بسته بندی حبوبات

بسته بندی حبوبات


Rate this post

بسته بندی حبوبات، معمولا به دلیل تنوع رنگ و شکل ظاهری این محصول  به صورتی انجام می شود که  حبوبات در داخل بسته قابل مشاهده باشند. از این رو انتخاب جنس، رنگ بندی  و نیز شکل بسته از اهمیت ویژه ای در طراحی بسته بندی حبوبات برخوردار است.

نکته قابل تعمق در جذابیت حبوبات برای مصرف کنندگان مواد غذایی، همه گیر بودن این محصول به عنوان یک ماده خوراکی پایه است. بطوری که در جدول ارزش غذایی مواد خوراکی، حبوبات سرشار از پروتیین بوده و همواره به عنوان جایگزین مناسبی برای گوشت معرفی شده است، از این رو، این خاصیت جایگزینی باعث شده تا این منبع غذایی گیاهی جایگاه خاصی در برنامه غذایی افراد گیاه خوار نیز داشته باشد.

در این مقاله از صنعت کارتن ابتدا به بررسی عوامل موثر بر حفظ کیفیت حبوبات پرداخته و سپس با توجه به میزان حساسیت این محصول به عوامل گفته شده، نکات طلایی طراحی بسته بندی حبوبات شرح داده خواهد شد، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

بسته بندی حبوبات و عوامل موثر بر کاهش طول عمر حبوبات

یکی از عواملی که کیفیت و سلامت حبوبات را مانند اکثر مواد غذایی تهدید میکند نم و رطوبت است. حبوبات که اغلب به صورت دانه های قابل کاشت در بازار عرضه و مصرف میشوند، در مجاورت رطوبت جوانه زده و درصورت مهیا بودن نور کافی بعد از جوانه زدن رشد کرده و در نهایت به دلیل نبودن هوای کافی و یا محدودیت فضا و اتمام ماده مغزی داخل دانه خراب شده و میگندد. از همان لحظه که دانه حبوبات آماده جوانه زدن میشود فاسد شده تلقی شده و در تهیه غذا به کار نمی رود.

عامل مهم دیگری که کیفیت حبوبات را کاهش و یا آن را غیر قابل استفاده میکند، بو میباشد. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که حبوبات فله ای که خریداری میکنید  یا غذای تهیه شده از آن،بوی نفت دهد.

از دیگر عواملی که اگر از حالت معمول خارج نشوند تاثیر چندانی بر کیفیت دانه های حبوبات نخواهند داشت، میتوان به نور،گرما و سرما، فشار اشاره کرد.

“بسته بندی حبوبات، اگر به درستی انجام شود می بایست محصول را از گزند رطوبت و گرفتن بو در امان دارد.”

✅ برای خرید کارتن باکیفیت روی صنعت کارتن حساب کنید.

 

نحوه ی جذاب سازی بسته بندی حبوبات و استفاده به عنوان دکور آشپزخانه

حبوبات در رنگهای متنوعی چون سفید، زرد، سبز، قهوه ای، نارنجی، کرم  و در شکلهای متفاوت وجود دارند از جمله: ذرت گرد زرد رنگ، لوبیا قرمز کشیده، ماش گرد سبز، لبه زرد. این تنوع شکل و رنگ حبوبات دست طراحان را برای نمایش محصول داخل بسته بندی و طراحی متناسب با آن باز گداشته است.

علاوه بر این معمولا این ماده غذایی خارج از یخچال و گاهی در معرض دید در آشپزخانه ها نگهداری میشود پس ارایه یک طرح زیبا و کاربردی برای بسته بندی حبوبات میتواند باعث شود که محصول تا زمان مصرف کل مقدار آن در همان بسته بندی در محل مصرف نگهداری شود.این اتفاق عالی ترین نوع تبلیغ محصول و تولید کننده خواهد بود.

گاهی نیز استفاده از طرح های ساده تر با قیمت بسته بندی ارزان تر مطلوبیت بیشتری نزد مشتری خواهد داشت. بنابراین هر تولید کننده بهتر است به منظور به دست گرفتن تعداد بیشتری از مشتریان، محصولات خود را در حداقل دو تیپ مختلف ارزان و لوکس ارایه نماید.

بسته بندی حبوبات
بسته بندی حبوبات

نکات طلایی بسته بندی حبوبات

بسته بندی حبوبات اصولی دارد که میبایست در طراحی هوشمندانه آن به کار گرفته شود. اصول بسته بندی محصولات را میتوان به دو دسته کلی و اختصاصی تقسیم کرد.

اصول کلی ، مواردی هست که در طراحی بسته بندی همه محصولات میبایست مد نظر قرار گیرد. مثل سهولت باز شدن بسته خصوصا برای افراد کم توان مانند سالمندان و کودکان، این اصول در مقاله دیگری تحت عنوان ” بسته بندی مشتری پسند” به تفصیل بیان شده است. بنابراین در این مقاله  فقط به اصول اختصاصی بسته بندی حبوبات خواهیم پرداخت.

اصول اختصاصی، مواردی است که مختص آن محصول میباشد و ممکن است در مورد محصول دیگر نه تنها مفید نیست بلکه مضر هم باشد.

به عنوان مثال بسته بندی حبوبات، که محصولی خشک و حساس به رطوبت است، باید عایق رطوبتی باشد اما بسته بندی برنج تازه می بایست متخلخل و دارای منافذ ریز باشد تا هوا به راحتی از جدار بسته بندی عبور و شرایط برای خشک شدن برنج فراهم گردد.

“بسته بندی حبوبات، که محصولی خشک و حساس به رطوبت است، باید عایق رطوبتی باشد.”

 

1- جنس مناسب بسته بندی

بسته بندی حبوبات، باید از جنسی تهیه شود که :

  • مقاوم و عایق نسبت به نم و رطوبت باشد.
  • از نظر بهداشتی و سلامت محصول مناسب باشد.
  • از دوام قابل قبول حسب نیاز برخوردار باشد. بطوریکه جوابگوی حفظ سلامت محصول در فاصله زمانی “بسته بندی در محل تولید” تا “زمان مصرف ” باشد.
  • بهتر است قابل بازیافت یا دوستدار محیط زیست باشد.
  • از نظر هزینه توجیه پذیر باشد.

بطور معمول از بسته بندی دو لایه برای حبوبات استفاده میشود. بطوریکه یکی از این لایه ها شفاف است و امکان رویت نمونه محصول داخل بسته را مهیا میکند. درصورت استفاده از بسته بندی تک لایه بهتر است این لایه شفاف باشد.

بدین ترتیب توانایی تولید کننده در ارایه نمونه واقعی محصول به خریدار قبل از خرید و باز کردن محصول فراهم میشود.

بسته بندی حبوبات به صورت تمام شفاف یا قسمتی شفاف که محصول قابل رویت است، به بسته بندی درون نما شناخته می شود.

 

بسته بندی حبوبات
بسته بندی حبوبات

در صنعت بسته بندی مواد خشک و نسبتا مقاوم به خردشدگی مثل حبوبات معمولا از کیسه یا پاکت استفاده میشود. کیسه ها ممکن است پارچه ای، نایلونی یا اسپان باند باشند. و پاکتها هم یا پاکت ساده و یا با پوشش لمینتی هستند.

 

“با توجه به لزوم محافظت حبوبات نسبت به رطوبت از میان جنسهای گفته شده کیسه نایلونی، اسپان باند و پاکت لمینیتی برای بسته بندی حبوبات مورد توصیه است.”

 

از دیگر موادی که در بسته بندی حبوبات استفاده میشود، ظروف پلی اتیلنی و ظروف پت است. که با توجه به قیمت آن، بیشتر در موارد لوکس تر و سفارشی مثل صادرات کاربرد دارند.

 2- نقش رنگها در طراحی

رنگها موثرترین نقش را در جذابیت یک بسته بندی ایفا میکنند. با انتخاب رنگ مناسب و متناسب با رنگ نمونه محصول قابل مشاهده در بسته بندی، جلب توجه مشتری دوچندان میشود. منشا کیاهی محصول حبوبات و تنوع رنگ در طبیعت، گستره وسیعی از رنگها را در اختیار طراح قرار میدهد تا در طراحی بسته بندی حبوبات به کار ببرد.

با این حال توصیه میشود حتی المقدور اگر طرح روی بسته بندی عکس نیست و طرحی ساده  ای دارد بیش از سه یا چهار رنگ در بسته بندی استفاده نگردد.

 

3-توجه به قیمت تمام شده محصول

حبوبات غذای غالب قشر کم درآمد جامعه است و معمولا برای تامین پروتیین جایگزین گوشت میگردد. لذا برای از دست ندادن این قشر از مشتریان، ضروریست که در عین رعایت اصول بسته بندی توجه ویژه ای به قیمت تمام شده محصول برای خریدار گردد.

در این خصوص همواره توصیه بر این است که تولید کننده،  هر محصول خود را در تیپ های مختلف بسته بندی، با رنج گسترده تر قیمت تمام شده  ارایه دهد. او با بسته بندی ارزان، قشر کم درآمد را در می یابد و با بسته بندی لوکس و گران تر دیگر افراد جامعه را در زمره مشتریان خود قرار داده و حفظ  می کند.

 

4-استفاده از طرحای خلاق

بسته بندی خلاقانه گاهی اوقات آنقدر نظر مشتری را به خود جلب میکند، که حتی در صورت عدم رضایت از محصول خریداری شده و فقط به نیت دستیابی به بسته بندی، آن محصول را خریداری میکند. این مشتری حتی ممکن است محصول دیگری را که از کیفیت آن راضی بوده  را در بسته بندی مورد پسند خود از شرکتی دیگر نگهداری و مصرف نماید. این حالت نهایت موفقیت تبلیغاتی بسته بندی محصولات یک شرکت خواهد بود.

بسته بندی حبوبات خلاقانه از تکنیکهای زیر برای جلب نظر بیشتر مشتری بهره میبرد.

  •  بسته بندی درون نما
  •  بسته خود ایستا
  • بسته درب دار
  • طراحی جذاب متناسب با محصول

همانطور که گفته شد، یک بسته بندی همه چیز تمام  حبوبات میتواند در تزیینات آشپزخانه جلب توجه نماید، پس یکی از تیپ های محصول یک تولید کننده حبوبات میبایست با هدف تولید یک بسته بندی شیک و با دوام با طرحی مناسب از نام تجاری خود، به منظور استفاده جایگزین ظروف حبوبات در آشپزخانه باشد.

در طراحی بسته بندی حبوبات با رویکرد استفاده در آشپزخانه، در انتخاب جنس مواد و قیمت تمام شده دست طراح بازتر است. زیرا محصولی لوکسی به بازار ارایه میکند که مدت زمان بیشتری نسبت به دیگر تیپهای بسته بندی آن تولید کننده میباست عمر کند. که خود بهترین ابزار تبلیغاتی است.

 

بسته بندی حبوبات
بسته بندی حبوبات

 

گاهی اوقات نیز طراح میتواند یک تیپ بینابین قیمتی و همچنان خلاقانه برای بسته بندی حبوبات ارایه کند. در این حالت دوام بلند مدت جنس مواد مورد استفاده در بسته بندی مد نظر نمی باشد و فقط زیبایی، طرح خاص و منحصر به فرد، تناسب طرح با نمونه محصول نمایان و در نظر گرفتن سلیقه های مشتری و دیگر اعضای خانواده در زمان خرید مد نظر است.

برای مثال، معمولا مادر خانه دار به اتفاق کودک خود به خرید میرود پس انتخاب یک طرح زیبا، کلاسیک و در عین حال کودک پسند، ممکن است کودک را جذب و او مادر را ترغیب به خرید آن محصول نماید.

✅ توجه به این نکته ضروریست که هدف از طراحی بسته بندی، علاوه بر حفظ سلامت محصول افزایش آمار فروش محصول می باشد. برای تهیه یک بسته بندی مناسب و خرید کارتن بسته بندی پنج لایه می توانید روی صنعت کارتن حساب کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *