بسته بندی محصولات صادراتی

بسته بندی محصولات صادراتی


5/5 - (1 امتیاز)

بسته بندی محصولات صادراتی یکی از مهمترین بخش های صادرات یک محصول است درواقع وقتی صحبت از بسته بندی می شود ذهن ما نا خودآگاه به سمت زیبایی و محافظت از محصول می رود، اما در بسته بندی محصولات صادراتی این امر فراتر از یک بسته بندی ساده است. به طوری که شیوه بسته بندی علاوه بر حفاظت، معرف برند و محصول ما نیز است.

رعایت کردن استانداردها و داشتن خلاقیت در بسته بندی بسیار مهم است و همچنین بکارگیری تکنولوژی در به روز بودن و کم کردن هزینه ها بسیار موثر بوده، چرا که امروزه این امر تبدیل به یک روش بازاریابی و در نهایت فروش بیشترمحصول نیز می گردد. در ادامه ی این مقاله از صنعت کارتن به بررسی ویژگی و اصول مهم در طراحیی بسته بندی صادراتی میپردازیم.

برخی از انواع بسته بندی محصولات صادراتی

در ادامه به انواع بسته بندی های صادراتی اشاره می کنیم:

برای خرید کارتن پنج لایه  برای بسته بندی محصولات صادراتی روی صنعت کارتن حساب کنید.

1- بسته بندی شرینک پلاستیکی: ایجاد یکپارچگی در بسته بندی محصولات تولید شده مانع از تکان های شدید در اثر جا به جایی و لغزش ها مخصوصا در دریا و کانتینر ها می شود.

2- بسته بندی بشکه: بشکه ها دارای انواع گوناگونی مثل چوبی، فلزی و پلاستیکی هستند که عمدتا برای انتقال مایعات و سیال های لغزنده استفاده می شود.

3- بسته بندی کارتن: رایج ترین نوع بسته بندی در تمامی صنایع می باشد و از لایه های کاغذ فشرده که معمولا دارای سه لایه است ساخته می شود.

4- بسته بندی بیگ بگ یا جامبو: کیسه هایی شبیه به گونی هستند که بیشتر برای جا به جایی پودرها، انواع کلوخه ها و دانه ها استفاده می شوند که حجم آنها بین پانصد کیلوگرم تا دو تن است.

5- دسته بندی پلی بگ: کیسه ای چند لایه بوده که مقاوم در برابر رطوبت است و برای کالاهایی متنوعی از قبیل مواد غذایی انسانی، دامی، گچ، سیمان و … بکار می رود و در اندازه های مختلف حتی برای بسته بندی های کوچک استفاده می شود.

برخی از انواع بسته بندی محصولات صادراتی
برخی از انواع بسته بندی محصولات صادراتی

عمده کالاهای قابل بسته بندی

  • محصول صنایع غذایی
  • صنایع شیمیایی
  • محصول صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی
  • محصول فنی-
  • شما می توانید برای خرید کارتن بسته بندی با کیفیت  روی صنعت کارتن حساب کنید.

اصول مهم در بسته بندی محصولات صادراتی

این ویژگی ها به محصول صادراتی شما بستگی دارد و به طور کلی بیان شده است.

1- اندازه: سعی کنید بهترین و مناسب ترین سایز را برای بسته خود انتخاب کنید.

2- نوع جنس ماده اولیه: فقط به خاطر قیمت و زیبایی نوع بسته بندی خود را انتخاب نکنید و حتما به استاندارد ها توجه داشته باشید.

3- ایمنی: یکی از مهمترین رکن های بسته بندی رعایت موارد ایمنی است.

4- مقاومت فیزیکی و شیمیایی

5- سادگی: سعی کنید مناسب ترین بسته بندی محصولات صادراتی را برای کالای خود انتخاب کنید که باعث سردرگمی نشود و در عین زیبایی ساده نیز باشد.

6- علائم ایمنی و اطلاعات: حتما خصوصیات محصول را با گذاشتن علائم مربوط نشان دهید.

7- اطلاعات ساخت و تولید

8- طراحی و رنگ بندی جذاب

9- تمیز و بهداشتی

10- مقاوم به ضربه های احتمالی: این مسئله بسیار در حمل و نقل مهم است.

11- سهولت در جابه جایی: از شکل های نامناسب برای بسته بندی دوری کنید.

12- گیرایی و جلب توجه مخاطب

13- به روز بودن شکل و ساخت بسته بندی

14- رعایت استانداردهای کشور مقصد

15- علائم بین المللی و کشور مقصد بر روی بسته بندی

اصول مهم در بسته بندی محصولات صادراتی
اصول مهم در بسته بندی محصولات صادراتی

بسته بندی محصولات صادراتی وانواع روشهای حمل آن

درادامه به انواع روش های حمل محصولات صادراتی می پردازیم و اینکه بسته بندی محصولات خاص هر نوع حمل، باید چگونه طراحی گردند.

  • بار هوایی: جا به جایی محصولات صادراتی با هواپیما بسیار سریع تر از سایر روش ها بوده و بسته بندی محصولات صادراتی آسیب به مراتب کمتری در این روش می بینند که البته دارای هزینه بیشتری نیز خواهد بود و همینطور شامل مالیات نیز می گردد، سعی کنید بسته بندی سبکی را تولید یا انتخاب نماید تا از نظر هزینه مقرون به صرفه باشد.
  • بار دریایی: پر طرفدارترین روش حمل نقل کالا های بزرگ و حجیم”بار دریایی” می باشد و صد البته از روش هوایی ارزان تر است، ولی از نظر زمانی خیلی قابل پیش بینی نخواهد بود و مراقبت و پیگیری محصول ارسال شده کار آسانی نیست و به خاطر فشار بالا و تکان های زیاد کشتی باید بسته بندی مقاوم و مطمئنی را انتخاب کنید.
  • حمل و نقل ریلی: این نوع حمل و نقل بسیار مقرون به صرفه است، همین طور تحویل محصول سریع انجام می شود و می توان محصولاتی با حجم بالا را از این طریق به اکثر مقصد ها جابه جا نمود. ناگفته نماند که قطار هم مشکلاتی از قبیل تاخیر در بارگیری و تکان های شدید و ضربه ناشی از نیروی گریز از مرکز را دارد، پس بهتر است از بسته بندی مناسب و قوی استفاده شود.
  • حمل و نقل زمینی (جاده ای): یکی از رایج ترین روش های حمل و نقل است و برای مسیرهای کوتاه مقرون به صرفه می باشد، معمولا برای حمل و نقل های داخلی استفاده می شود. خرابی وسیله نقلیه، آب و هوا، ترافیک و از این قبیل مسائل باعث می شود زمان بندی مناسبی برای تحویل بسته های خود نداشته باشید، علاوه بر این وسیله نقلیه دارای ضربه و نیروی گریز از مرکز نیز می باشد، پس حتما علاوه بر انتخاب درست بسته بندی به نحوه بارگیری نیز دقت کنید.

خصوصیات کلی بسته بندی محصولات صادراتی

در بسته بندی محصولات صادراتی باید به چند ویژگی مهم در آن ها دقت نمود

  • پلمپ: سعی کنید به نوعی بسته بندی کنید که به راحتی باز نشود و یا در صورت باز شدن حتما مشخص شود و به آسانی به حالت قبلی خود باز نگردد تا از خطرات احتمالی مثل سرقت و یا آسیب زدن به کالا جلوگیری شود.
  • رعایت زبان: حتما برای نگارش و توضیحات بر روی بسته بندی به زبان و گویش کشور مقصد دقت کنید و اطلاعات را به زبان کشور مقصد هم اضافه کنید.
  • کاتالوگ و راهنما: این نکته را جدی بگیرید و حتما بسته بندی محصول خود را با مشخصات ضروری و کاتالوگ ارسال کنید.
  • زیبایی: چشم نواز بودن و طراحی بسته بندی در جذب مخاطب مخصوصا نگاه اول بسیار موثر است، پس حتما در طراحی اولیه بسته بندی خود این موضوع را لحاظ کنید.
  • علائم:  از علائم ایمنی و حمل بار بر روی بسته بندی محصولات صادراتی خود استفاده کنید از قبیل شکستگی، حلقه (قابل بازیافت)، چتر (حساس به رطوبت و آب)، دو فلش رو به بالا (سمتی که بسته باید قرار بگیرد) و دیگر علائم که نیاز است.
  • شماره تلفن، ایمیل، آدرس شرکت و آدرس سایت: بر روی بسته بندی خود جای مناسبی را برای دیده شدن برند خود و مشخصات تولید کننده و یا پخش کننده انتخاب کنید.
خصوصیات کلی بسته بندی محصولات صادراتی
خصوصیات کلی بسته بندی محصولات صادراتی

مشکلات و چالش ها در بسته بندی محصولات صادراتی

سعی کردیم در این مقاله برخی از مشکلاتی که وجود دارد یا ممکن است با آنها مواجه شوید را ذکر کنیم تا اگر در این زمینه فعالیت دارید یا با آن به هر شکلی سر و کار دارید، آمادگی لازم را داشته باشید.

نداشتن بسته بندی مناسب (به هر دلیلی) باعث شده سالیانه زیان مالی سنگینی ایجاد شود، همینطور برند سازی بین المللی سایر کشور ها که به صورت فله محصولاتی مانند زعفران، خرما، پسته و غیره را خریداریی می کنند و بسته بندی و پخش می کنند. بالا بودن هزینه بسته بندی در ایران به خاطر تعرفه ها و حقوق گمرکی کار را از اینی که هست سخت تر می کند. بسته بندی غیر اصولی و نامناسب باعث شده ایران یک کشور تک محصولی در حوضه صادرات باشد.

کشورهای حاشیه نشین خلیج فارس مانند امارات، با هزینه کردن و سرمایه گذاری کردن در زمینه بسته بندی محصولات ایران را بزرگترین هدف منطقه می دانند و عدم نظارت و کنترل صحیح در خصوص بسته بندی محصولات صادراتی، خود یک مشکل بزرگ دیگر و تاثیر گذار است.

عدم احساس رقابت در میان صادر کننده های کالا های ایرانی و نبودن تنوع در بسته بندی محصولات صادراتی و همچنین پایین بودن کیفیت بسته بندی،  به روز نبودن ماشین آلات دسته بندی و گاهی نداشتن کارخانه ها و کارگاه های تولیدی از استاندارد های داخلی و بین المللی باعث پایین آمدن کیفیت بسته بندی در ایران شده است.

پیشنهاد برای اطلاع بیشتر

از علائم بین المللی حتما آگاهی لازم مربوط به محصول صادراتی خود را داشته باشد و علاوه بر رعایت کردن استانداردهای داخلی از استاندارد های بین المللی نیز پیروی کنید. برخی از استاندارد هایی که ممکن است در موضوع بسته بندی محصولات صادراتی مهم باشد به شرح زیر است:

  • ASTM انجمن مواد و آزمون آمریکا
  • ISO سازمان بین المللی استاندارد سازی
  •  ISTA انجمن بین المللی حمل و نقل بی خطر

نتیجه گیری

دنیای بسته بندی محصولات صادراتی بسیار بزرگتر از این است که بخواهیم در یک مقاله همه نکات آن را مطرح و بررسی کنیم. به خاطر داشته باشید که بسته بندی معرف شرکت و نماد شماست و بهترین معرف در اولین دیدار از هر محصولی بسته بندی آن است. علاوه بر آن قدرت بازاریابی و تبلیغات توسط بسته بندی را دست کم نگیرید و همچنین سعی کنید با علم روز دنیا در حد امکان، با هزینه کمتر و مقرون به صرفه بودن پیش بروید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *