نکات مهم در بسته بندی

نکات مهم در بسته بندی


5/5 - (2 امتیاز)

نکات مهم در بسته بندی چیست؟! بسته بندی شیک و حرفه ای برای کالا و محصولات ارایه شده اثر مطلوبی روی فروش محصولات دارد به گونه ای که میتوان محصول خود را با ظاهری جذاب و البته خلاقانه به مصرف کننده نهایی بفروشید.

بسته بندی خوب و حرفه ای  ارتباط مستقیمی با فروش دارد. اگر تولید کننده یا فروشنده در انتخاب بسته بندی خود نهایت سلیقه را به خرج دهد می تواند فروش خود را چند برابر کند از جهتی دیگر اگر بسته بندی به درستی طراحی نشود می تواند قاتل برندش شود.

امروزه بسته بندی به گونه ای اهمیت پیدا کرده است که در سایت های اشتراک گذاری و شبکه های اجتماعی و … محتواهایی مبنی بر اصطلاح  unboxing تولید میشود و مخاطبان زیادی به خود جذب کرده است. امروزه یکی از راه دهای بازاریابی شرکتها به اشتراک گذاشتن طراحی جعبه و بسته بندی کالایشان در شبکه های اجتماعی میباشد.

 

بسته بندی چیست؟

بسته بندی مجموعه ای از فن و تخصص میباشد که برای موفقیت در آن باید دانش کافی و لازم کسب کرد و اطلاعات و مهارت های حرفه ای آموخت.

برای تولید یی بسته بندی مناسب و کارآمد و صد البته اقتصادی باید طبق یک برنامه ریزی جامع و مدون عوامل مختلفی برای طراحی بسته بندی در نظر گرفت.

بسته بندی در هر شکل و اندازه و رنگی وجود دارد که برای آن باید از مواد مناسب و مرغوبی در تهیه آن استفاده کرد.

در ادامه به نکات مورد توجه برای بسته بندی شیک و حرفای میپردازیم.

 

ساده و گاهی عجیب

 

اگر بسته  بندی به اندازه کافی جذاب و گیرا باشد قطعا مشتری بسیاری برای خرید آن ترغیب می شوند. در گام اول میتوانید از همان جعبه به ظاهر ساده نمایی بسیار زیبا و جذاب بسازید. باید بدانید که مشتری قبل از دیدن محتوای درون بسته در نگاه اول بسته بندی کالا را میبیند . در واقع بسته بندی تعیین کننده سرنوشت محصول مورد نظر خواهد بود.

بسته بندی  در عین سادگی باید خلاقانه و جذاب باشد. یک طراحی ساده با برچسب و محتوای درست اثر بیشتری نست به یک طرح شلوغ دارد.

علاوه بر این بسته بندی باید قابلت حمل آسان داشته باشد و بسته بندی جمع و جوری داشته باشد و به آسانی باز شود.

 

 

اطلاعات در مورد محصول

ما در عصر اطلاعات زندگی می کنیم و مردم می خواهند بدانند چه چیزی می خرند. آنها می خواهند بدانند محصول کجا ساخته شده است و مواد تشکیل دهنده آن چیست. آنها ممکن است بخواهند اطلاعات تغذیه ای در مورد محصولات غذایی، عوارض جانبی و هشدارهای مربوط به داروها یا محصولات پاک کننده، و اینکه آیا محصول ارگانیک است یا از منابع اخلاقی تهیه شده است، بدانند. در نظر بگیرید که چه چیزی محصول شما را از رقبا متمایز می کند و آن اطلاعات را در یک مکان برجسته روی بسته بندی اضافه کنید. در مورد قوانین مربوط به اطلاعات محصول نیز آگاه شوید.  کشورهای مختلف نیازهای متفاوتی دارند، بنابراین در مورد آنچه برای بسته بندی شما لازم است تحقیق کنید.

نکات مهم در بسته بندی
نکات مهم در بسته بندی

 

انتخاب رنگ و فونت مناسب

توجه به رنگ استفاده شده در طراحی بسته بندی یکی از عوامل مهمی است که باید در هنگام طراحی بسته بندی به آن دقت زیادی نمود . استفاده از طرح ساده ولی با رنگ و فونت مناسب میتواند جذابیت ویژه ای به کار ببخشد.

برای انتخاب رنگ دقت کنید رنگی را انتخاب کنید که با محصول متناسب باشد . درک اینکه رنگ ها برای مشتریان شما چه معنایی دارند، به شما کمک می کند تا ترکیب رنگ های مرتبط را پیدا کنید. همچنین می توانید بخش رنگ خود را با نوار سفارشی که دارای لوگوی شرکت شما است تکمیل کنید تا بسته بندی خود را بیشتر بهبود بخشد.

برای استفاده از رنگ مناسب باید علم روانشناسی رنگ و تاثیر آن بر تبلیغات و ذهن مخاطب را بدانید. به کار بردن هر یک از رنگها حس خاصی به مخاطب منتقل میکند مثلا رنگ سیاه یکی از رنگهای پر کاربرد در طراحی و بسته بندی است که نشاندهنده ی لاکچری بودن و قدرت محصول را می رساند.

علاوه بر استفاده از یک رنگ خاص و منحصر به فرد استفاده از چند رنگ و اشکال خاص به صورت دقیق و منظم براساس اگوی تعریف شده راهی برای بولد کردن محصول میباشد. اگر حرفه ای بکار برده شود ایجاد ظاهری زیبا و جذاب به محصول می شود.

 

طراحی بسته بندی شما باید احساسات را بیدار کند

احساسات ارتباط تنگاتنگی با خاطرات دارند. طرح‌های بسته‌بندی برند که احساسات را برمی‌انگیزد، به یاد ماندنی‌تر از آنهایی هستند که این کار را نمی‌کنند. دقیقاً این احساسات ممکن است متفاوت باشد. برخی از برندها حس نوستالژی، شادی یا آرزوی مصرف کنندگان را جذب می کنند. بازاریابی که احساسات مردم را تحت تأثیر قرار می دهد مؤثرتر از بازاریابی است که فقط ویژگی ها و مزایا را به نمایش می گذارد. این به این دلیل است که بخش های عاطفی مغز کلید تشکیل خاطرات بلند مدت هستند.

 

طراحی بسته بندی نه تنها باید حاوی محصولات به اندازه کافی باشد. باید شامل عناصر مورد نیاز مانند مواد تشکیل دهنده یا اطلاعات تغذیه، و همچنین بارکد و سایر عناصر ضروری باشد. همچنین باید برای مصرف کنندگان جذاب باشد، اغلب در میان ده ها کالای رقیب. طراحی بسته بندی هرگز نباید یک فکر تک بعدی باشد، زیرا یک عنصر حیاتی در هر استراتژی بازاریابی است. برندهایی که اطمینان می‌دهند بسته‌بندی آن‌ها تمام عناصر کلیدی مورد انتظار مصرف‌کنندگان از طراحی بسته‌بندی را برآورده می‌کند، در مقایسه با رقبای خود، چه به صورت آنلاین یا در فروشگاه‌ها فروخته شوند، برتری پیدا می‌کنند.

 

 

بسته بندی باید نشان دهنده نام تجاری

 

حتی عمومی ترین مارک های اقتصادی نیز محصولات و اهداف خود را به درستی روی بسته بندی لحاظ میکنند مثل شرکت کوکا کولا. در غیر این صورت، هیچ کس آنها را نمی خرد، زیرا کسی نمی دانند که آنها چه چیز هستند. مردم اگر محصولی را ندانند چیست یا چه کاری انجام می دهد، نمی خرند.

 

صداقت در بسته بندی

طراحی بسته بندی باید محصول شما را جذاب جلوه دهد، اما نه به قیمت از دست دادن صداقت. طراحی بسته بندی گمراه کننده ای که وعده چیزی را می دهد که در بسته بندی وجود ندارد به اعتبار و نام تجاری شما آسیب می رساند. برای مثال، به تصویر کشیدن یک دسر آغشته به شکلات روی یک قوطی از بیسکویت های ساده با طعم شکلاتی، نمایش دقیقی از محصول داخل آن نیست!

 

روی مواد با کیفیت سرمایه گذاری کنید

یکی از بهترین راه ها برای برجسته کردن بسته بندی خود استفاده از مواد با کیفیت است. مواد بسته بندی با کیفیت بالا برای شما هزینه بیشتری خواهد داشت، اما سرمایه گذاری شما به ایجاد تاثیر مثبت برای شرکت شما کمک می کند.

بسته‌بندی‌هایی که با لمس آن ارزان به نظر می‌رسند، به سرعت توسط مشتریان شما دور ریخته می‌شوند. استفاده از مواد با کیفیت بالا، مشتریان را تشویق می‌کند تا بسته‌بندی شما را حفظ کنند و قابلیت استفاده مجدد آن را افزایش دهند. سرمایه گذاری در مواد با کیفیت همچنین به محافظت از محصولات شما در حین حمل و نقل کمک می کند.

در انتها به این نکته بسیار مهم اشاره می کنیم که در انتخاب مواد به کار رفته در بسته بندی دقت فروان نمایید به گونه ایی که به محیط زیست آسیبی نرساند و قابل بازیافت باشد.

با رعایت این نکته ارتباط پایداری با مصرف کنندگان حامی محیط زیست خواهید داشت . در واقع این مورد از مهمترین و اصلی ترین نکات موفقیت در بسته بندی میباشد که به بسته بندی سبز معروف می ب

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *