طراحی بسته بندی مواد غذایی

طراحی بسته بندی مواد غذایی


Rate this post

طراحی بسته بندی مواد غذایی یا  (Food packaging design) چیست ؟  و اصلا طراحی بسته بندی مواد غذایی چه فایده ای دارد ؟ قبل از اینکه به این سوال جواب بدیم باید اول از خودمون بپرسیم  چه آیتمی توجه ما را برای خرید محصول جلب میکند یا اصلا قدم اول برای انتخاب محصول چیست ؟  درست است که کیفیت محصول هم ملاک مهمی در انتخاب کالاست.

اما اولین چیزی که توجه شما را در قفسه های فروشگاه جلب میکند ظاهر بسته بندی محصول می باشد. پس دقیقا از همینجا میتوان نتیجه گرفت که قدم اول فروش یک محصول طراحی بسته بندی آن محصول است.

البته قطعا پشت همین طراحی ها  هم خلاقیت نهفته است و گرنه که تنها ملاک برای طراحی بسته بندی مواد غذایی ظاهر آن نیست. اگر واقعا میخوای بدونی چه ملاک هایی برای طراحی بسته بندی مواد غذایی مهم است با ما همراه باشید.

صنعت کارتن با چندین سال تجربه در زمینه بسته بندی، فروش انواع کارتن های با کیفیت را  به عهده دارد.

✅ برای خرید کارتن سه لایه با کیفیت و مقاوم  روی صنعت کارتن حساب کنید.

 

طراحی بسته بندی مواد غذایی : 7 نکته اصولی

همان طور که اشاره کردیم اولین قدم بازاریابی محصول ، بسته بندی و ظاهر محصول است. چیزی که توجه خریدار در نگاه اولیه به قفسه های فروشگاه را جلب میکند ظاهر  محصول است.

اینکه خریدار با کنجکاوری بسیار  در مورد اینکه محصول  ارائه شده چیست؟ اقدام به خرید محصول میکند. اما چرا برخی طرح های بسته بندی مواد غذایی موفق می شوند، در حالی که طرح های دیگر موفق نمی شوند؟  باید گفت برای همین جلب توجه کردن بسته بندی و ظاهر محصول هم باید اصولی را در طراحی بسته بندی مواد غذایی در نظر گرفت که در زیر به برخی از آن ها اشاره میکنیم.

البته نباید فراموش شود که نوع بسته بندی مواد غذایی هم مهم است، زیرا باعث محفاظت از مواد غذایی  (از زمان خروج از کارخانه تا رسیدن به فروشگاه ها و نهایتا خرید توسط مشتری) می‌شود.

  • خلاقیت در طراحی بسته بندی مواد غذایی

اولین گام برای طراحی بسته بندی مواد غذایی و  در واقع مهمترین آن،  داشتن یک طرح با معنا و متناسب با نوع محصول که حاصل ذوق و قریحه طراح یا گرافیست آن میباشد و همین طور  درج اطلاعات محصول به صورت واضح و با زبانی شیوا و بی واسطه روی بسته بندی است، درواقع میتوان گفت که این موارد که، تماما حاصل خلاقیت میباشد،  انگیزه لازم برای خرید محصول را به خریدار می‌دهد.

از اهمیت خلاقیت در طراحی بسته بندی همین بس که به آن “فروشنده خاموش” نیز میگویند.

پس کاملا واضح است که نقش خلاقیت در طراحی بسته بندی مواد غذایی  اهمیت فراوانی در میزان فروش محصول و تاثیر گذاری مثبت در نگاه خریدار دارد.

امروزه شاهد این هستیم که کالاهایی که  طراحی خلاقانه و متناسب با محصول دارند، اما در مقایسه با کالاهایی با همان کیفیت و حتی با کیفیت‌تری دارد، از شانس بیشتری برای فروش برخوردار هستند.

پیشرفت تکنولوژی و افزایش خلاقیت و تجربه طراحان سبب کمک به تولیدکنندگان و اصول بسته بندی مواد غذایی شده‌اند تا محصولی را روانه بازار کنند که بتواند حداکثر توجه مشتری‌ها را به خود جلب کرده و بر تعداد خریداران بیفزاید.

 

طراحی بسته بندی مواد غذایی
طراحی بسته بندی مواد غذایی
  • لوگو و درج اطلاعات محصول بر روی بسته بندی مواد غذایی

دومین گام در طراحی یک بسته بندی مواد غذایی باید به آن توجه نمود  طراحی لوگو میباشد درواقع لوگو نماد معرفی محصول می باشد پس در طراحی یک لوگو یا نشانه متناسب با محصول باید همواره نکات و اصول طراحی بسته بندی مواد غذایی را رعایت کرد.  مثلا  سادگی و یکدست بودن که در نظر خریدار گنگ و نامفهوم به نظر نیاید.

یا تصویر سازی مناسب و خاص آن محصول که به سادگی میتواند گویای کالای مورد نظر باشد، همین طور متفاوت بودن و جذاب و گیرا بودن طراحی ، فقط کافیست با خودتان مرور کنید که مصرف کننده چه انتظاراتی از یک مواد غذایی خوب و خوشمزه دارد که خود الهام بخش طراحی لوگو میباشد.

همه ی اینها  از اصولی هستند که باید رعایت شوند تا بتوانند در فروش محصول مورد نظر و زیبایی بسته ‎بندی آن، تاثیر مناسبی داشته باشند. طراحی لوگو همچنین از نكات کلیدی در طراحی بسته بندی مواد غذایی است.

✅ برای خرید کارتن روی صنعت کارتن حساب باز کنید.

علاوه بر لوگو درج اطلاعات موثر بر روی بسته بندی و نحوه ی بیان آن باعث انتقال مؤثر پیام برند و محصول میشود. به عنوان مثال اگر محصول شامل انواع شکلات است  و با علم به اینکه  مصرف شکلات باعث افزایش انرژی می شود پس این را در طراحی بسته بندی ها نشان دهید.  میتوان گفت نحوه ی بیان و ترکیب آن با لوگو باعث حس اعتماد به محصول را در ذهن خریدار شکل میدهد.

این اصول یکی از  حرفه ای ترین و هوشمندانه ترین اصولی است که در بسته بندی مواد غذایی باید به آن توجه شود.

طراحی بسته بندی مواد غذایی
طراحی بسته بندی مواد غذایی
  • رنگ فونت و نوع فونت در طراحی بسته بندی مواد غذایی

سومین اصول در طراحی بسته بندی مواد غذایی انتخاب رنگ مناسب و مرتبط با محصول است که اهمیت بالایی در طراحی و جذابیت بسته بندی مواد غذایی خواهد داشت. در این صورت شما میتوانید با در نظر گرفتن رنگ یا تم خاصی که شرکت به عنوان رنگ سازمانی دارد و یا با ترکیباتی از آن در فونت استفاده کنید.

همچنین فونتی که برا ی نوشته انتخاب میکنید باید مناسب بوده و در ابعادی که به راحتی قابل خواندن باشد بر روی محصول قرار بگیرد. باید در نظر گرفت که حتما رنگ متن با رنگ تصویر زمینه متفاوت زیرا می‌تواند به خوانا بودن نوشته‌ها کمک کند.

مثلا استفاده از رنگ زرد در فونت برای نوشته‌ها بر روی پس زمینه‌ای از رنگ سبز انتخاب مناسبی برای طراحی بسته بندی مواد غذایی نخواهد بود. همچنین لوگو و نام شرکت به همراه نام محصول باید کاملا خوانا و قابل مشاهده باشند.

بعضا در بسیاری از موارد مشاهده میشود که برخی مشتریان در هنگام خرید، محصولات را با هم مقایسه می‌کنند. اگر ویژگی‌های محصول شما که بر روی بسته بندی نوشته شده‌اند به راحتی قابل خواندن باشد، تاثیر بالایی در خریدن آن توسط خریدار خواهد داشت.

  • رنگ بسته بندی در طراحی بسته بندی 

چهارمین اصل در طراحی بسته بندی مواد غذایی رنگ بسته بندی میباشد و در واقع یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در چاپ بسته بندی مواد غذایی باید به آن توجه کرد، تاثیر رنگ بسته بندی مواد غذایی در فروش آن محصول میباشد.  است.

استفاده از رنگ‌های اشتها آور  وتحریک کننده به جهت اینکه طراحی در مورد مواد غذایی میباشد همانند رنگ قرمز و صورتی که از جمله رنگ های گرم و نشاط آور هستند می‌تواند فروش چندین برابری را برای شما رقم بزند.

نباید تاثیر رنگ را دست کم گرفت. وقتی رنگ آبی را می‌بینید، حس آرامش به شما دست می‌دهد. با دیدن رنگ قرمز ممکن است انرژی بیشتری بگیرید. از لحاظ روان شناسی استفاده از  هر ترکیب رنگ مختلفی می‌تواند احساس متفاوتی را در فرد ایجاد کند. بنابراین رنگ، نقش بسیار مهمی در بسته بندی مواد غذایی ایفا می‌کند.

طراحی بسته بندی مواد غذایی
طراحی بسته بندی مواد غذایی
  • سادگی در طراحی بسته بندی

پنجمین اصل از اصول طراحی بسته بندی مواد غذایی  سادگی در طراحی میباشد. درواقع استفاده از طرح‌های شلوغ باعث سردرگمی مشتری و ایجاد حس مبهم در ذهن مشتری میگردد.  به طوری باعث میشود مشتری از خریدن محصول شما منصرف می‌کند. در عوض سعی داشته باشید طرحی ساده و در عین حال زیبا را انتخاب کنید. همچنین اطلاعات دقیق و لازم درمورد محصول را حتما باید درباره طراحی بسته بندی مواد غذایی به کار ببرید.

  • راحتی در جابه جایی محصول غذایی

ششمین اصل از اصول طراحی بسته بندی مواد غذایی، راحتی در جا به جایی محصول میباشد. درواقع  حمل آسان، یک ویژگی مهم برای بسته بندی محصول محسوب می‌شود. این اصول به قدری اهمیت دارد که اگر درست و به گونه ای طراحی نشود تا مشتری در حمل آن به زحمت نیفتد، ممکن است مشتری از خرید آن صرف نظر کند.

مثلا قرادادن یک دسته روی محصول، حمل و استفاده آن را برای مصرف کننده راحت‌تر می‌کند.

  • سهولت در استفاده محصول غذایی

محصول شما معرف برند شماست پس باید راحت باز و بسته شود و همچنین طراحی آن به گونه‌ای باشد که حس امن بودن به مشتری بدهد.  اگر بسته شما ضعیف یا حساس به نظر برسد ممکن است این ذهنیت را در افراد ایجاد کند که محتویات آن خراب شده یا آسیب دیده است.

ولی اگر در طراحی بسته بندی به گونه‌ای عمل کنید که استفاده و دسترسی به محتویات با کمترین زحمت و کمترین استفاده از ابزار و وسایل صورت بگیرد، رضایت مشتری را  به همراه خواهد داشت. و همین طور باید در طراحی به این نکته توجه نمود که در فضای کمتر بتوان تعداد بیشتری از آنها را در داخل بسته بندی و قفسه ها قرار داد یا بتوان پس از اتمام محصول، آنها را برای کارهای دیگری هم استفاده کرد.

به طور خلاصه میتوان گفت هدف از تمامی اصول و نکاتی که در مورد طراحی بیان خواهیم کرد، جلب توجه مشتریان، اثرگذاری عالی و افزایش فروش محصول به دنبال رضایت بالای مشتریان است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *