فرآیند بسته بندی

فرآیند بسته بندی


Rate this post

فرآیند بسته بندی در انبار انجام می‌شود و معمولاً شامل انتخاب مواد مناسب و ظرف مناسب برای بسته‌بندی محصولات، توزیع بسته‌بندی و برچسب زدن آن با فاکتور یا برگه بسته‌بندی مربوطه است.

بسته بندی یک صنعت است که امروزه مورد توجه همگان از جمله، فروشندگان، تولیدکنندگان، خریداران و البته افرادی که در حوزه تبلیغات فعالیت دارند، قرار گرفته است.

بسته بندی یک کالا نقش بسیار مهمی در جذب مشتری دارد. بسته بندی یک کالا مهم ترین دلیل تفاوت دو کالا با کیفیت و شکل ظاهری یکسان است.

بسته بندی همچنین به فرآیند طراحی، ارزیابی و تولید بسته ها نیز اشاره دارد. بسته بندی را می توان به عنوان یک سیستم هماهنگ کننده برای آماده سازی کالا برای حمل و نقل، انبارداری، تدارکات، فروش و استفاده نهایی نامید.

بسته بندی چیست؟

 بسته بندی به کلیه فرآیند های طراحی، تولید و ارزیابی پوششی است که محصول را احاطه میکند، می گویند. یکی از مهم ترین و اصلی ترین وظایف بسته بندی، حفاظت از محصول و در عین حال، ایجاد جذابیت بصری برای جلب نظر مشتری است.

بسته بندی محصولات عموما شامل سه قست میباشد. بسته اولیه (مانند کرم که در لوله پمپ خود قرار میگیرد)، بسته ثانویه (جعبه تک محصول) و بسته نهایی (جعبه ای که کرم ها در آن قرار میگیرد.)

فرآیند بسته بندی، پس از فرآیند تولید کالا توسط تولید کننده مهمترین کار بسته بندی محصول و نحوه ی انجام آن میباشد. حفاظت از محصول تولید شده شاید مهمترین کار در روند تولید تا فروش محصول نباشد اما در این بین از اهمیت بالایی برخوردار است.

فرآیند بسته بندی
فرآیند بسته بندی

بسته بندی محصول شاید در ظاهر کار دشوار و پیچیده ای نباشد اما رعایت نکردن یک سری اصول باعث آسیب رساندن به محصول و ضرر رساندن به شما می شود.
ما در این مقاله سعی داریم تا علاوه بر فرآیند بسته بندی، شما را با نکاتی در مورد بسته بندی محصول آشنا کنیم.

رعایت اصول اولیه

  • ابتدا باید از تعداد اجناسی که قرار است داخل بسته بندی شما قرار داشته باشد اطلاع داشته باشید.
  • سپس میزان وزن محصول یا محصولاتی که قرار است در این بسته بندی باشد را چک کنید، چرا که وزن بیش از حد باعث آسیب رساندن به بسته بندی خواهد شد.
  • در این مرحله تازه به تهیه کارت و بسته بندی مناسب خواسته های شما میرسیم.
  • فضای خالی بین محصولات را با استفاده از کاغذ مخصوص و یونولیت یا پلاستیک حبابدار پر کنید تا باعث جلوگیری از آسیب رساندن به محصول شما شود.

بسته بندی اولیه و ثانویه چیست؟

بسته بندی اولیه، بسته بندی است که در تماس مستقیم با خود محصول است و گاهی اوقات به عنوان یک واحد مصرف کننده از آن یاد می شود. هدف اصلی بسته بندی اولیه شامل، محافظت و/یا حفظ محصول نهایی، به ویژه در برابر آلودگی است.

این اولین لایه حاوی محصول نهایی است، مانند یک جعبه مقوایی (کارتن) حاوی قوطه های نوشابه. این نوع بسته بندی اغلب برای مصرف کننده نهایی در نظر گرفته شده است.

بسته بندی ثانویه، این نوع بسته بندی خارج از بسته بندی اولیه برای گروه بندی تعداد معینی از محصولات برای ایجاد یک واحد انبارداری که معمولاً به آن SKU می گویند استفاده می شود.

این نوع بسته بندی همچنین محافظت تکمیلی را برای کمک به حفظ یکپارچگی بسته بندی اولیه فراهم می کند.

فرآیند بسته بندی
فرآیند بسته بندی

فرآیند بسته بندی

هر چیزی یک چرخه عمر دارد و این شامل فرآیند بسته بندی نیز می شود. از اولین شروع طراحی بسته بندی تا لحظه ای که توسط مصرف کننده باز می شود، هر مرحله اهمیت دارد. بسته بندی پنج مرحله جداگانه دارد و هر یک از این مراحل چالش های منحصر به فرد خود را ارائه می دهد. فرآیند بسته بندی یک برند را می توان به پنج مرحله جداگانه تقسیم کرد:

  1. تولید
  2. اجراء فرآیند بسته بندی
  3. حمل و نقل
  4. ماندگاری
  5. تجربه ی کاربر

هر یک از این مراحل چقدر اهمیت دارند و یک برند باید در طول هر یک از این مراحل چه مواردی را در نظر بگیرد؟ این چه تاثیری بر محصول نهایی دارد؟

در ادامه به این سوالات پاسخ می دهیم.

1. فرآیند تولید

اولین مرحله در فرآیند بسته بندی، ساخت آن بسته بندی است. هنگام فکر کردن به طراحی بسته بندی باید فرآیند تولید را در نظر گرفت. برخی از عواملی که بر روند تولید تأثیر می گذارد عبارتند از:

  • مواد یا بستر بسته بندی
  • هزینه این مواد
  • جایی که بسته بندی قرار است تولید شود.
  • مدت زمانی که برای تولید بسته بندی نیاز است.
  • از اتوماسیون یا مونتاژ دستی استفاده خواهد شد.

هنگام فکر کردن به طراحی بسته بندی، باید همه این عوامل را در نظر گرفت. آنها نه تنها بر فرآیند تولید بلکه بر هزینه کلی محصول و جدول زمانی شما نیز تأثیر خواهند گذاشت.

2. فرآیند پر کردن و مونتاژ

پس از اتمام فرآیند تولید، بسته بندی باید پر و مونتاژ شود. این مرحله، بسته به ماهیت محصول می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • آیا بسته بندی یک جعبه ساده است که محصول داخل آن قرار می گیرد؟
  • آیا بسته بندی به سینی یا درج جداگانه ای نیاز دارد تا محصول را در بر بگیرد؟
  • آیا مونتاژ و پر کردن خودکار است یا دستی؟

اینها تنها تعدادی از نکات زیادی هستند که باید در طول فرآیند پر کردن و مونتاژ مورد توجه قرار گیرند. هم محصول و هم بسته بندی باید در حین تسریع فرآیند محافظت شوند.

فرآیند بسته بندی
فرآیند بسته بندی

3. حمل و نقل محصول

پس از تکمیل بسته بندی، محصول به هر جایی که در حال فروش است حمل می شود. محافظت از محصول در این مرحله مهم ضروری است. چه از طریق زمین جا به جا شود، چه دریا یا هوا جابجا شود، باید اقدامات لازم برای محافظت از یکپارچگی محصول انجام شود. این باید در طراحی بسته بندی گنجانده شود.

 حمل و نقل محصول را در نظر بگیرید و اقدامات لازم را برای محافظت از آن انجام دهید. علاوه بر محافظت از بسته بندی و محصول نهایی، توجه به این نکته مهم است که کارایی بسته بندی در مورد لجستیک (logistics) نیز مهم است. بسته بندی خوب به معنای بهره وری بیشتر در حمل و نقل است که می تواند هزینه ها را کاهش دهد.

4. مدت زمان ماندگاری

زمان ماندگاری یکی دیگر از مواردی است که باید در فرآیند بسته بندی در نظر گرفت. در حالی که ما عمدتاً از نظر اقلام فاسد شدنی با ماندگاری آشنا هستیم، ماندگاری نیز نشان دهنده میزان ظاهر شدن محصول در قفسه است.

از حفاظت از دستکاری گرفته تا شکنندگی، این موارد باید از قبل به خوبی در نظر گرفته شوند. طرحی که بیش از حد پیچیده و شکننده است ممکن است به راحتی در قفسه فروشگاه یا نمایشگر آسیب ببیند و برای مصرف کنندگان جذاب نباشد.

5. تجربه کاربر

آخرین مرحله در فرآیند بسته بندی، تجربه کاربر است. برندهای پیشرو در صنعت این را می دانند و برای این بخش از فرآیند بسته بندی ارزش قابل توجهی قائل هستند. آنها می دانند که بسته بندی وسیله ای برای برقراری ارتباط با مشتری است.

بسته بندی علاوه بر محافظت از محصول، باید تجربه ای را برای مصرف کننده ایجاد کند. باید داستانی را تعریف کند و وفاداری مشتری را ایجاد کند. این به تنهایی بازدهی قابل قبولی را برای سرمایه گذاری بازاریابی برند فراهم می کند.

بستن درب کارتن

بستن درب کارتن هم در فرآیند بسته بندی از اهمیت خاصی برخوردار است. قاعدتا تا الان مشاهده کردید که هم با چسب و هم با منگه این فرآیند انجام شده اما نکته ی بعدی که باید به آن توجه کنیم نوع چسب و یا در صورت منگنه کردن نحوه ی انجام آن می باشد.
اگر از چسب خوب و با کیفیت برای بسته بندی محصول تان استفاده کنید برای تولید کننده می تواند بسیار به صرفه باشد.

هم می توانید از چسب برند خودتان استفاده کنید به طوریکه نام و لوگو برند شما بر روی چسب حک شده باشد که هم به بسته بندی شما زیبایی می بخشد و هم یک نوع تبلیغ برای شما محسوب خواهد شد.
اما در چه صورتی ما ملزم به استفاده از منگنه های مخصوص برای بسته بندی میباشم؟ در صورت پر کردن بسته با وسایلی که دارای وزنه بالاتری می باشند و یا از حجم بالایی برای بسته بندی دارند، به دلیل اینکه اکثرا از کارتن هایه چند لایه استفاده می کنند ملزم به استفاده از منگنه های مخصوص برای بسته بندی می باشند.

فرآیند بسته بندی
فرآیند بسته بندی

بسته بندی ایده آل

برای اینکه بسته بندی یک برند در بازار موفق باشد، برای هر یک از مراحل مختلف فرآیند بسته بندی باید به خوبی فکر شده باشد. هر مرحله باید با دقت در نظر گرفته شود. با در نظر گرفتن این هدف، برای هر برندی ضروری است که از متخصصان آموزش دیده کمک بگیرد.

بسته بندی محصولات، ابزاری موثر در بازاریابی محصولات امروز است. یک بسته بندی مناسب شامل: پکیج محکم، برچسب و راهنمای داخل بسته بندی می باشد.

بسته بندی نقش فروشنده را در ارتباط با انتقال اطلاعات در مورد محصول موردنظر به نحو موثرتری ایفا می کند.

یک بسته بندی نامناسب، بر دیدگاه مصرف کننده تاثیر بدی می گذارد.وظیفه جعبه بسته بندی، محافظت از محصول موردنظر، ایجاد اطمینان خاطر از محصول، فراهم کردن راحتی برای مصرف کننده و … می باشد.

در صورت نیاز به انواع بسته بندی محصولات با طراحی های خلاقانه و با کیفیت بسیار بالا با ما تماس یا به وب سایت صنعت کارتن مراجعه کنید.

سوالات متداول فرآیند بسته بندی

✅بسته بندی چه تاثیری در افزایش میزان خرید دارد؟

معمولا به یاد ماندنی ترین و تعیین کننده ترین تصویری که از برخورد با یک کالا دارید، اولین برخورد با آن است.
از انجایی که افراد برای خرید یک کالا اول به بسته بندی آن نگاه می کنند، پس می توان گفت که این صنعت، تاثیر بسیار زیادی در افزایش میزان خرید افراد خواهد داشت.

✅چگونه بفهمم از بسته بندی اولیه استفاده کنیم یا در طراحی بسته بندی سرمایه گذاری کنیم؟

این موضوع بستگی به محصول شما، نحوه فروش آن و موقعیت آن در بازار دارد.
به عنوان مثال، اگر شما یک محصول درجه یک مانند عطر یا شکلات می فروشید، کیفیت طراحی بسته بندی برای انتقال یک وعده به خریدار حیاتی است. محصولات ممتاز سبک زندگی سود بیشتری دارند، بنابراین هر سرمایه‌گذاری در بسته‌بندی نتیجه خواهد داد.

✅آیا می توانیم بسته بندی قابل بازیافت را به یک نقطه فروش تبدیل کنم؟

بدون شک بله. این می تواند حداقل در سه سطح کار کند. در مرحله اول، اگر می خواهید نشان دهید که محصول شما سازگار با محیط زیست است. ثانیاً، اگر می خواهید بگویید که محصول شماساده و صادق است – بدون مواد افزودنی. در نهایت، اگر می خواهید ارزش آن را بیشتر کنید. با این حال، هر رویکرد ممکن است نیاز به تأکید متفاوتی برای طراحی داشته باشد.

✅مواد بسته بندی را در فرآیند بسته بندی از کجا می توانیم تهیه کنیم؟

با نزدیکترین عمده فروش بسته بندی عمومی خود شروع کنید که می تواند اکثر خطوط استاندارد را در مقادیر مناسب به شما عرضه کند.

✅اگر به تعدا محدودی از محصول احتیاج دارید، چگونه می توانید هزینه های بسته بندی را محدود کنید؟

بخشی از هزینه‌های راه‌اندازی برای تولید جعبه‌های غیراستاندارد هزینه ساخت یک کاتر مخصوص است، بنابراین اگر طرحی را انتخاب کنید که شرکت جعبه‌سازی از قبل دارد، به کاهش هزینه کمک می‌کند.

✅آیا می توان در فرآیند بسته بندی، از مواد بسته بندی دوباره استفاده کرد؟

کاغذ خرد شده و براده های چوب را می توان به عنوان یک ماده بسته بندی برای محافظت از اقلام شکستنی استفاده کرد.

✅میانگین زمان تولید برای یک دوره تولید چقدر است؟

زمان تحویل بسته بندی و خدمات مونتاژ کیت بسته به مقدار سفارش و آزمایش مورد نیاز متفاوت است. فراموش نکنید که برای تأیید آثار هنری، حمل و نقل مواد، اجرای نمونه محصول و یک دوره آزمایش محصول خارج از محل برای اطمینان از سازگاری مواد، زمان بگذارید. این جزئیات کلیدی می تواند چندین هفته به روند قبل از شروع تولید خود اضافه کند.

✅چگونه می توانیم در فرآیند بسته بندی از شکستگی درحمل و نقل جلوگیری کنیم؟

از حمل کننده کالا خود راهنمایی بخواهید، که می تواند به شما توضیح دهد که بسته شما از چند دست ممکن است عبور کند. یک ساعت را در انبار بسته بندی بگذرانید و ایده ای واقع بینانه از نوع رفتاری که بسته بندی شما برای تحمل آن نیاز دارد به دست آورید. سپس بسته بندی خود را بر اساس آن برنامه ریزی یا تطبیق دهید.

✅چگونه می توانیم فرآیند بسته بندی را تسریع کنیم؟

یا آن را به افراد حرفه ای واگذار کنید یا خودتان حرفه ای تر شوید. استفاده ماهرانه از تجهیزات مناسب نه دهم نبرد است. بسته بندی خود را به عنوان یک فرآیند تولید انبوه کارآمد تنظیم کنید. در صورتی که این فرآیند را تسریع کند، روی تجهیزات گران‌تر سرمایه‌گذاری کنید (مانند منگنه‌های سنگین، تفنگ‌های چسب، دستگاه بسته‌بندی کوچک). در صورت لزوم، بسته بندی مورد استفاده خود را تغییر دهید.

✅آیا می توانیم هزینه فرآیند بسته بندی را از مشتریان خود دریافت کنیم؟

مشتریان شما در حال حاضر به طور غیرمستقیم برای مواد اولیه، حقوق کارکنان، اجاره، برق و هزینه های تحویل شما پرداخت می کنند. هزینه های بسته بندی صرفاً یکی دیگر از اجزای هزینه جاری است که باید قبل از تعیین قیمت فروش در نظر گرفته شود. بسته بندی با طراحی خوب بعید است که هزینه بیشتری نسبت به بسته بندی مورد استفاده رقبای شما داشته باشد – مگر اینکه به طور قابل توجهی بهتر باشد، در این صورت می توانید به خودتان برای ایجاد یک نقطه تفاوت ارزشمند تبریک بگویید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *