سفارش کارتن

سفارش کارتن


Rate this post

صنایع بسته بندی جز 10 صنعت مهم در دنیا است. انواع جعبه های چوبی و مقوایی با جنس ها و استحکام های مختلف با کارایی های مختص به خود تولید می‌شوند. با گسترش این صنعت و محصولات تولیدی آن، برای سفارش کارتن متناسب با کالای تولید شده نکات بسیار هست که باید به آن ها توجه کرد.

برای ساخت و طراحی کارتن های بسته بندی از تکنیک های مختلفی مانند چاپ افست، چاپ فلکسو، چاپ سیلک و … بر روی کارتن های چند لایه استفاده می‌شود. در این مقاله از صنعت کارتن هر آن چه که برای انتخاب و سفارش کارتن لازم است بدانید را گردآوری کرده‌ایم.

آشنایی با کارتن های بسته بندی

در یک نگاه کلی کارتن های بسته بندی  (Carton)محصولاتی سلولزی هستند که قابلیت زیست تخریب پذیری دارند. این محصولات از به هم چسبیدن چند لایه کاغذی یا مقوایی ساخته می‌شوند.

معمولا تعداد لایه های مقوایی در کارتن های بسته بندی بین 2 تا 5 لایه است. البته در صورت سفارش کارتن برای مصارف خاص تعداد این لایه ها تغییر پذیر هستند. برای افزایش استحکام کارتن های تولید شده می‌توان از لایه های فلوت (FLUTE) یا موجدار بین هر لایه مقوایی استفاده کرد.

برای افزایش کیفیت لایه های مقوایی ترجیح داده می‌شود که این لایه ها از کاغذ هایی با کمترین میزان آخال و ذرات آلاینده ساخته شوند. جنس مقوا های انتخاب شده برای ساخت یک بسته بندی کارتنی به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهمترین این عوامل عبارتند از:

  • هزینه ساخت
  • نوع چاپ نهایی
  • نوع کاربرد

فرآیند تولید یک بسته بندی کارتنی شامل مراحل برش کاری، چاپ و چسب زدن است. در نهایت با قرار دادن یک پوشش مانند لمینت روی جعبه ها چاپ انجام می‌شود. برای انتخاب نوع چاپ باید به دو مورد توجه کرد. اول این که کالا صادراتی است یا خیر و در آخر این که بودجه اختصاص داده شده چقدر است؟!

به طور کلی برای سفارش کارتن های صادراتی از چاپ های لمینتی استفاده می‌شود. همچنین در انواع ارزانتر می‌توان از چاپ معمولی روی کارتن ها سفارش داد. به تناسب سفارش کارتن، می توان این بسته های مقوایی را با برش ها و تعداد لایه های متفاوتی تولید کرد.

سفارش کارتن
سفارش کارتن

انواع کارتن های بسته بندی

بسته بندی درست یک محصول از ارکان اصلی بازاریابی و فروش است. به عبارتی با یک بسته بندی اصولی مشتری ها به انتخاب و خرید محصول شما در میان صد ها کالای مشابه جذب می‌شوند. بنابراین برای رسیدن به سود باید با دیدگاه جدیدی سفارش کارتن های بسته بندی محصولات خود را بازبینی کنید.

صنایع بسته بندی همگام با گسترش نیاز های تولید کنندگان و صادر کنندگان تغییر یافت. امروزه محصولات مختلفی مانند میوه، سبزی، اسباب بازی، قطعات یدکی، دارو و … را با بسته بندی های کارتنی به بازار عرضه می‌کنند.

سازمان های تعیین استاندارد برای سنجش کارایی و کیفیت کارتن های تولید شده آزمایش های ساده‎‌ اما مهمی را پیشنهاد داده‌اند. این آزمایش ها عبارتند از:

  • آزمون کشش ورق های مقوایی
  • آزمون فشار (له شدن گوشه های جعبه)
  • آزمون چسبندگی بین لایه های کارتن

 

کارتن های مقوایی ساده (Single) : کارتن های بسته بندی مقوایی ساده فاقد ورق های موجدار هستند. در نتیجه ارزان قیمت بوده و برای محصولات سبک به کار گرفته می‌شوند.

 

کارتن تا شو : این جعبه ها از مقوا و به همراه تخته های کاغذی فیبری موجدار ساخته می‌شود.

 

جعبه های پیش ساخته (CardBoard) : این جعبه ها قابل بازیافت و امن هستند. همچنین بسته بندی نهایی و حمل و نقل راحتتری دارند.

سفارش کارتن

کارتن دو جداره : کارتن های دو جداره خود نیز دارای 2 دسته بندی های دو جداره معمولی و Single هستند. کارتن ها دو جداره معمولی به واسطه استحکام و قیمت اقتصادی که دارند، جایگزین مناسبی برای جعبه های چوبی هستند. سفارش کارتن دو جداره Single نیز در انواع مختلفی امکان پذیر است.

C – FLUTE : Single

این کارتن ها در ضخامت های 3 تا 16 اینچی تولید می‌شوند. این جعبه ها را می‌توان همه کاره نامید چرا که در برابر ضربه مقاوم است و می‌تواند وزن زیادی را تحمل کند.

B – FLUTE : Single

این مدل در ضخامت های  1.8 اینچی تولید می‌شود. این ضخامت کم است برای همین برای کالا های سبک و کوچک قابل استفاده است.

E – FLUTE : Single

این کارتن ها با ضخامت های 3.32 اینچی در برابر چین خوردگی مقاومت بالایی دارند. چاپ روی این کارتن ها ساده‌تر است. مثال ساده این کارتن جعبه های پیتزا می‌باشد.

F – FLUTE : Single

این مدل از جعبه های مقوایی در ضخامت 1.16 اینچی برای حمل اشیا سبک ساخته می‌شوند.

R – FLUTE : Single

این مدل در ضخامت های  1.8 اینچی با شرایط چاپ بهتر روی بدنه مقوایی تولید طراحی و ساخته می‌شود.

 

چاپ بر روی کارتن های بسته بندی

یکی از پر طرفدارترین روش های بسته بندی کارتن های مقوایی هستند؛ چرا که امکان چاپ هر تصویر و نوشته‌ای را بدون محدودیت دارند. آخرین راه جذب مشتری ها بسته بندی های زیبایی هستند که نگاه اول را به خود جلب می‌کنند. در زمان انتخاب و سفارش کارتن های بسته بندی باید به طرح نهایی که روی بسته بندی ها چاپ می‌شود دقت کنید.

زمانی که تولید کننده کالایی را به بازار عرضه می کند باید روی بسته بندی آن اطلاعاتی مانند تاریخ تولید، نام و نشان برند و … را درج نماید. بنابراین در زمان سفارش کارتن باید دقت کند که آیا جنس انتخاب شده قابلیت چاپ های درخواستی را دارد یا خیر.

بر اساس آن چه در سفارش کارتن ها قید می شود برای چاپ اطلاعات هم روش های مختلفی وجود دارد. از طرف دیگر همه‌ی کارتن ها قابلیت چاپ روی سطح را دارا هستند؛ اما کیفیت های چاپ می‌تواند متفاوت باشد. روش های چاپ روی کارتن به دو دسته‌ی چاپ مستقیم و غیر مستقیم دسته بندی می‌شوند.

روش های چاپ مستقیم از متداولترین روش های چاپ است که در زمان سفارش کارتن به آن توجه می‌شود. فلکسوگرافی یا چاپ مستقیم ارزان، ساده و در دسترس است.

چاپ غیر مستقیم هم با روش های مختلفی انجام می‌شود. کیفیت این چاپ و دامنه رنگ های چاپ بیشتر است به همین دلیل هزینه آن هم بیشتر از مستقیم است. با قرار دادن یک لایه نازک فلزی یا کاغذی روی سطح کارتن چاپ انجام می‌گیرد.

سفارش کارتن

پوشش های کارتن های بسته بندی

یکی دیگر از عواملی که در زمان سفارش کارتن باید در نظر گرفت پوشش روی بسته ها است. اهمیت این بخش بسیار زیاد بوده و بر روی هزینه تولید نهایی و جلب توجه خریداران موثر است.

مقوا در برابر عوامل بیرونی تقریبا بی دفاع است؛ در نتیجه باید برای حفاظت از آن از پوشش های ثانویه استفاده کرد. این انتخاب در زمان سفارش کارتن باید به تناسب نوع طرح، چاپ و جنس کارتن صورت بگیرد.

 

پوشش های لمینتی

پوشش های لمینتی سبب شیک شدن یک بسته بندی مقوایی می‌شوند. پوشش های لمینتی دارای 2 نوع براق و مات هستند. اگر چه لمینت گرانتر از دیگر پوشش ها است ولی دوام، مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت در برابر تابش مستقیم نور خورشید و مقاوم در برابر گرد و غبار سبب محبوبیت آن شده است.

اگر پوشش انتخاب شده در زمان سفارش کارتن لمینت باشد می‌توانید از سالم ماندن بسته بندی کالا برای یک مدت طولانی آسوده خاطر باشید. به ویژه برای محصولات لوکس لمینت می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

 

پوشش های براق

یکی دیگر از پوشش هایی که در زمان سفارش کارتن به شما پیشنهاد می‌شود، پوشش های براق هستند. این پوشش ها با نام های فرابنفش (UV) و  AQ Semi-Gloss  شناخته می‌شوند. ویژگی ممتاز پوشش های AQ جنس آن ها است. این پوشش بر پایه آب ساخته شده و آسیبی به بدن انسان و مواد غذایی وارد نمی‌کند.

پوشش های فرابنفش با این که قیمت ارزانتری دارند اما کیفیتشان با پوشش های لمینت براق برابری می‌کند. این پوشش ها در کنار سرعت تولید بالایی که دارند، سازگار با محیط زیست هم هستند.

 

پوشش کارتن های تجارت الکترونیک (راه راه)

بیشتر وقت ها در زمان سفارش کارتن برای بسته بندی حمل و نقل و تجارت الکترونیکی پوشش های راه راه درخواست می‌شود. نقطه عطف این انتخاب در استحکامی است که این پوشش ها به بسته بندی می‌بخشند.

یکی دیگر از دلایل استفاده از این پوشش ها کاهش هزینه های چاپ دیجیتال و ترابری است. به علت ارزان قیمت بودن در خرید های عمده سفارش کارتن و ارسال به نفع شرکت خواهد بود. از طرفی پوشش های راه راه نیاز به پوشش های ثانویه برای محافظت بهتر را از بین می‌برند.

سفارش کارتن

پوشش ویژه

اگر شما صاحب کسب و کار خاص خود هستید و سرمایه کافی را در اختیار دارید می‌توانید از پوشش های خاص و شخصی سازی شده استفاده کنید. این پوشش ها به دلیل هزینه های اضافی که دارند برای تولیدات خاص و توصیه می‌شوند.

 

هزینه سفارش کارتن های بسته بندی

بسته بندی های مقوایی در عمل هیچ محدودیتی ندارند. این بسته بندی ها برای حمل نقل کالا های سنگین و سبک در شرایط انبار داری و حمل و نقل مختلف قابل استفاده هستند. به علاوه هزینه سفارش کارتن های مقوایی به مراتب کمتر از جعبه های چوبی قدیمی است.

در زمان تولید و عرضه کالا ها در یک صنعت بودجه بندی دقیقی برای هر بخش از فرآیند ساخت در نظر گرفته می‌شود اگر چه سفارش کارتن های مقوایی یک راه حل برای بسته بندی مقرون به صرفه است اما قیمت تمام شده‌ی آن به پارامتر های مختلفی بستگی دارد:

  • کیفیت مقوای مصرفی
  • تعداد لایه های کارتن و فلوت ها
  • اندازه کارتن
  • وزن کارتن
  • نوع برش کارتن
  • نوع چاپ
  • انتخاب نوع پوشش ثانویه
  • تیراژ سفارش کارتن

طبیعی است که یکی از موثرترین عوامل در زمان سفارش کارتن تعداد درخواست شده باشد. هر چه تولید در تیراژ های پایین هزینه بیشتری را در پی دارد. برای برخی از سفارش ها باید تنظیمات دستگاه ها و ابزار ها تغییر کند گاهی هزینه‌ این کار های ساده با هزینه طراحی و تولید تعداد مشخصی کارتن برابری می‌کند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *