کارتن چیست

کارتن چیست


Rate this post

ابزار های بسته بندی با گسترش صنایع حمل و نقل گسترش قابل توجهی را در سال های اخیر تجربه کردند. کارتن های بسته بندی از جمله پر کاربردترین این ابزار ها هستند. در این مقاله از صنعت کارتن می‌خواهیم به پرسش هایی مانند کارتن چیست و چه مزیت ها و محدودیت هایی دارد، پاسخ دهیم.

 

کارتن چیست؟

شاید در نگاه اول پرسیدن این پرسش که کارتن چیست کمی بی‌اهمیت باشد. اما صنایع کارتن سازی جز 10 صنعت برتر جهان است. امروزه بیشتر محصولات، از بسته های تخم مرغ گرفته تا بسته های میوه های صادراتی، همگی از کارتن ها برای سهولت جابه‌جایی و حفظ امنیت کالا استفاده می‌کنند.

کارتن (Carton) محصولی زیست تخریب پذیر است که از روی هم قرار دادن چند لایه ورق کاغذی یا مقوا ساخته می‌شود. به طور معمول تعداد این لایه های کاغذی بین 2 لایه تا 5 لایه می‌باشد. اگر چه امکان تغییر این لایه ها و ضخامت کاغذ های به کار رفته نیز وجود دارد.

در ساخت کارتن های بسته بندی صادراتی عموما از کارتن ۵ لایه‌ای با فلوتینگ محکمتر با کیفیت بالا استفاده می‌شود تا کارآمدی محصول تولیدی نیز افزایش یابد. از طرفی انتخاب جنس این لایه های کاغذی به فرآیند چاپ و هزینه های نهایی تولید کارتن بسته بندی هم بستگی دارد. اما ترجیح داده می‌شود که این کاغذ ها با کمترین آخال و ذرات آلاینده همراه باشند.

کارتن چیست
کارتن چیست

به مجموعه عملیات های برش کاری، چاپ و چسب زدن که روی ورق آماده کارتن انجام می‌گرد، کارتن سازی گفته می‌شود. مواد اولیه برای شروع کارتن سازی شامل ورق خام، مقوای نازک برای لمینت، مرکب برای چاپ، چسب سیلیکات، کلیشه، قالب دایکات، تسمه و سوزن منگنه است.

از دیدگاه تخصصی دو مدل کارتن بسته بندی کارتن لمینتی و کارتن چاپی در بازار عرضه شده است. هر دو این مدل ها به تناسب کاربردشان خریدارانی در بازار دارند. همچنین بیشتر صادر کنندگان ترجیح می‌دهند از کارتن های لمینتی برای بست بندی نهایی استفاده کنند.

تعیین قیمت کارتن های بسته بندی وابسته به عوامل مخلفتی می‌تواند باشد. این پارامتر های تاثیر گذار عبارتند از:

  • نوع کاغذ مصرفی
  • تعداد لایه ها
  • نوع فلوت
  • ابعاد کارتن
  • وزن کارتن
  • نوع برش
  • نوع چاپ
  • پوشش لمینت
  • پیچیدگی طراحی و ساخت
  • تیراژ تولید

انواع مختلف کارتن چیست؟

زمانی که بخواهید کارتن بخرید با گستره‌ای از انواع کارتن و برند های تولیدی روبه‌رو خواهید شد که شاید شما را سردرگم کنند. به عنوان یک راهنمای خرید می‌توانید همیشه به فهرستی که در این جا به آن اشاره می‌کنیم، مراجعه کنید.

کارتن تا شو : این جعبه ها از مقوا و به همراه تخته های کاغذی فیبری موجدار ساخته می‌شود. جعبه های پیتزا یک نمونه بسیار متداول و ساده از کارتن های تا شو به حساب می‌آیند.

جعبه های بسته بندی CardBoard : این جعبه های مقوایی با نام جعبه های پیش ساخته صنعتی نیز شناخته می‌شوند. استفاده از محصول برای بسته بندی ساده برای حفظ امنیت و سهولت جابه‌جایی در زمان حمل و نقل استفاده می‌شود. همچنین این محصول قابل بازیافت می‌باشد.

کارتن مقوایی : این کارتن ها صرفا از یک لایه مقوای ضخیم برای حمل اشیا بسیار سبک ساخته می‌شوند. ارزش مالی و صنعتی چندانی ندارند.

کاربرد کارتن چیست؟

تقریبا می‌توان ادعا کرد که در خانه و محل کار همه‌ی ما یک کالا وجود دارد که از بسته های کارتنی آن را خارج کرده‌ایم. گوشی های همراه، ظروف آشپزخانه، میوه های حساس (توت، ذغال اخته و …)، یخچال، لوازم یدکی خودرو و … همگی دارای بسته بندی های کارتنی هستند.

کارتن های بسته بندی سبک هستند و تقریبا وزنی ندارند. به همین دلیل برای بسته بندی انواع محصولات قابلیت به کارگیری دارند. از کارتن ها به منظور نگه داشتن محصول تولیدی برای مدت کوتاهی باید استفاده کرد.

برند هایی که از بسته بندی های کارتنی استفاده می‌کنند، جهت بهبود توانایی رقابت با رقبا رو به طراحی های جدید و جالب برای فروش بیشتر آوردند. به طور مثال طراحی های جعبه های کارتنی مقوا در برابر شانه های تخم مرغ قدیمی فروش بیشتری خواهد داشت. یا این که بسته بندی های میوه با کارتن ب جای پلاستیک های ساده برای مشتری ها بیشتر جلب توجه می‌کنند.

کارتن چیست
کارتن چیست

مزیت های استفاده از کارتن چیست؟

در پایان پاسخ به این پرسش که کارتن چیست باید به برخی مزیت های منحصر به فرد این بسته بندی های صنعتی اشاره کرد. شاید امکان چاپ آسان و شکل دهی ساده اولین مزیت هایی باشند که به ذهن شما خطور می‌کنند. اما این محصول دارای ویژگی هایی است که احتمالا تا کنون به آن توجه نکرده‌اید.

  • قابلیت بازیافت
  • امکان تغییر کاربری
  • زیست تجزیه پذیر
  • عدم تولید مواد سمی پس از تخریب در طبیعت
  • صرفه اقتصادی
  • استفاده آسان و بدون نیاز به کارگر با مهارت خاص
  • در دسترس
  • تولید ارزان و آسان
  • حمل و نقل آسان

امکان بازیافت و تغییر کاربری به جرئت از مهمترین ویژگی های این نوع بسته بندی هستند. در اطراف همه‌ی ما بسته های کارتنی مانند کارتن موز وجود دارد که کاربردشان تغییر کرده است. به طور مثال برای حمل اسباب خانه در زمان اثاث کشی از آن ها استفاده می‌شود.

با گسترش صنایع و بازار کالا های مصرفی، تولید زباله بیشتر از حد قابل کنترل شده است. برای همین استفاده از تجهیزات و مواد زیست تجزیه پذیر برای کمک به روند کاهش تولید زباله بیشتر از هر راهکار دیگری بازدهی دارد.

کارتن چیست
کارتن چیست

خلاف کیسه های پلاستیکی که آلودگی های مختلف زیستی را به همراه دارند یا کیسه های پارچه‌ای که دارای محدودیت برش و هزینه تولید گزاف هستند، کارتن آلودگی های سمی حاصل از مشتقات نفتی را به آب و خاک نمی‌رساند. همچنین قابلیت برش های آسان و سرعت تولید بالایی دارد.

امروزه استفاده از بسته بندی های کارتنی به تنها به لحظه خرید برای سهولت حمل و نقل ختم نمی‌گردد. بلکه محلی برای درج علائم ایمنی، نشان استاندارد و روش های انبار داری هم هست. البته در برخی موارد دیده شده است که روی بسته های کارتن کالا ضمانت نامه نیز چسبانده شده و یا این که خود جعبه به منزله اصالت کالا می‌باشد.

از آن جایی که روی کارتن ها می‌توان چاپ با کیفیت بالا را انجام داد؛ بسیاری از تولیدکنندگان اطلاعات محتویات بسته را روی آن درج می‌کنند. این اطلاعات شامل مواردی چون سری ساخت، اطلاعات شرکت سازنده و … می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *