمل کالا را از بین می‌برد. به علاوه این نوع بسته بندی توانایی بازیافت هم دارد. همچنین قدرت تحمل وزن بالا، برش در ابعاد مختلف و دوام طولانی مدت هم از مزیت های آن است.

بسته بندی اسباب بازی

کارتن لمینتی

کارتن های لمینتی را در ابعاد مختلف برای عرضه بازی های فکری و کمک آموزشی می‌توان استفاده کرد. کودک می‌تواند به راحتی تمامی قطعات بازی را در این نوع بسته بندی جای دهد.

مقوای ایندر بورد

مزیت استفاده از مقوا های ایندر بورد در این است که هیچ محدودیتی از نظر چاپ روی آن ها وجود ندارد. به علاوه مقاومت بالایی در برابر خم شدن و تحمل وزن هم دارند.

مقوای پشت طوسی

مقوا های پشت طوسی در بخش چاپ نیاز به توجه دارند. امکان چاپ داخل آن با بیرون آن متفاوت است. یعنی این که در بخش بیرونی آن ها می‌توان چاپ با کیفیت و رنگی انجام داد ولی در بخش داخلی آن امکانش وجود ندارد. این مقوا تحمل وزن خوبی هم دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *