بسته بندی شیرینی یکی از مهمترین بخش های مورد توجه در فروش این محصول به حساب می آید، چرا که عمدتا این محصول به عنوان هدیه تهیه می شود، پس باید ظاهری شکیل و مناسب داشته باشد. بدین منظور بسیاری از کسب و کارها به این موضوع دست پیدا کردند که برای رقابت در بازار امروزی باید تمام توانایی خود را به کار ببرند.
هر کسب و کاری برای اینکه بتواند جایگاه خودش را در بازار حفظ کند و رقبا را کنار بگذارد به مزیت رقابتی (Competitive advantage) نیاز دارد. مزیت رقابتی به زبان ساده یعنی هر چیزی که باعث شود کسب و کار شما از رقبای تان متمایز شود.
حال این مزیت رقابتی میتواند موارد زیر باشد:
- طراحی خلاقانه
- سرعت تحویل
- پیک رایگان
- تنوع زیاد
- و …
امروزه یکی از بهترین و جدید ترین مزیت های رقابتی مزیت در بسته بندی می باشد و بسته بندی شیرینی یکی از مهمترین عوامل در جذب مشتریان و فروش محصولات است. این روزها، به دلیل رشد روز افزون صنعت غذایی، توجه به جزئیات و بسته بندی صحیح کالاهای غذایی برای جذب مشتریان و افزایش فروش اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
در این مقاله از صنعت کارتن قصد داریم به ۲۰ نکته مهم که برای طراحی بسته بندی شیرینی باید در نظر بگیرید اشاره کنیم، پس همراه ما باشید.
1) جنس بسته بندی شیرینی
وقتی میخواهیم یک بسته بندی خیلی خوب برای شیرینی در نظر بگیریم، جنس بسته بندی بسیار مهم است.
- شما می توانید برای خرید کارتن بسته بندی با کیفیت روی صنعت کارتن حساب کنید.
اگر از طرفداران پر و پا قرص شیرینی جات هستید حتما تا حالا بارها مشکلات زیر برایتان پیش آمده است، خواسته اید یک شیرینی را از داخل جعبه بردارید اما قسمتی از شیرینی به جعبه شیرینی چسبیده است.
جعبه شیرینی تر را باز کرده اید و دیده اید ای داد بیداد همه شیرینی ها آب شده اند و …
پس جنس بسته بندی شیرینی باید نچسب ، بهداشتی و مناسب برای مواد خوراکی باشد و همچنین گرما را به داخل جعبه منتقل نکند تا شیرینی های خوشمزه مان خراب نشوند.
برای بسته بندی مواد خوراکی تر نباید از ورقه های حلبی از جنس قلع استفاده کرد. اگر چه این جنس از لحاظ اقتصادی و سودآوری برای شرکت ها بهتر است اما فلزات سنگین سمی آن با شیرینی داخل بسته بندی واکنش نشان میدهند.
2) طراحی خلاقانه بسته بندی
حتما شما هم از مربع و مستطیلی بودن جعبه های شیرینی و نبود تنوع در شکل بسته بندی خسته شده اید. جعبه های شیرینی را می توان طبق سایر اشکالی هندسی هم طراحی کرد. مثلاً دایره ، بیضی ، مثلث و …
حتی میتوان این شکل ها رو با همدیگر ترکیب کرد و از ترکیب شان یک طراحی جدید خلق کرد. مثلا ترکیب شکل مربع و مثلث
برای شیرینی و سایر خوراکی ها از جعبه های شیشه ای که اصطلاحا ویندو پک نامیده میشه هم میتوانید استفاده کنید. در این نوع بسته بندی چون مقداری از محصول دیده می شود، میزان دیده شدن و فروش شیرینی ها بیشتر است.
میتوانید بسته بندی های مخصوص شیرینی های تک نفره نیز طراحی کنید.
3) قابلیت استفاده آسان در طراحی بسته بندی شیرینی
از دیگر ویژگی های مهم طراحی یک بسته بندی مناسب این است که استفاده و مصرفش آسان باشد. دیده اید جعبه های شیرینی را با نخ گره و چسب میزنند که مبادا وقت باز شود و ببریزد! بسته بندی شیرینی را میشود به نحوی طراحی کرد که اصلا نیازی به این چیزها نباشد و راحت تر باز شود.
حتما پشت بسته بندی راهنمایی جهت نحوه صحیح باز کردن بسته بندی را ارائه دهید. زیرا مصرف کنندگان علاقه دارند در کمترین زمان ممکن بسته بندی را باز کنند و زمان زیادی را صرف این کار نکنند.
4) طراحی بسته بندی شیرینی و توجه به محافظت محصول و قابلیت استفاده مجدد و به صرفه بودن
قابلیت استفاده مجدد : میتوانید بسته بندی را طوری طراحی کنید که پس از اتمام شیرینی بتوان آن را برای کارهای دیگری هم استفاده کرد.
- شما می توانید برای خرید کارتن بسته بندی پنج لایه و خرید کارتن خالی 3 لایه روی صنعت کارتن حساب کنید.
به صرفه و اقتصادی : بسته بندی را طوری طراحی کنید که بیشترین تعداد ممکن در کمترین فضای ممکن جا بگیرد.
محافظت و نگهداری : یک بسته بندی خوب باید مانع ورود رطوبت ، اکسیژن ، نور ، گرما ، باکتری و گرد و خاک به داخل جعبه شود.
5) طراحی بسته بندی شیرینی و توجه به بازاریابی، استفاده از برند و لوگو، تنوع بسته بندی
امروزه بسته بندی فقط با هدف نگهداری و حفاظت از محصول انجام نمیشود. بسته بندی نقش مهمی در معرفی ، بازاریابی و فروش محصول دارد. بسته بندی پیام برند را نیز انتقال می دهد. مثلاً شیرینی باعث افزایش انرژی می شود. پس بهتر است بسته بندی این پیام را به مخاطب انتقال دهد.
استفاده از برند و لوگو : یک کارگاه تولید شیرینی حتما باید برند و لوگو مخصوص خودش را داشته باشد و حتما اسم برند و لوگوی فروشگاه باید روی همه ی بسته بندی ها چاپ شود.
تنوع در بسته بندی : در سلیقه های افراد ، تنوع خیلی زیادی وجود دارد و امکان ندارد یک بسته بندی مورد پسند همه قرار گیرد. پس بهتر است ما هم چند نوع بسته بندی ویژه طبق سلیقه های مختلف داشته باشیم و انتخاب نوع بسته بندی را به خود مشتری بسپاریم.
6) طراحی بسته بندی شیرینی و توجه به طراحی مناسبتی و استفاده از تصاویر
یکی از موارد مهمی که در بسته بندی باید در نظر بگیریم ، بازاریابی مناسبتی هست. مردم به طور کلی در دو تایم از شیرینی فروشی ها خرید میکنند. یا در مناسبت های خاص یا در سایر ایام سال و روزهای عادی
بهتر است برای مناسبت های خاص مثل روز پدر ، روز مادر ، روز دختر ، روز ولنتاین ، شب یلدا و… بسته بندی های خاص و خلاقانه ای را با توجه به همان مناسبت طراحی کنید.
استفاده از تصاویر : این نکته رو فراموش نکنید که عکس ها می فروشند… عکس روی جعبه شیرینی به شدت مهم هست. از یک عکس جذاب و حرفه ای مطابق اصول بازاریابی استفاده کنید.
7) طراحی بسته بندی شیرینی و توجه به حفظ سادگی و صداقت در بسته بندی با مشخصات
اگر بسته بندی محصولات طوری به نظر برسد که مشتری تصور کند از قبل باز شده از خرید صرف نظر می کنند.
سادگی : مردم بسته بندی های خیلی شلوغ را نمی پسندند. پس بسته بندی ایده آل باید ساده و خلاقانه باشد.
صداقت در بسته بندی : سعی کنید عکسی که روی جلد بسته بندی استفاده میکنید واقعی باشد. مثلاً اگر عکس بسته بندی شامل یک شیرینی است که روی آن مغز تخمه و کنجد است خود شیرینی هم باید در حقیقت این گونه باشد. عکس روی بسته بندی نباید محصول را چند برابر بهتر از چیزی که واقعا هست معرفی کند.
بسته بندی دارای مشخصات : می توانید نام شیرینی ، محل اختراع برای اولین بار، تاریخ تولید ، تاریخ انقضا ، مواد تشکیل دهنده و … را روی بسته بندی درج کنید. این گونه مشتریان اطلاعات لازم را بدست می آورند و مطمئن می شوند شیرینی هایی که دریافت میکنند تازه و مرغوب هستند.
8) طراحی بسته بندی شیرینی بوسیله متخصصین و ایجاد ارزش افزوده
یکی از مشکلاتی که در خوردن شیرینی های تر وجود دارد کثیف شدن دست ها هستند با وجود تکه کاغذ زیر شیرینی اما باز هم دست کثیف می شود شما در بسته بندی شیرینی می توانید به تعداد شیرینی های موجود در بسته چنگال کوچک یک بار مصرف قرار دهید حتی میتوانید این چنگال ها را روی شیرینی قرار دهید و زیر هر شیرینی به جای یک تکه کاغذ کوچک ، مقوایی بزرگ تر قرار دهید تا از هرگونه کثیفی جلوگیری شود.
تکه ای پیش دستی مقوایی کوچک به همراه یک چنگال کوچک یک بار مصرف می توانند ارزش افزوده خوبی برای بسته بندی یک شیرینی فروشی باشند
طراحی بوسیله متخصصین : یک مدیر باید خلاق باشد و خودش برای بسته بندی ایده داشته باشد اما برای اینکه کار بسته بندی به صورت تخصصی و حرفه ای تر انجام شود شما میتوانید به موسسات و شرکت های طراحی بسته بندی مراجعه کنید تا یک بسته بندی خلاقانه و حرفه ای برایتان خلق کنند.
9) طراحی بسته بندی شیرینی و توجه به نظرسنجی از مشتریان و بسته بندی دیگران
اگر چند ایده ی بسته بندی دارید و میخواهید فقط یک نوع بسته بندی را انتخاب کنید ، می توانید از نظر مشتریان بهره مند شوید. بدین صورت که بسته بندی های مد نظرتان را آماده کنید. از مشتریان تان نظر سنجی کنید که به نظر شما کدام بسته بندی بهتر و جذاب تر است.
کپی بسته بندی دیگران:
می توانید از بسته بندی های دیگران الگو و ایده بگیرید اما هرگز ایده دیگران را کپی نکنید. اگر ایده دیگران را کپی کنید به این معناست که شما کلاهبردار هستید و از خودتان هیچ ایده و خلاقیتی ندارید. برای همین ایده دیگران را سرقت و کپی می کنید.
کپی بسته بندی شما:
اگر شما ایده های بسته بندی دیگران را کپی نکنید دلیل نمی شود دیگران هم از شما کپی نکنند. واقعیت بی رحمانه این است که اگر ایده خوبی را وارد بازار کنید چه بخواهید چه نخواهید ایده و تمایز شما حتما کپی خواهد شد.
رقیبان دیر یا زود به بسته بندی های خلاقانه شما پی می برند و آن ها را کپی خواهند کرد. اما ترس از کپی شدن ایده دلیل نمی شود ایده پردازی نکنید و دست روی دست بگذارید، بلکه راه حل این است که همواره بسته بندی های جدید تر و خلاقانه تر خلق کنید.
بدون دیدگاه