بسته بندی میوه جات

بسته بندی میوه جات


5/5 - (1 امتیاز)

بسته بندی میوه جات در طی دوران دستخوش تغییرات بسیاری گردیده است و به جرات می توان گفت که این بسته بندی باید به گونه ای طراحی شود تا بهترین بازدهی را در نگهداری از آن ها داشته باشد و به دلیل اینکه یکی از موارد مهم صادارتی محسوب می شود مورد توجه بسیاری از تجار و بازرگانان می باشد. در واقع مواد غذایی یکی از مهم ترین صنایعی هستند که برای اقتصاد یک کشور حیاتی و ضروری می باشد و استفاده ی درست از این صنعت سبب می شود تا چرخه ی تولید و صادرات محصول افزایش یابد.

یکی از مهم ترین بخش های صنعت خوراکی، میوه ها هستند که سالانه بخش بسیار بزرگی برای کشت و برداشت میوه ها همکاری می کنند. بسته بندی میوه جات از این رو اهمیت دارد که نگهداری از آن ها را بسیار آسان تر کرده و از آسیب دیدن آن ها هنگام جا به جایی و انتقال به وسیله های حمل و نقل جلوگیری می کند.

هم چنین بسته بندی مناسب میوه ها نیز سبب جذابیت آن ها می شود که در ادامه ی این امر میزان فروش آن محصول افزایش پیدا می کند. بسته بندی درست و اصولی باعث می شود تا محصول از گزند عوامل خارجی در امان بوده و گرما، رطوبت و نور آن را فاسد نکند. اما چرا باید در انتخاب بسته بندی میوه جات دقت کرد؟ بهترین نوع ظرف و یا محفظه برای بسته بندی میوه جات چیست؟ در ادامه ی این مقاله از صنعت کارتن به پاسخ این پرسش ها می پردازیم همراه ما باشید.

اصول بسته بندی میوه جات

اصول و نکاتی که برای بسته بندی میوه جات می توان در نظر گرفت بسیار کاربردی می باشند و انجام آن ها سبب می شود تا محصول جذابیت بیشتری داشته و افراد بسیاری برای خرید آن تشویق شوند.

اصول بسته بندی میوه جات
اصول بسته بندی میوه جات

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در بسته بندی میوه جات در نظر گرفت سایز و ابعاد آن محفظه برای نگهداری از محصول می باشد که باید متناسب با خود میوه بوده و کاملا آن را پوشش دهد.

از مهم ترین اصولی که برای بسته بندی میوه جات می توان در نظر گرفت این است که پاکت و یا کارتن بسته بندی باید به شکلی باشد که از ورود هوا به داخل جولگیری کند تا فاسد نشود و هم چنین نیز مقدار ناچیزی هوا رد و بدل شود تا محصول عرق نکند.

نکته ی دیگری که باید در هنگام بسته بندی میوه جات به آن توجه نمود نوع و جنس محفظه ای است که می خواهیم میوه را درون آن بسته بندی کنیم.

جنس آن ها باید به گونه ای باشد که گاز اتیلن را جذب نکند و از کپک زدن میوه ها جلوگیری کند. بهتر است از محفظه هایی که مقوایی هستند استفاده شود.

نحوه ی بسته بندی میوه جات صادراتی

در سراسر جهان صادرات میوه با توجه به دلایلی همچون تغییرات آب و هوایی در کشور های مختلف انجام می پذیرد و گونه های مختلف میوه به کشور هایی که توانایی کشت آن را ندارند صادر می شود.

برای اینکه صادرات به درستی انجام پذیرد باید به نکاتی توجه شود که مهم ترین آن نوع و نحوه ی بسته بندی میوه جات می باشد. باید سعی شود این میوه ها را قبل از به ثمر رسیدن کامل و به صورت کال از درخت چید و در بسته بندی های مخصوص و با مقاومت بالا نسبت به سایر نمونه ها قرار داد.

مواردی از جمله درج لیبل معرفی محصول که در ادامه آن را شرح میدهیم بیشتر برای بسته بندی میوه های صادراتی به کار می رود تا خریدار در کشور مقصد در باره ی میوه اطلاعاتی را کسب نماید.بهتر است لیبل هایی که برای بسته بندی میوه های صادراتی استفاده می شود به زبان های بین المللی نگارش شده باشند تا در سراسر جهان مردم بتوانند از آن ها توضیحات را دریافت نمایند

نحوه ی بسته بندی میوه جات صادراتی
نحوه ی بسته بندی میوه جات صادراتی

نکات مهم در لیبل بسته بندی میوه جات

در روی بسته بندی و یا لیبل های استفاده شده در آن باید نکاتی کلی راجع به آن محصول درج شده باشد که مفید بوده و فرد با مطالعه ی آن متوجه شود که چیست.

عباراتی مانند نام محصول، نام تجاری و نشان آن، کشور تولید کننده، وزن محصول، ارزش غذایی، تاییدیه های بهداشتی و کیفیت محصول درج شده باشد.

این گونه نوشته ها به خریدار یک محصول کمک می کند تا اطلاعات مفیدی در مورد محصولی که قصد خرید آن را دارد به دست آورده و بهترین تصمیم را بگیرد.

ویژگی بسته بندی میوه جات

ویژگی های مهم بسته بندی را می توانیم به سه گروه عمده ی زیر دسته بندی نماییم:

  • بسته بندی در اشکال مختلف

هر یک از میوه ها دارای شکل منحصر به فردی هستند که بعضی از آن ها شکل های منظم هندسی دارند و برخی دیگر شکل نا منظم دارند.

بسته بندی و کارتن های انتخاب شده برای آن باید به گونه ای باشد که با شکل و ظاهر میوه هم خوانی داشته و آن میوه را چشم نواز تر و زیبا تر کند تا خریدار به سمت آن جذب شوند.

هم چنین بهتر است فقط از کارتن ها استفاده نشود و از سلفون ها و روکش های شفاف نیز استفاده شود تا خیال خریدار از بابت انتخاب خود راحت باشد.

  • قابلیت تجزیه پذیری

امروزه به دلیل حساسیت بر روی مسئله زیست محیطی و بازیافت زباله ها و اینکه بسیاری از انواع پلاستیک قابلیت بازیافت در طبیعت را ندارند از این رو بسیاری از تولید کنندگان برای حفظ محیط زیست برای بسته بندی از ورق های کاغذی و یا مقوا استفاده می کنند که اینو نوع بسته بندی هیچ نوع مغایرتی با مسئله زیست محیطی ندارد و حتی چرخه تبدیل آسانی دارد.

این نوع بسته بندی به قدری راحت است که حتی از آن در بسیاری از مزارع برای بسته بندی از تولید به مصرف استفاده میکنند.

  • آسانی در بازگشایی و مصرف

بسته بندی باید به گونه ای باشد که باز گشایی آن آسان بوده و از پیچیدگی خاصی برخوردار ب=نباشد تا از هر قشری و در هر سن و سالی بتوانند به راحتی آن را از بسته بندی خارج نموده و مصرف و استفاده نماید.

ویژگی بسته بندی میوه جات
ویژگی بسته بندی میوه جات

انواع بسته بندی میوه جات

بسته بندی محصولات به سه دسته ی زیر تقسیم بندی می شوند:

  • تیمار حرارتی
  • بسته بندی وکیوم
  • استفاده از کاغذ بسته بندی

تیمار حرارتی

بهتر است قبل از بسته بندی میوه ها آن ها را با آب گرم شست و شو داده و ضد عفونی نمود و سپس آن ها را برای نگه داری آماده نمود. این کار باعث می شود تا میوه ها در بسته بندی باقی بمانند و دیر تر مراحل رشد و رسیدگی آن ها کامل شود.

بسته بندی وکیوم

بسته بندی میوه جات به روش وکیوم به گونه ای انجام می پذیرد که اکسیژن اضافی از بسته بندی ها خارج شده و تحت شرایط خلاء این محصولات نگهداری می شوند که این موضوع سبب طول عمر محصولات می باشد.

استفاده از کاغذ بسته بندی

نگهداری میوه ها و استفاده از کاغذ های بسته بندی باعث می شود تا آب اضافی میوه ها گرفته شود و از پلاسیده شدن زود هنگام آن ها جلوگیری شود.

یکی از مهم ترین ویژگی های این کاغذ ها این است که با جذب رطوبت اضافی از رشد قارچ ها بر روی میوه جلوگیری می کند و از کپک زدن آن نیز جلو گیری می کند.

محفظه های مناسب بسته بندی میوه جات

محفظه های نگهداری و بسته بندی میوه ها از جنس های متنوعی ساخته شده اند که عمده ترین آن ها پلاستیکی و مقوایی می باشند.

هر کدام از آن ها ویژگی های خاص خود را دارند که باعث انتخاب یک فروشنده ی میوه و استفاده از آن ها برای بسته بندی شده اند، می باشد.

بسته بندی های پلاستیکی از ویژگی های بسیار زیادی برخوردار هستند که یکی از مهم ترین ویژگی های آن ها شفاف بودنشان است. شفافیت این پلاستیک ها باعث می شود تا میوه ها در دید مشتری قرار بگیرند و انتخاب را آسان تر نمایند

بسته بندی های مقوایی نیز نظیر پاکت ها و کارتن ها نیز به علت مات بودن از ورود نور به داخل بسته بندی آن محصول جلوگیری می کند و زمان فساد آن را کاهش می دهند.

یکی از اساسی ترین تفاوت ها بین نوع پلاستیکی و مقوایی این است که کارتن ها در محیط زیست تجزیه می شوند و به آن آسیبی وارد نمی کنند.

اگر در انتخاب بسته بندی برای میوه ها نکاتی که گفته شد رعایت شود بهترین بازخورد را در فروش و صادرات دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *