نکات بسته بندی دارو

نکات بسته بندی دارو


Rate this post

نکات بسته بندی دارو چیست ؟ و چرا رعایت اصول بسته بندی دارو اهمیت دارد ؟ برای پاسخ به به این سوالات باید گفت بسیاری از خطاهای دارویی در هنگام مصرف ناشی از بسته بندی نادرست آن میباشد.

از جمله این خطاها میتوان به خوانا نبود فونت بسته بندی دارو یا حتی لیبل گذاری و برچسب نادرست بر روی دارو که همه ی اینها میزان و دُز مصرف دارو را نشان میدهد، ممکن است خطراتی برای مصرف کننده داشته باشد.

حتی نبود کیفیت خوب برای بسته بندی باعث فاسد شدن دارو گردیده است.

جدا از همه ی اینها باید گفت دارو علاوه بر ارزش دارویی به عنوان یک کالای جدا هم در سبد مصرف کننده محسوب میشود و نبود یک بسته بندی تمیز و مناسب باعث میشود که در فروش آن از دیگر شرکتهای دارویی رقیب عقب ماند پس طراحی بسته بندی آن نیز بسیار حایز اهمیت است.

در این مطلب از صنعت کارتن توجه شما را به نکات بسته بندی دارو و طراحی بسته بندی آن جلب میکنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

نکات بسته بندی دارو
نکات بسته بندی دارو

 

اصول اولیه و نکات بسته بندی دارو

قطعا بسیاری از داروهای شیمیایی خود عوارضی برای بدن دارند اما بیشترین عامل در مسمومیت های دارویی نبود بسته بندی استاندارد برای دارو میباشد.

طراحی بسته دارویی همان طور که گفتیم بسیار حایز اهمیت است زیرا دارو مستقیم با جان انسان در ارتباط است پس رعایت اصول ابتدایی میتواند این خطرات را کاهش دهد.  از جمله اصول اولیه و نکات بسته بندی دارو میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • بسته بندی دارویی و حتی تولید آن باید مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی باشد. رعایت این استاندارها باعث بهبود فرآیند مصرف هم میشود.
  • نکته دیگر در طراحی آن باید حتما از طرح های ساده الهام گرفت.
  • همین طور درج اطلاعات دارویی همانند:  نوع دارو ، نام دارو ، دُز دارو ، مشخصات تکمیلی و هشدارها باید به گونه ای باشد که توسط مصرف کننده به راحتی قابل فهم باشد.
  • استفاده از رنگ های خاص برای اعلام هشدار نکته مهم دیگری است. به عنوان مثال قرص لانوکسین با رنگ آبی و خط نارنجی در وسط جعبه مشخص می شود.
  • استفاده از فونت مناسب و انتخاب سایز نوشتهی مناسب واضح باعث خوانایی دارو و موارد مصرف آن میگردد.
  • همچنین باید خط بریل به صورت برجسته روی جعبه وجود داشته باشد تا افراد روشندل بتوانند داروها را از روی جعبه آن تشخیص دهند.
  • خود سایز جعبه هم باید مطابق با استاندارهای بین المللی و  اعلام شده باشد.
  • فراموش نگردد که طرح روی جعبه مناسب با رده سنی مصرف کننده باشد.
  • از اشکال و علائم مشخص کننده نوع دارو باید بر روی بسته بندی دارو نیز استفاده شود.
  • همچنین بسته بندی محصولات دارویی باید به گونه ای باشند که چیدمان آن در داروخانه یا انبار یا حتی حمل آن آسان باشد.

جدای از همه ی اینها رقابت داروها در بازار بسیار حایز اهمیت است که بسیاری از داروهای داخل علاوه بر اینکه مشابه نمونه های خارجی هستند اما به دلیل نبود بسته بندی خوب نتوانستند اعتماد مصرف کننده را جلب کنند پس علاوه بر بسته بندی اصولی باید کیفیت بسته بندی مورد توجه قرار گیرد.

✅ برای خرید کارتن بسته بندی سه لایه روی صنعت کارتن حساب کنید.

 

نکات بسته بندی دارو
نکات بسته بندی دارو

نکات بسته بندی دارو : طراحی بسته بندی دارویی چگونه است؟

بسته بندی دارو همانند دیگر محصولات باید از نوع محصول خود محافظت کند، زیرا بسیاری از داروها معمولا در برابر آلودگی های بیولوژیکی و کلیه عوامل نامطلوب خارجی مانند رطوبت، نور، اکسیژن، تغییرات دمایی و… ممکن است حاصل دستخوش تغییراتی شوند.

حتی ممکن است دارو با قرار گرفتن در محیط و رخداد فعل و انفعاالت فیزیکی و شیمیایی سبب فاسد شدن گردد و یا حتی اثر دارو را از بین برود. از این رو ممکن است بیمار با مصرف آن دچار خطرات جدی گردد. پس بسیار مهم است که بیمار با خیال راحت و با اطمینان به آن، دارو را مصرف کند.

پس لازم است که حتما در هنگام بسته بندی کیفیت لازمه را در طراحی آن بسته بندی دارویی گنجاند.

✅ برای خرید کارتن بسته بندی پنج لایه روی صنعت کارتن حساب کنید.

نکات بسته بندی دارو
نکات بسته بندی دارو

از جمله عوامل مهم و کلیدی در طراحی بسته بندی دارویی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

  • برای بسته بندی های دارویی داشتن ابزار باکیفیت برای تولید محصول بسیار مهم است یعنی حتما باید ماشین آلات و ابزارهایی متناسب با این کار داشته باشد.
  • دقت به این نکته که تصاویر چاپ شده روی بسته های دارویی که گاها ربطی به محتویات دارویی ندارند و می توانند پیچیده باشند حتی المکان مرتبط و با مفهوم باشند.
  • استفاده درست و تولید برچسب های دارویی باکیفیت که بر اثر عوامل محیطی همچون قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، هوا، رطوبت و همچنین با گذشت زمان کیفیت و ماندگاری خود را از دست ندهند.
  • حتما در بسته بندی مواد اولیه بسته بندی حایز اهمیت است. و باید نوع آن در توضیحات دارو ذکر گردد تا نحوه ی نگهداری آن برای مصرف کننده مشخص باشد.
  • فراموش نشود حتما مجوزهای کسب شده برای دارو از جمله علامت استاندارد و یا حتی مجوز سازمان غذا و دارو و حتی سیب سلامت و دیگر استاندارهای ملی بر روی محصول درج گردد، زیرا از مهمترین راه های اطمینان مصرف کننده داشتن مجوزهای لازم ملی و بین المللی است.
  • نحوه مصرف دارو و شكل آن می‌تواند شکل بسته بندی را تعیین کند. مثلا پمادهای چشمی که دهانه ای باریک و ظریف دارند یا بلیسترهای آلومینیومی که قرص به راحتی از آن خارج می‌شود. پس این مهم است که بسته بندی حتما با توجه به نوع دارو طراحی گردد.
  • اعتبار و هویت برند، رنگ‌ها، لوگوها و کیفیت چاپ بسته بندی دارویی، بخشی از هویت سازمانی و اعتبار برند شرکت‌های دارویی به شمار می‌آیند. پس برای طراحی حتما باید آن ها مد نظر قرار داد.
  • از دیگر موارد میتوان به تاثیر روانی ظاهر دارو اشاره کرد که برای مصرف کننده حایز اهمیت است حتی میتوان گفت در بسیاری موارد باعث افزایش در روند بهبودی بیماری میگردد.
نکات بسته بندی دارو
نکات بسته بندی دارو

انواع بسته بندی دارو

داروها به دلیل اینکه در شکل و نوع های مختلفی مانند شربت، قرص، آمپول، کپسول و موارد دیگر تولید می‌شوند. به همین دلیل بسته بندی داروها با یکدیگر متفاوت استاز مهم ترین انواع بسته بندی دارو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • جعبه های مقوایی : که معمولا برای قرادادن چندین بسته دارو داخل آن استفاده میشود . نکته مهم در اینجا این است که در چاپ جعبه دارو باید از مقواهای مخصوص به نام “ایندر برد” استفاده کرد. چرا که این مقوا دارای گواهینامه بین المللی بهداشتی می باشد و در بازار با نام مقوای بهداشتی شناخته می شوند
  • ظروف شیشه‌ای: که معمولا برای انواع شربت ها یا داروهایی به شکل مایع و به ندرت قرص ها استفاده میشود. در بعضی موارد به دلیل وجود بعضی از ترکیباتی دارویی خاص از شیشه های مخصوص که حساس به طیف مختلف نوری با اشعه های مختلف هستند طراحی میگردند.
  • ظروف پلاستیکی : یکی دیگر از انواع بسته بندی میباشد که عمدتا برای داروهایی به شکل قرص استفاده میگردد. بسته بندی لاستیکی برای استفاده دارویی باید از الزامات مربوط به مهم ترین فارماکوپه ها برخوردار باشد.

در پایان این نکته حایز اهمیت است طراحی بسته بندی دارویی و رعایت نکات بسته بندی دارو چه از لحاظ کیفیت بسته و چه موارد ذکر شده در بالا حتی میتواند بر فروش مستقیم آن تاثیر بگذارد.

✅ برای خرید کارتن بسته بندی با کیفیت روی صنعت کارتن حساب کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *