بسته بندی صنعتی

بسته بندی صنعتی


5/5 - (1 امتیاز)

کاربرد بسته بندی صنعتی چیست؟ چند بار بخاطر بسته بندی یک محصول آن را خریدید یا برای امتحان کیفیتش برای خرید ترغیب شدید؟ آیا نوع بسته بندی یک کالا برای شما اهمیت دارد؟ چه انتظاراتی در بسته بندی محصولات دارید؟ آیا دسته بندی میتواند ایمنی محصول را تضمین کند؟ برای پاسخ به این پرسش ها باید گفت که بسته بندی یکی از مراحل تولید یک محصول است که معرفی و محافظت از محصول را بر عهده دارد.

این بسته بندی باید به گونه ای باشد که ضمن محافظت از محصول از تولید تا مصرف، بیانگر وپژگیها و محرک خرید نیز باشد همچنین بسته بندی باید کمترین آسیب را به محتوای محصول و محیط زیست وارد کند. برای بسته‌بندی محصول مراحلی همچون طراحی، ارزیابی و تولید باید طی شود. طراحی مبتکرانه و بر اساس نیاز که ارزیابی هم شده باشد در نقش بستن در ذهن مخاطبان حائز اهمیت است و حتی میزان فروش محصول را تحت تاثیر قرار می دهد.

در ادامه ی این مقاله از صنعت کارتن به فواید و کاربرد بسته بندی صنعتی می پردازیم، همراه ما باشید.

عوامل موثر بر انتخاب نوع بسته بندی

یکی از مهم ترین عوامل موثر در انتخاب نوع بسته بندی، نوع محصول است. جنس، حالت فیزیکی، رنگ و بو، کاربرد یا وظیفه، مناسبت و.. محصول در انتخاب نوع بسته بندی موثر است. اهمیت این مسئله در تفاوت بسته بندی های مواد غذایی، اقلام دارویی و بهداشتی، کالاهای مصرفی و صنعتی، پتروشیمی نظامی یا استراتژیک و… دیده می شود.

البته عوامل دیگری چون قیمت، سایز، قوانین و استانداردها، شاخص های بهداشتی و محیط زیستی، مدت نگهداری در انبار، تاثیرات متقابل بسته و محصول، راحتی مصرف کننده، بازاریابی و جذب مشتری و… بر بسته بندی تاثیر می گذارد.

بسته بندی صنعتی چیست؟

بسته بندی صنعتی برای اهداف صنعتی به منظور محافظت، حمل و ذخیره بسیاری از محصولاتی که معمولا حساس یا دارای بخشهای حساس نسبت به یکدیگر و یا دارای مواد فله هستند بکار می رود. همچنین برای محصولاتی که به تعداد زیاد تولید یا انبار می شوند نیاز است.

از مزایای این نوع بسته بندی امکان مصرف پس از تولید و یا در هر نقطه از زنجیره تامین می باشد. بسته بندی در صنعت به دو شکل دیده می شود. بسته بندی ساده و عمومی و بسته بندی جهت ترابری کالاها.

بسته‌بندی ساده و عمومی شامل بسته‌بندی لوازم خانگی در جابجایی ها می باشد، در این نوع بسته‌بندی ها، زیبایی محصول مهمترین عامل است که با تلفیق صنعت و طراحی بسته‌بندی‌های مشتری پسندی، تولید می شود.

نوع دیگر بسته‌بندی‌هایی برای انتقال کالاها می باشد تا در برابر فشارهای احتمالی، گرد و غبار، رطوبت از محصول محافظت کند مانند انتقال کالاها در بنادر.

اهداف و انواع و مواد مصرفی در بسته بندی صنعتی

از مهم ترین اهداف بسته بندی میتوان محافظت در هنگام حمل و نقل، محافظت از قرار گرفتن در معرض خطر، هویت دهی به محصول و تبدیل آن به محصول تجاری یا سفارشی که استاندارد های بین المللی را رعایت میکند نام برد. از این رو عدم انتخاب مواد مناسب برای بسته بندی سبب آسیب به محصول و یا حتی محیط زیست نیز میشود.

انواع بسته بندی صنعتی :  از انواع بسته بندی میتوان به بسته بندی جعبه (مقوایی، پلاستیکی و..)، پاکت، نوار، دستگیره، بالشتک، کیسه های فله، سطل های قابل استفاده مجدد، نایلون های حباب دار،  قوطی ها و پوشش های فلزی یا موارد دیگر را نام برد.

مواد مورد استفاده در بسته بندی صنعتی :  بسته بندی صنعتی باید مستحکم ، سبب تسهیل حمل و نقل و ذخیره سازی و حفاظت از محتویات در برابر ضربه، فرورفتگی یا ریختن در حین حمل و نقل محافظت باشد از این رو طیف گسترده ای از مواد برای ایجاد استحکام، ظاهری نو، خلاقانه و متناسب با محصول استفاده می شود.

از مواد مصرفی در بسته بندی میتوان موارد زیر را نام برد.

  1. چوب، تخته چوب، تخته سه لا، اسلاید، جعبه های چوبی و …
  2. از فولاد ضد زنگ و فلزاتی دیگر
  3. مقوا راه راه، فیبر، مقوا و …
  4. اشکال مختلف پلاستیکی بسته بندی مانند نایلون حباب دار و …
  5. پلی پروپیلن مانند فیلم BOPP

 کاربرد بسته بندی صنعتی

امروزه زندگی ما ارتباط تنگانگی با دسته بندی محصولات دارد. باگسترش علم و تکنولوژی دسته بندی هم پیشرفت های بسزایی داشته است و بسته بندی های ساده و دستی در گذشته جای خود را به دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی امروزی داده اند و محصولات در تعداد زیاد و به سرعت بسته بندی می شوند علاوه بر این شاهد افزایش کیفیت بسته بندی ها، ویژگی ظاهری و نوآوری هستیم.

بسته بندی صنعتی یکی از مراحل مهم فرایند تولید است که شرایط انتقال ایمن محصول را فراهم می کند همچنین برای نگهداری و محافظت از کالاهای صنعتی بخصوص محصولات خاص در مقیاس بزرگ و صنعتی طراحی می شود. از بسته بندی صنعتی معمولا برای بسته بندی های تخصصی، سنگین یا سفارشی استفاده می شود.

از صنایعی که اغلب از این نوع بسته بندی استفاده می شود می توان صنعت خودرو سازی، صنایع فناوری، سازندگان ماشین آلات، تولید تجهیزات بسیار حساس و سایر موارد را نام برد. محصولات صنعتی مثل خودرو، نفت، گاز، پتروشیمی، ساخت و ساز بتن، غذا و نوشیدنی، محصولات شیمیایی و دارویی و طیف وسیعی از محصولات دیگر از بسته بندی صنعتی استفاده می کنند.

فواید بسته بندی صنعتی

فواید بسته بندی صنعتی به شرح زیر است :

  • بسته بندی صنعتی امکان ارسال ایمن محصول به مناطق مختلف را فراهم می کند. امروزه یکی از راه های جذب خریدار حمل مستقیم کالا تا درب منزل است. در گذشته تحویل محصول از تولید کننده به مصرف کننده با صرف زمانی زیادی امکان پذیر بود و در این مدت کیفیت و عمر محصول نیز کاهش پیدا می کرد.

اما امروزه شرکت‌ها برای کاهش خسارات محصولات با طراحی بسته بندی های جدید و راه های انتقال مناسب تر، محصولات را سریع  و سلامت به مقصد می رسانند.

  • بسته‌بندی صنعتی سبب کاهش هزینه‌های ذخیره و انتقال محصول شده است. طراحی مناسب بسته بندی سبب افزایش کارایی، کاهش زمان هزینه و ایجاد مزایای زیست محیطی بسته بندی برای تولید کنندگان، خرده فروشان و مصرف کنندگان محصول فراهم شد.
  • بسته بندی صنعتی باید در برابر محیط های سخت و فشارهای وارده مقاوم باشد. همچنین در برخی از محصولات لازم است بسته بندی ها به طور ویژه ای برای مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف طراحی شوند تا متناسب با شرایط اقلیمی از اسیب به محصول جلوگیری شود.
  • بسته بندی صنعتی امکان سفارشی و مناسبتی کردن محصول وجود دارد. بسته بندی می بتواند بر اساس نتایج نیازسنجی و بازاریابی ها باشد تا سبب جذب مصرف کننده و شرکت های افزایش فروش شود.
  • بسته بندی صنعتی مناسب برای یک محصول می تواند معرف محصول و ویژگی های آن باشد. طراحی مناسب بسته بندی محصول در تبلیغات و فروش تاثیر زیادی دارد.

نتیجه گیری:

با افزایش مسیرهای تجارتی، تولید محصولات جدید و افزایش تقاضای جمعیت مورد هدف، به نیاز محصولات به بسته بندی صنعتی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است بطوری که اغلب از محصولات فقط با بسته بندی مناسب و رعایت استانداردها و پروتکل ها اجازه تولید و عرضه به بازار را دارند.

لذا تولیدکنندگان با توجه به اهمیت دسته بندی محصولات وقت و هزینه بسیاری را صرف آن می کنند. از طرفی مصرف کنندگان از اهمیت بسته بندی محصولات در ایمنی، بهداشت و کاهش آسیب های وارده به محصول آگاه شده اند. در نتیجه نیاز به بسته بندی محصولات در ابعاد گسترده و بصورت صنعتی افزایش یافته است.

تولید کنندگان با توجه به نوع محصول، قوانین و استانداردها، مدت نگهداری در انبار، تاثیرات متقابل بسته و محصول، راحتی و تجربه خریدار، بازاریابی و جذب مشتری نوع بسته بندی را انتخاب و شروع به طراحی، ارزیابی و تولید بسته بندی می کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *