نکات بسته بندی ظروف شیشه ای

نکات بسته بندی ظروف شیشه ای


5/5 - (1 امتیاز)

بسته بندی ظروف شیشه ای چگونه انجام می شود ؟ بسته بندی وسایل می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. در میان وسایل خانگی، کافه و یا محل کار ما همیشه شیشه و سرامیک نه تنها سنگین هستند، بلکه شکننده نیز خواهند بود. آنها همچنین می‌توانند شکل نامنظمی داشته باشند که بسته بندی را سخت‌تر می‌کند. می‌دانیم که شیشه در صورت شکستن می‌تواند موجب آسیب‌های جدی هم بشود. از این رو، سعی کرده‌ایم در این مقاله از صنعت کارتن به بررسی نکات بسته بندی ظروف شیشه ای به جهت حمل آسان‌تر بپردازیم.

بهترین راه برای بسته بندی اقلام شیشه‌ای این است که هر وسیله را روی یک کاغذ روزنامه یا کاغذ بسته بندی قرار دهید و آن را داخل کاغذ بغلتانید. این کار را دو یا سه بار تکرار کنید، مطمئن شوید که وسایل را در چند ورق کاغذ روزنامه پیچیده‌اید و کاملا پوشانده شده‌اند. کاغذ اضافی را درون وسایل تو خالی فرو کنید و در صورت لزوم مقداری کاغذ روزنامه دیگر خرد کنید و داخل آنها قرار دهید. ایجاد این بالشتک اضافی در دو طرف شیشه، در داخل و خارج، احتمال شکستن آن را در حین حرکت کاهش می‌دهد.

نکات بسته بندی ظروف شیشه ای
نکات بسته بندی ظروف شیشه ای

بسته بندی ظروف شیشه ای با نظم دهنده‌های مقوایی

زمانی که روزنامه در اختیار نداشتید از نظم دهنده‌های مقوایی استفاده کنید. این نظم دهنده‌ها معمولا به صورت پارتیشن‌های سلولی و از جنس خود کارتن‌های بسته بندی هستند. اندازه هر سلول برای محصول کاملا مناسب است تا وسایل شکستنی جابه‌جا نشوند. اگر این مورد هم در دسترس نیست، می‌توانید اقلام زیر را در نظر داشته باشید.

1. پوشش حباب‌دار

روکش‌های حباب‌دار به طور گسترده در دسترس هستند. این موارد مقاوم در برابر آب، انعطاف پذیر و قابل استفاده مجدد هستند و به ما اجازه می‌دهند وسایل شکستنی را به راحتی بپیچیم تا محافظتی کامل ایجاد کنیم. اگر زمان استفاده از این پوشش‌ها نکات بسته بندی ظروف شیشه ای را در نظر داشته باشید، حتما از جابه‌جایی اقلام شیشه‌ای در بسته بندی جلوگیری کرده و در عین حال از سقوط و ضربه‌های جزئی هم پیشگیری می‌کنند.

2. استایروفوم (Styrofoam)

قالب‌های سفارشی فوم که آنها را با نام یونولیت هم می‌شناسیم معمولا برای بسته بندی وسایل شکستنی استفاده می‌شود. آنها محافظت و پشتیبانی بهینه را ارائه می‌کنند و به ما امکان می‌دهند جا به جایی وسایل را با خیال راحت برنامه ریزی کنیم. زیرا هیچ گونه فشاری روی محصولات شیشه‌ای شکننده وارد نمی‌کنند. در هنگام بسته بندی و جابه‌جایی می‌توانید از ورق‌های استایروفوم هم استفاده کنید.

بسته بندی ظروف شیشه ای
بسته بندی ظروف شیشه ای

بهترین کارتن برای بسته بندی ظروف شیشه ای

یکی از نکات مهم برای جا به جا کردن ظروف شیشه‌ای، انتخاب کارتن مناسبی است که باید وسایل ما را درون خود نگه دارد. پیشنهاد می‌کنیم با خرید کارتن بسته بندی پنج لایه و خرید کارتن خالی 3 لایه برای بسته بندی ظروف شیشه‌ای خود آغازکنید. هر دو این وسایل در سایزهای بزرگ، متوسط و کوچک در بازار موجود هستند. در این انواع کارتن خالی 3 لایه ، از سه مقوای فشرده ساخته شده‌اند. در واقع این سه لایه باید استحکام کارتون را تضمین کنند.

همچنین اگر در شرایطی بودید که کارتن با مقاومت بالا انتقال وسایل شما را آسان می‌کرد، بهتر است به سراغ انواع کارتون اسباب کشی 5 لایه بروید. کارتن‌ 5 لایه مخصوص اسباب‌کشی باید از 3 لایه مقوای بسیار ضخیم و دو لایه مقوای شیاردار ساخته شده باشد. به عنوان یکی از نکات بسته بندی ظروف شیشه ای به یاد بسپارید که این نوع کارتن‌ها علاوه بر استحکام بیشتر، مقدار ظرفیت و گنجایش بیشتری هم دارند.

مراحل و نکات بسته بندی ظروف شیشه ای

برای اینکه بتوانید جا به جایی امنی داشته باشید، توجه به مراحل زیر ضروری است.

1. جعبه مورد نظر خود را آماده کنید.

اگر از کاغذ و روزنامه برای پوشش وسایل استفاده می‌کنید، مقدار زیادی از آنها را مچاله کرده و کف جعبه قرار دهید. این کار باعث می‌شود کف جعبه شما امن شده و در صورت سقوط تصادفی، فشاری به وسایل وارد نشود. البته می‌توانید از حوله‌ها و یا ملحفه‌هایی که دیگر کارایی ندارند هم استفاده کنید. به هر طریق با رعایت این مورد از نکات بسته بندی ظروف شیشه ای، مطمئن می‌شوید که ابتدا کف جعبه کارتونی شما ایمن شده است.

2. جعبه را به اندازه پر کنید.

ابتدا بزرگ‌ترین و سنگین‌ترین ظروف شیشه‌ای را داخل جعبه قرار دهید. بعد از آن به سراغ وسایل سبک‌تر بروید. نکته‌ای که باید رعایت شود تعادل وزنی وسایل است. فراموش نکنید که وزن بیش از اندازه می‌تواند موجب خرابی کارتن شده و یا بسته بندی شما را از بین ببرد. در نتیجه بهتر است همه وسایل را در یک یا دو کارتن جا ندهید.

بسته بندی ظروف شیشه ای
بسته بندی ظروف شیشه ای

3. دو وسیله را با هم بپوشانید.

اگر ورقه‌های بزرگ کاغذ یا روزنامه دارید بهتر است دو لیوان، بشقاب و یا دیگر وسایل در این سایز را با هم بسته بندی کنید. در واقع اگر اندازه وسایل یکی است این بهترین روش ممکن خواهد بود. برای این کار می‌توانید یکی از وسایل را به طور کامل پوشانده و سپس وسیله بعدی را در قسمت دیگر روزنامه یا کاغذ قرار دهید. به این طریق وسایل با هم برخورد نمی‌کنند و البته در مصرف وسایل بسته بندی هم صرفه جویی می‌شود.

4. وسایل را با نظم درون کارتن قرار دهید.

یکی از نکات بسته بندی ظروف شیشه ای این است که بتوانید وسایل را با شکل اصلی آنها بسته بندی کنید. برای مثال اگر ظرف مورد نظر یک پارچ یا قوری است، باید بتوانید تمام قسمت‌های آن را به خوبی بپوشانید. همچنین زمان جای‌گذاری وسایل در کارتن باید بتوانید نظم‌دهی آنها را هم در نظر بگیرید. استفاده از کاغذهای باطله یا حوله‌های قدیمی به ما کمک می‌کند تا فضاهای خالی را پر کنیم و این نظم‌دهی را به خوبی پیش ببریم.

5. فضای بالای جعبه را خالی بگذارید.

هیچ وقت جعبه‌ها را به طور کامل پر نکنید. مهم است اجازه دهید قسمت بالایی کارتن برای قرار دادن روزنامه، کاغذ باطله، فوم و یا هر وسیله نگهدارنده دیگر، خالی بماند. در این مرحله باید به همان اندازه‌ای که برای قسمت زیرین جعبه کاغذ باطله (یا مواد دیگر) قرار داده‌اید، روی جعبه را هم بپوشانید. اگر وسایل محافظتی مورد نیاز شما کم شده‌اند، می‌توانید چند مجله و یا کتاب با وزن سبک را در نظر بگیرید.

6. بررسی نهایی نکات بسته بندی ظروف شیشه ای

قبل از اینکه چسب کاری کردن جعبه را شروع کنید همه نکات بسته بندی ظروف شیشه ای را بررسی نمایید. در این مرحله نهایی و البته مهم به یاد داشته باشید که:

  • نباید صدای برخورد شیشه را بشنوید.
  • باید روی جعبه نوشته باشید وسایل درون آن شکستنی است.
بسته بندی ظروف شیشه ای
بسته بندی ظروف شیشه ای

نکات بسته بندی ظروف شیشه ای برای ارسال با پست

گاهی لازم است که وسایل شکستنی را با پست به شهری دیگر بفرستیم. در این شرایط مهم است که نکات ذکر شده را با دقت زیادی در نظر بگیرید. نکته مهمی که نباید از آن غافل شوید، بسته بندی با صبر و حوصله است. در اصل نباید در فرایند بسته بندی عجله کنید. بی شک جابه‌جایی یکی از استرس‌زاترین مراحل در زندگی است و زمانی که صحبت از حمل وسایل شکستنی می‌شود، حتما اضطراب بیشتری را هم تجربه می‌کنیم. در بیشتر موارد این وضعیت روحی باعث می‌شود نکات مهم را فراموش کنید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم صبور باشید و راهکارهای زیر را در نظر بگیرید.

· همه وسایل شیشه‌ای را از هم جدا نگه دارید.

جا به جایی وسایل با پست مانند انتقال آنها با ماشین شخصی نیست. پس باید نکات بسته بندی ظروف شیشه ای را با روش دیگری بررسی کنیم. در وهله اول باید بدانید که نمی‌توانیم دو وسیله را در یک روزنامه یا کاغذ بپیچیم. همچنین بهتر است وسایل را در دو کارتن جدا قرار دهیم تا از ترک یا شکستگی آنها جلوگیری شود. در نظر داشته باشید که رعایت اصل تعادل وزنی در این وضعیت بسیار مهم‌تر است.

· مقدار خیلی زیادی نوار چسب استفاده کنید.

پس از اینکه وسایل شکننده را در کاغذهای مخصوص بسته بندی، پوشش‌های حباب‌دار یا هر وسیله دیگری قرار دادید، آنها را با چسب محکم کنید. این کار باعث می‌شود تا پوشش منتخب از وسیله شما جدا نشود. همچنین مهم است که کارتن مورد نظر را هم با نوار چسب زیاد محکم کنید تا حین جا به جایی باز نشود.

· جعبه‌های کوچک را برای اقلام سنگین استفاده کنید.

همیشه انتقال جعبه‌های کوچک آسان‌ است و البته امکان تکان خوردن وسایل هم کمتر است. در نتیجه توصیه می‌شود که برای وسایل سنگین یک جعبه مطابق با اندازه اقلام پیدا کنید تا بسته بندی به خوبی انجام شود. در این وضعیت دیگر نمی‌توانید وسایل کوچک را کنار این وسیله قرار دهید و باید برای نظم‌دهی آنها جعبه دیگری پیدا کنید.

بسته بندی ظروف شیشه ای
بسته بندی ظروف شیشه ای

نکات بسته بندی ظروف شیشه ای برای ارسال با باربری

نکات بسته بندی ظروف شیشه ای که تاکنون ذکر شده به تمامی در این وضعیت نیز کاربردی هستند. به این معنی که باید با رعایت آنها از جا به جایی  امن وسایل خود مطمئن شوید. البته قبل از هر چیز همکاری با شرکتی که انتقال وسایل را با ایمنی کامل انجام می‌دهد، مهم‌تر است. پس از پیدا کردن شرکت معتبر، وقت آن است که به بسته بندی اصولی وسایل خود فکر کنید.

· بسته بندی وسایل با شکل نامنظم

فرض کنیم شما چند ست لیوان‌های پایه‌دار دارید که باید در امنیت کامل منتقل شوند. بسته بندی این وسایل گاهی سخت است؛ زیرا آنها شکل ساده‌ای ندارند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم ابتدا پایه‌های لیوان را بپوشانید. در اصل شما باید برای پوشاندن پایه از کاغذی جداگانه استفاده کنید و بعد قسمت بدنه لیوان را با تکه کاغذی دیگر محافظت کنید. فراموش نشود که درون لیوان نباید خالی بماند.

· بسته بندی ظروف شیشه ای مسطح

برخی از ظروف مانند سینی و یا دیس‌های بزرگ، شکل مسطحی دارند؛ اما نباید با بسته بندی ساده رها شوند. رعایت نکات بسته بندی ظروف شیشه ای در این موارد حتی جدی‌تر پیگیری می‌شود؛ زیرا از بین رفتن این اقلام می‌تواند ست وسایل ما را ناقص کند. برای بسته بندی مناسب این وسایل بهتر است از دو تکه مقوای محکم استفاده کنید. به این ترتیب که مقواها را روی قسمت‌های پشت و جلوی وسایل قرار دهید و بعد روزنامه، پوشش حبابی و یا دیگر وسایل محافظتی را دور آنها بپیچید.

درنهایت در این مبحث نکات بسته بندی ظروف شیشه ای را با هم بررسی کردیم. گفتیم که رعایت این نکات باعث می‌شود تا جا به جایی وسایل با ایمنی کامل انجام شود. در این میان مهم است بدانیم چه کسانی قرار است این انتقال را انجام دهند؛ زیرا حمل وسایل توسط مأموران پست یا متخصصان باربری رعایت نکاتی را می‌طلبد که در جابه‌جایی‌های شخصی اهمیت کمتری دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *