کارتن مادر در بسته بندی

کارتن مادر در بسته بندی


5/5 - (1 امتیاز)

کارتن مادر در بسته بندی packing box چیست؟ و چه لوازم یا وسایلی را در این کارتن ها بسته بندی می کنند؟ بدون شک امروزه بسته‌بندی گسترش بیشتری نسبت به قبل داشته و با توجه به افزایش عرضه محصولات و خدمات، تقاضا برای خرید کارتن هم افزایش داشته است.

کارتن‌ها نقش مهمی را در صنعت بسته‌بندی ایفا می‌کنند. صنایع مختلف برای بسته‌بندی، نگه‌داری و حمل و نقل محصول خود به کارتن نیاز دارند. با توجه به نوع محصول، کیفیت و نوع کارتن تغییر می‌کند.

کارتن‌ها بر اساس ابعاد، ضخامت، جنس و کاربرد دسته‌بندی شده و در طرح‌ها و اشکال مختلف به تولید می‌رسند.

شناخت انواع کارتن به خریداران و متقاضیان کمک می‌کند تا انتخاب بهتری متناسب با نیازشان داشته باشند یکی از انواع کارتن‌ها، کارتن مادر می‌باشد که در ادامه ی این مقاله از صنعت کارتن بیشتر به آن می پردازیم، همراه ما باشید.

کارتن مادر در بسته بندی packing box چیست؟

امروزه با افزایش تولیدات، نیاز به بسته بندی هم افزایش پیدا کرده است. بسته بندی یکی از امور مهم در عرضه محصول می باشد اگر شما نتوانید محصول خود را به خوبی بسته بندی کنید، نمی توانید آن را به خوبی به فروش برسانید.

بسته بندی در عین داشتن استحکام کافی باید زیبایی بصری نیز داشته و برای مشتری جذاب باشد. بسته بندی مراحل مختلفی دارد.

یکی از این مراحل کارتن مادر است که برای بسته بندی کارتن‌های کوچک تر مورد استفاده قرار می گیرد. این کارتن باعث سهولت در جابه‌جایی، نگه داری و انبار کردن محصول می شود.

در صنعت بسته‌بندی به کارتن‌هایی با سایزهای بزرگ‌تر که تعدادی کارتن کوچک‌ را در خود جای می‌دهند، کارتن مادر گفته می‌شود که در انگلیسی با اصطلاح (packing box) شناخته می شوند.

کارتن مادر در بسته بندی
کارتن مادر در بسته بندی

این کارتن‌ها بسیار پرکاربرد بوده و از ملزومات تولید انبوه می‌باشند. در بیشتر موارد محصولاتی که به بازار عرضه‌ می‌شوند ابعادکوچکی دارند و برای سهولت در حمل و نقل و اشغال فضای کمتر نیازمند بسته‌بندی بزرگتری می‌باشند.

برای مثال قرار دادن چند عدد جعبه دستمال کاغذی در بسته‌ بندی بزرگتر توزیع و انبار کردن آن را سریع‌تر و راحت‌تر می‌کند. از طرفی انجام امور حسابداری و مالی نیز به مراتب آسان‌تر و به صرفه‌تر خواهد بود.

کارتن مادر باتوجه به کاربردش با از استحکام کافی برخوردار باشد.

انواع مختلفی از مقواهای سه لایه و پنج لایه در تهیه این کارتن مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به هزینه حمل و نقل و انبارداری، بهتر است این کارتن‌ها به گونه ای تهیه شوند که هزینه تمام شده به صرفه و در عین حال از فضای موجود به بهترین نحو استفاده شود.

کاربرد کارتن مادر در بسته بندی packing box در مشاغل مختلف

می توان گفت اکثر تولیدکنندگان محصولات مختلف بهکارتن مادر در بسته بندی احتیاج دارند زیرا کارتن مادر در بسته بندی از مقاومت بالایی برخوردار است و میتواند حین حمل و نقل از محصولات محافظت کند.

همچنین این نوع بسته‌بندی انبار کردن و توزیع محصولات را آسان‌تر می‌کند. قاعدتا حمل جعبه‌ای بزرگ که حاوی تعدادی جعبه کوچک است راحت‌تر از حمل و انبار کردن تعداد زیادی جعبه کوچک می‌باشد.

ازجمله کاربردهای کارتن مادر در بسته بندی موادغذایی، داروها، محصولات شوینده، محصولات بهداشتی، ظروف به ویژه ظروف شکستنی و… می‌باشد.

ویژگی‌های کارتن مادر در بسته بندی packing box

همانطور که قبلا اشاره شد استفاده از کارتن مادر در بسته بندی برای یکجا کردن تعدادی کارتن کوچک تر مورد استفاده قرار می گیرد.

این کارتن ها باید ویژگی هایی داشته باشند تا بتوانند کار خود را به درستی انجام دهند. به این منظور در طراحی و تولید این کارتن‌ها باید به یک سری نکات توجه کرد. از جمله ویژگی‌های کارتن مادر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کارتن مادر در بسته بندی
کارتن مادر در بسته بندی
  • استحکام بالا

محکم بودن کارتن مادر در بسته بندی از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که از این نوع کارتن در حمل و نقل محصولات مختلف استفاده می‌شود .

اگر کارتن مادر در بسته بندی از استحکام کافی برخوردار نباشد ممکن است کارتن پاره شده و محصولات داخل آن دچار آسیب دیدگی شوند.

کارتن مادر در بسته بندی باید مقاوم باشند تا بتوانند تحمل وزن کالاهای درون خود را نیز داشته باشند.

  • تعداد لایه‌های مقوا

در بالا گفتیم که استحکام کارتن مادر در بسته بندی از ویژگی ‌های ضروری آن است. تعداد لایه هایی که در مقوای کارتن به کار برده شده است، تاثیر مستقیمی روی استحکام و مقاومت آن دارد.

بهترین گزینه در ساخت کارتن مادر در بسته بندی، استفاده از مقوا های سه لایه و پنج لایه است. هر چه تعداد لایه‌ها بیشتر باشد مقاومت کارتن نیز افزایش می یابد.

اینکه کدام یک از این دو نوع مقوا برای تولید کارتن استفاده شود به نوع محصول شما بستگی دارد.

برای کسانی که قصد دارند محصولات سنگین یا شکستنی را بسته بندی کنند کارتن پنج لایه توصیه می شود و اگربسته بندی محصولات سبک تر مد نظر است کارتن های سه لایه می توانند مناسب باشند.

  • نوع مقوا

از انواع مقوا می توان به مقوای پشت طوسی، ایندربرد و مقوای گلاسه اشاره کرد. نوع مقوا به سفارش شما بستگی دارد.

اما در کل بیشتر کارتن‌ها از مقوای کرافت قهوه‌ای تهیه می‌شوند و روکشی ندارند. از مقوای کرافت پشت طوسی برای تهیه انواع کارتن مادر استفاده می‌شود. این نوع مقوا قابلیت بازیافت داشته و آسیب کمتری به محیط زیست میزند.

  • ابعاد

برای تعیین ابعاد کارتن مادر باید تعداد کارتنی که  می خواهید در آن قرار دهید را مشخص کنید. این تعداد بر اساس استراتژی فروش شما مشخص می شود.

کارتن مادر در بسته بندی باید به گونه ای انتخاب شود که جعبه های درون آن تکان نخورند و در عین حال فشار اضافی روی جعبه ها نباشد.

به وزن محصولات و قابلیت حمل آن نیز توجه داشته باشید. اگر جعبه هایی که قرار است در کارتن مادر قرار دهید سنگین‌ اند بهتر است از کارتن مادر کوچک استفاده کنید.

از آنجایی که هزینه حمل و نقل زیاد است بهتر است کارتن ها را به گونه ای انتخاب کنید که به خوبی کنار هم و روی یکدیگر قرار بگیرند و بتوانید استفاده بهینه از فضا را در حمل و نقل و انبار داشته باشید.

  • قیمت

محاسبه قیمت کارتن به عوامل مختلفی بستگی دارد که این عوامل شامل: نوع مقوا، نوع فلوت، برش، چاپ دار بودن یا بودن آن و… می‌باشد.

کارتن مادر در بسته بندی
کارتن مادر در بسته بندی
  • ظاهر کارتن مادر در بسته بندی packing box

اینکه کارتن مادر در بسته بندی چاپ دار باشد یا بدون آن به محصول شما و اولویت‌ های شما بستگی دارد، اگر به دنبال قیمت مناسب هستید بهتر است کارتن ساده را انتخاب کنید و از انجام چاپ بر روی مقوا و طراحی های هزینه بر پرهیز کنید.

کارتن مادر در بیشتر موارد برون چاپ یا با چاپ سیلیکونی ساده عرضه می شود. چاپ بر روی کارتن می تواند فرصتی برای بازاریابی و شناساندن محصولتان باشد.

البته توجه داشته باشید که برای بعضی از محصولات این کارتن ها صرفا برای حمل و نقل استفاده شده و مصرف کننده نهایی به ندرت شکل ظاهری کارتن مادر را مشاهده می کند.

اما در زمینه صادرات عموما کارتن ها با چاپ افست به همراه فرایند لمینت به تولد میرسند زیرا مشتریان خارجی با اولین چیزی که رو به رو میشوند کارتن مادر است به همین دلیل طرح روی آن میتواند مهم باشد.

در کل کارتن مادر مانند دیگر بسته بندی ها نیاز به کار گرافیکی ندارد و نیازی نیست هزینه بیش از حد برای زیبایی ظاهری آن بپردازید.

اما بهتر است به طور مختصر بعضی از اطلاعات را روی کارتن درج کنید. این اطلاعات می تواند شامل لوگو یا برند شما، نام تجاری محصول، تعداد محصولات موجود در بسته بندی، قیمت محصولات باشد.

با این کار کارتن محصول شما از سایر کارتن های موجود در انبار قابل تشخیص بوده و همچنین این اطلاعات به فروشندگان و انبارداران کمک میکند تا به راحتی کارتن محصولتان را پیدا کنند و بدون باز کردن و شمارش، ازتعداد محصولات مطلع شوند.

کارتنی که سفارش میدهید باید متناسب با نیازتان باشد پس باید تمامی ابعاد و وزن محصول خود را در اختیار طراح قرار دهید. برای راهنمایی بیشتر و انتخاب بهترین سایز کارتن میتوانید از متخصصین در این زمنیه کمک بگیرید.

1 دیدگاه

  • نکات بسیار مفید رو فرمودین. استفاده کردیم. برای بسته بندی حتما باید این موارد رو در نظر گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *