بسته بندی اصولی چه ویژگی هایی دارد ؟ و چقدر این نوع بسته بندی در فروش محصول موثر است؟ وشما به عنوان یک مشتری وقتی به خرید می روید چه فاکتور هایی موجب جلب نظر شما می شود و شما را بیشتر برای خرید ترغیب میکند؟ برای پاسخ به این پرسش ها باید گفت که قطعا یکی از مهم ترین فاکتورها و اولین چیز ظاهر محصول و بسته بندی اصولی کالای مورد نظر است.
ظاهر بسته بندی باعث میشود از میان چندین برند یکی را انتخاب و خریداری کنید. وقتی برای خرید از کنار قفسه های محصولات عبور می کنید به سراغ چشمگیر ترین بسته بندی ها می روید تا ابتدا با آن محصولات از طریق ظاهر و اطلاعات موجود در بسته بندی اطلاعات مورد نیاز خود را برای خرید محصول دریافت کنید.
به طور کل تاثیر بسته بندی اصولی کالا یا پکیجینگ بر فروش بسیار زیاد و غیرقابل چشم پوشی است. بسته بندی محصول است که نظر مشتری را جلب میکند، برند شما را معرفی میکند و اولین و مهم ترین راه ارتباطی شما با مشتریان است. ما نیز در این مقاله از صنعت کارتن در تلاشیم تا به شما برای داشتن طراحی بسته بندی اصولی کمک کنیم، همراه ما باشید.
مزیت های کلی بسته بندی اصولی
داشتن یک بسته بندی اصولی یک سری مزیت های کلی دارد که در هر صنعت و کالایی این مزیت ها لحاظ می شود و موجب میشود تا با اطلاع از اهمیت این موضوع دقت بیشتری در داشتن بسته بندی اصولی و درست برای کالا قبل از عرضه به بازار داشته باشید. در ادامه شما را با این مزیت های کلی بیشتر آشنا میکنیم:
حفاظت از محصول: هر محصولی بعد از تولید باید با داشتن بسته بندی اصولی در برابر نور، گرما، رطوبت، ضربه ، فشار ، آلودگی محافظت کند تا محصول از درب کارخانه تا به دست مصرف کننده برسد دچار آسیب نشود.
- شما می توانید برای خرید کارتن بسته بندی با کیفیت روی صنعت کارتن حساب کنید.
معرفی محصول به مشتری: همانطور که اشاره کردیم اولین و مهم ترین راه شما با مشتری هایتان از طریق بسته بندی محصول است پس شما باید تمام اطلاعاتی که مشتری نیاز دارد از جمله نام برند، مواد تشکیل دهنده، تاریخ تولید و انقضا، استاندارد های محصول، دستور العمل مصرف و یا استفاده از کالا و …. هر اطلاعاتی که متناسب با نوع محصول مشتریتان نیاز دارد بداند را بر بسته بندی درج کنید.
حمل و نقل و تفکیک کالا: تفکیک کالا ها از همدیگر زمانی که در بسته بندی های یکسان هستند راحت و ممکن است و حمل و نقل یک کالا یا محصول نیز بدون داشتن بسته بندی اصولی و مناسب ممکن نیست .
کاربری آسان تر برای مصرف کننده: برای مصرف کننده یک محصول خیلی مهم است که بسته بندی طوری باشد که هم بتواند اطلاعات لازم را دریافت کند و هم اینکه به صورت راحت و بهداشتی بتواند محصول را خریداری و حمل کند.
حال چرا باید بسته بندی اصولی داشته باشیم؟ پیش تر درباره مزیت های کلی بسته بندی توضیحاتی دادیم در ادامه قصد داریم تا به صورت موردی تاثیرات داشتن بسته بندی اصولی را بر میزان فروش و تاثیر بر نظر مشتریان بررسی کنیم تا با دانستن جزئیات را در بسته بندی در نظر بگیرید.
تاثیر طراحی بسته بندی اصولی بر جذب مشتری
بسته بندی نوعی تبلیغ است و همانطور که میدانید تبلیغات از مهم ترین عناصر فروش و جذب مشتری است. شما اگر برای محصولتان بسته بندی اصولی و جذاب طراحی کنید ، گامی مهم در جهت تبلیغات محصولتان برداشته اید چون مشتریان با دیدن بسته بندی جذاب شما مشتاق به استفاده از آن میشوند.
- برای خرید کارتن پنج لایه روی صنعت کارتن حساب کنید.
داشتن خلاقیت در بسته بندی نیز میتواند تاثیر بر مشتری را بسیار زیاد کند و این منجر به افزایش فروش میشود. قطعا مشتری در میان محصولات مختلف محصولی را ترجیح میدهد که خلاقانه تر و جذاب تر است. کاربردی بودن یک بسته بندی از عوامل مهم دیگریست که میتواند منجر به افزایش فروش کالا شود.
هر محصولی شما تهیه میکنید اعم از خوراکی یا وسایل مصرفی برایتان بسیار مهم است دارای بسته بندی کاربردی باشد که از محصول تا زمان اتمام آن محافظت کند.
تاثیر طراحی بسته بندی اصولی بر رفتار مصرف کننده
اینکه بسته بندی محصول شما تا چه حد خلاقانه و اصولی باشد، یا اینکه از چه مواد اولیه ای برای بسته بندی استفاده کرده اید ، تا چه اندازه بسته بندی کاربردی طراحی کرده اید، و هر فاکتوری در طراحی محصول میتواند بر رفتار مصرف کننده تاثیر داشته باشد.
مهم ترین فاکتور ها برای مصرف کننده محصول میتواند موارد زیر باشد:
طراحی بسته بندی: رعایت فاکتور های طراحی اصولی تا حد زیادی بر مورد قبول واقع شدن محصول تاثیر دارد. شما باید به بروز ترین استاندارد ها ویژگی های جهانی در بسته بندی اصولی آشنا باشید تا با در نظر داشتن آنها طراحی بسته بندی را انجام دهید.
همچنین باید بازار مصرف و نوع مشتریان را بسته به نوع محصول یا کالا در نظر بگیرید تا متناسب با آن بسته بندی را مطابق با سلیقه مشتریان آن نوع کالا طراحی کنید. شما با اینکار مطابق با سلیقه مشتریان بسته بندی ها را سفارشی سازی میکنید و این تاثیر چشم گیری در رضایت مصرف کننده دارد.
مواد اولیه بسته بندی: مواد اولیه ای که شما برای بسته بندی استفاده میکنید و اینکه آیا ضرری برای مصرف کننده دارد یا نه ،فاکتور بسیار مهمی است چون اگر مصرف کننده حس کند جعبه یا بسته بندی کالا مضر است یا از مواد نامرغوبی تهیه شده است تاثیر بسیار منفی بر نظر او دارد.
همچنین اگر از مواد اولیه بازیافت پذیر استفاده کنید هم آسیب کمتری به محیط زیست وارد میکنید و هم اینکه نظر مصرف کنندگان را در جهت آسیب کمتر به محیط زیست جلب کرده اید.
راحتی: امروزه با توجه به مشغله ها هر مصرف کننده ای به دنبال راحتی در حمل و استفاده از محصولات مصرفی خود است.
تاثیر طراحی بسته بندی اصولی بر برندینگ
چندین بار به این مطلب که مهم ترین راه ارتباطی شما با مشتریان بسته بندی محصولاتتان است و اینکه تا چه میزان بر تبلیغ محصول تاثیر دارد تاکید کردیم. شما با درج نام برند، آرم شرکت ، نشان برند خود بر روی محصول خود و برندتان را به مصرف کنندگان معرفی میکنید.
هر فرد یا شرکتی محصولات خود را با هدف مطرح شدن در بازار تولید میکند و این هدف قطعا بدون جلب نظر مشتری و مصرف کنندگان آن محصول و نظر مثبت آن ها در بلند مدت امکان پذیر نیست.
چطور باید در برندینگ و بازاریابی موفق بود؟ یکی از مهم ترین موضوعات این است که به دنبال تقلید و کپی برداری نباشد. بلکه با داشتن خلاقیت در بسته بندی اصولی به دنبال شخصی سازی محصول خود باشد. شما با افزودن ویژگی های کوچک اما کاربردی میتوانید کاری کنید مه با صرف هزینه کمی بسته بندی محصول خود را در ذهن مشتری ثبت کنید.
طراحی درست و درج مناسب نام برند و آرم برند بر روی بسته بندی محصول در کنار داشتن محصولی با کیفیت با اعمال تمتم موارد ذکر شده میتواند برند شما را در ذهن مشتری و بازار مصرف ماندگار کند.
اصول طراحی بسته بندی اصولی
طراحی بسته بندی اصولی دارد که رعایت آنها میتوان در جلب رضایت مشتری و برندینگ موفق بود. شما با داشتن یک طراحی اصولی برای بسته بندی کالا میتوانید از هزینه های اضافی، آسیب رسیدن به کالا جلوگیری کنید ، کمک به محیط زیست ، جلب نظر مثبت مصرف کننده ها و ترغیب به استفاده مجدد از کالا نیز از دیگر مزایا است. پیش از این مواردی بیان شد در اینجا به طور کلیدی موارد را برایتان بازگو کردیم:
. میزان پایداری و محافظت بسته بندی از کالا
. بازیافت پذیر بودن مواد اولیه
. سایز و شکل مناسب و مطابق با نوع کالا و محصول
. استفاده از طراحی ها با ترکیب رنگی مناسب و جذاب
. درج لگو و برند تولید کننده
. طراحی حرفه ای و خاص به همراه ویژگی های جذاب
در ادامه به مراحل طراحی بسته بندی اشاره کرده و نکاتی را برای داشتن یک طراحی خاص ذکر میکنیم.
مراحل طراحی بسته بندی اصولی
مرحله اول شناخت محصول ، کاربرد آن و بازار مصرف آن است. در این مسیر شما نوع محصول و کالا تولیدی را با نوع مصرف آن در نظر میگیرید، بسته بندی های رقیبان را میسنجید.
مرحله دوم نقشه کشی، برنامه ریزی، در نظر گیری شرایط و بودجه در اختیار برای بسته بندی است. برنامه ریزی و داشتن نقشه برای شروع کار به شما این امکان را میدهد تا با دانستن گام بعدی میزان آزمون و خطا کمتر و طبعا هزینه های اضافی را کاهش دهید. در این مرحله تیم طراحی با همفکری تمام جوانب را بررسی کرده و بودجه هر مرحله از کار را محاسبه میکنند، چالش ها و مشکلات را ارزیابی میکنند و برای موارد احتمالی خود را آماده میکنند.
مرحله سوم ، مرحله تحقیقات گسترده روی مشتری، بازار هدف است. در این مرحله تیم طراح با در نظر گرفتن مخاطب محصول ارزیابی آن خواسته ها و راه های جلب نظر مشتری ها را بهتر درک میکند. و با دانستن این موارد نمونه اولیه بسته بندی را ارائه میدهد. طرح اولیه طرحی دو بعدی حاوی اطلاعات کلی مانند رنگ ها، نام محصول، و موارد مهم بسته بندی است که تا ارائه طرح نهایی ممکن است دارای چندین آزمون و خطا باشد.
مرحله چهارم زمان کار های عملی و اجرایی است. در این مرحله طراحان با اطلاعاتی که از مشتریان، نیاز های آنها و بازار هدف بدست آوردند شروع به نهایی کردن طرح اولیه میکنند.
مرحله پنچم مختص بررسی نهایی طرح بسته بندی و نقد اصول طراحی است تا در صورت تایید نهایی طرح به مرحله چاپ برود.
مرحله ششم صرف تست بسته بندی تولید و چاپ شده میشود. برای عرضه شدن در بازار هر محصول یا بسته بندی باید آزمایش شود و سپس در تعداد انبوه تولید و مورد مصرف واقع شود.
چطور یک طراحی خاص و متمایز داشته باشیم؟
حال که شما اصول و مراحل طراحی را میدانید، هر چه طراحی اصولی تری انجام دهید طراحی بسته بندی شما حرفه ای تر است. در کنار این موارد شما میتوانید با اضافه کردن یکسری ویژگی های ساده اما خاص بسته بندی انحصاری و متمایز داشته باشید.
رنگ شناسی در طراحی بسیار مهم است. اینکه شما بدانید و بتوانید ارتباط رنگ ها ، تاثیر رنگ ها را رعایت کنید ، میتوانید جذابیت منحصر بفردی را برای محصول خود اعمال کنید. برای مثال رنگ سفید در هر جایی القا کننده پاکی و سلامت است، رنگ مشکی در طراحی بسیار پرکاربرد است و لوکس بودن را نشان میدهد،آبی نماد اطمینان، قرمز نماد شور و هیجان، سبز نماد طراوت، صورتی نماد لطافت و علاقه است.
نکته بعدی برای داشتن بسته بندی خاص و حرفه ای استفاده ار فونت نوشتار مناسب و منحصر بفرد و همچنین متناسب با محصول است.
اضافه کردن ویژگی هایی برای کاربردی کردن و راحتی مصرف نیز میتواند بسته بندی شما را بسیار خاص کند ، برای مثال اگر بسته بندی خوراکی هایی نظیر آجیل طوری باشد که مخزنی برای زباله داشته باشد بسیار مصرف را برای مشتری راحت کرده و قطعا انتخاب او در بین بسته بندی های دیگر بسته بندی اصولی برند شماست.
تاثیر نوع کالا بر بسته بندی
بسته بندی یک کالا میتواند به صورت جعبه ای ، پلاستیکی و استوانه ای است، که هر کدام برای نوعی از کالا استفاده میشوند برای مثال بسته بندی جعبه ای با مقوا یا کارتن از پرکاربرد ترین نوع بسته بندی است که در صنایع مختلف از جمله غذایی ، دارویی و … مورد استفاده قرار میگیرد.
بسته بندی پلاستیکی بیشتر برای کالا هایی نظیر قطعات استفاده میشود که مقاومت در برابر ضربه دارند اما باید در برابر گرما، رطوبت و خوردگی محافظت شوند.
بسته بندی استوانه ای کاربرد کمتری دارد و از موارد استفاده آن میتوان به بسته بندی استوانه فلزی مداد رنگی اشاره کرد.
بسته بندی مواد غذایی نیازمند توجه و دقت بسیار زیادی است .در ادامه به علل اهمیت آن اشاره میکنیم.
بسته بندی مواد غذایی
صنایع غذایی از مهم ترین صنایع به شمار میرود و بسته بندی مواد غذایی باید به صورتی باشد که در عین حفظ اصول ، برای مخاطب جذاب باشد. از اصول طراحی بسته بندی اصولی مواد غذایی این است که سایز مناسب داشته باشد زیرا بزرگ بودن آن باعث تکان خوردن و آسیب به ماده غذایی شده و کوچک بودن آن نیز باعث فشار آمدن به ماده میشود.
نکته دیگر این است که نوع و جنس بسته بندی باید متناسب با میزان حساسیت و طول عمر محصول باشد. بسته بندی اصولی ماده غذایی به گونه ای است که هم برای مصرف کننده کاربردی باشد و هم هزینه تمام شده آن به صرفه باشد. و در عین رعایت این موارد باید طراحی ظاهری زیبا، جذاب و بهداشتی داشته باشد.
بدون دیدگاه