بسته بندی آجیل

بسته بندی آجیل


5/5 - (1 امتیاز)

بسته بندی آجیل یکی از موارد مهمی است که نه تنها در بازار داخلی بلکه در صادرات این محصول باید به آن توجه ویژه ای نمود. در واقع بسته بندی قسمتی از فرایند تولید است که فروش محصول تولید شده را بسیار تحت تاثیر قرارمی دهد.

با انتخاب یک بسته بندی مناسب برای محصول خود، شما می توانید علاوه بر کسب موفقیت در فروش محصول، ارائه مناسبی از برندتان نیز داشته باشید.

در ادامه ی این مطلب از صنعت کارتن سعی می شود که انواع بسته بندی هایی که می توان از آنها برای آجیل استفاده کرد را معرفی کنیم و نکاتی را درباره آنها متذکر شویم.

آجیل و درکل خشکبار هایی مانند گردو ، پسته، بادام، فندق، تخمه و … دارای تقاضای بسیار بالایی در بازار ایران و بازار جهان هستند و این مسئله باعث می شود که بازار خشکبار و به خصوص آجیل، بسیار رقابتی باشد.

هر ایرانی حداقل سالی دوبار، یکی در شب یلدا و دیگری برای عید نوروز به فکر خرید آجیل می افتد. همچنین خشکبار و مخصوصا آجیل در خارج از کشور نیز بسیار پرطرفدار است و از بازار پر رونقی برخوردار است.

در این میان، انتخاب یک بسته بندی مناسب می تواند به شما کمک کند تا سهم بسزایی در این بازار رقابتی داشته باشید. عرضه کننده باید باتوجه به بازار هدف خود، نوع بسته بندی و جنس آن را انتخاب کند تا مشتری مورد نظر، وی را بر سایر رقبا ترجیح دهد و محصول او را خریداری کند.

بسته بندی آجیل
بسته بندی آجیل

انواع مدل های بسته بندی آجیل

برای بسته بندی آجیل می توان از انواع طرح ها استفاده کرد که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

1ـ جعبه ی آجیل ساده: جعبه ی آجیل ساده، بهداشتی است و نسبت به سایر بسته بندی ها از طرح ساده تری برخودار است.

2ـ جعبه آجیل پنجره دار: این نوع بسته بندی دارای قسمتی است که محصول اصلی داخل بسته بندی از آن طریق دیده می شود.

این کار علاوه بر زیبایی باعث می شود که مشتری از سلامت محصول داخل جعبه اطمینان حاصل پیدا کند و با خاطری آسوده ، به محصول شما اطمینان پیدا کرده و به خرید آن اقدام کند.

3ـ جعبه آجیل کادویی: از جایی که این پک ها معمولا برای هدیه دادن استفاده می شوند حتما باید دارای ظاهری بسیار شکیل و زیبا باشند.این نوع از بسته بندی برای صادرات به خارج از کشور نیز بسیار مناسب است.

4ـ دورپیچ: بسته بندی ارزان قیمت است که معمولا همراه با بسته بندی پلاستیکی استفاده می شود.

5ـ بسته بندی تک نفره: این نوع بسته بندی دارای ابعاد کوچک تری از سایر مدل های بسته بندی است و معمولا به صورت سر و ته دوخت، بسته بندی و تولید می شود.

6ـ استفاده از قوطی های فلزی در بسته بندی آجیل: قوطی های فلزی علاوه بر ظاهری شکیل و زیبا، از برخورد نور خورشید با محصول جلوگیری می  کنند که باعث ماندگاری بیشتر آن می شود و همچنین فلز به علت مقاومتی که دارد از رسیدن هرگونه آسیب فیزیکی  به محصول جلوگیری می کند.

قوطی های فلزی دارای مهر و مومی هستند تا از ورود هوا به داخل محفظه ی خود جلوگیری کرده و باعث افزایش طول عمر محصول می گردند.

قوطی های فلزی را به علت مقاومتی که دارند می توان مدت ها درون ماشین حمل کرد، بدون اینکه به محصول داخل آن آسیبی برسد.

بسته بندی آجیل
بسته بندی آجیل

انواع مواد اولیه در بسته بندی آجیل

در زیر به برخی از انواع مدل های بسته بندی آجیل اشاره می کنیم:

1ـ استفاده از نایلون در بسته بندی آجیل: اگر به دنبال یک بسته بندی ساده اما شیک برای فروش آجیل هستید و یا برای فروش آجیل به صورت محلی به دنبال یک جنس خوب برای بسته بندی می گردید ،استفاده از نایلون می تواند برای شما یکی از بهترین گزینه ها باشد.

اما این نوع بسته بندی معمولا در تولیدات صنعتی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

2ـ استفاده از سلفون در بسته بندی آجیل: اکثر آجیل های بسته بندی شده که در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها مشاهده می کنیم ،از این جنس استفاده کرده اند و می توان گفت از محبوب ترین گزینه ها برای بسته بندی است.

3ـ استفاده از ورقه های متالایز در بسته بندی آجیل: ورق های متالایز با ممانعت از ورود نور خورشید به داخل بسته بندی باعث افزایش طول عمر محصول می گردند که در این مورد چون طول عمر آجیل چندان اهمیتی ندارد معمولا برای این منظور استفاده نمی شوند.

4ـ استفاده از (لفاف بسته بندی) در بسته بندی آجیل: در پاسخ به این سوال که لفاف بسته بندی چیست می توان گفت لفاف بسته بندی رول های بسته بندی هستند که از مواد سلفونی تهیه شده اند و ابتدا و انتهای آن ها دوخت انجام می شود.

لفاف های بسته بندی معمولا برای مواد غذایی و محصولات بهداشتی استفاده می شوند و برای مثال می توان به بسته بندی های چیپس،پفک،ماکارونی و…اشاره کرد.

بسته بندی آجیل
بسته بندی آجیل

از مزایای لفاف بسته بندی می توان به وزن پایین آن ها و سادگی حمل و نقل کالا اشاره کرد.

5ـ استفاده از بسته های وکیوم برای بسته بندی آجیل: می توان گفت علت اصلی استفاده از این بسته بندی،ماندگاری بالای محصولات در این بسته بندی است.

بسته بندی های وکیوم معمولا از جنس سلفون هستند و با خارج کردن هوای داخل بسته بندی توسط سوپاپ، می توان یک فضای خلا نسبی درون بسته بندی ایجاد کرد.

از مزایای بسته بندی وکیوم می توان به حفظ عطر و طعم آجیل،کاهش حجم بسته بندی و کاهش هزینه اشاره کرد.

6ـ استفاده از کاغذ در بسته بندی آجیل: از محبوب ترین مواد های اولیه بسته بندی آجیل کاغذ های کرافت هستند.

کاغذ های کرافت ظاهری زیبا ،شکیل و کلاسیک دارند و از مزیت های دیگر آن می توان به هزینه پایین و مقرون به صرفه بودن و راحتی در حمل و نقل اشاره کرد.

  • نکته ی قابل توجه راجب این نوع بسته بندی، بازیافت پذیر بودن آن است.

معمولا کاغذ کرافت برای به حداکثر رساندن کیفیت و مقاومت با صفحه های سلفونی از داخل پوشانده می شوند.

کم هزینه ترین نوع بسته بندی آجیل: بسیاری از افرادی که دارای سهم بازار محدودی هستند به دنبال بسته بندی ارزان قیمت برای عرضه ی خود می گردند که بهترین پیشنهاد به این افراد، استفاده از بسته بندی های سلیفونی بدون چاپ است.

  • نکته : قبل از شروع به بسته بندی آجیل حتما باید مجوز(پروانه) بهداشت دریافت کنید. پروانه ی بهداشت مجوزی است که کارگاه ها و تولیدی ها، طبق آن مجاز به فروش انواع گوناگون خوردنی ها و نوشیدنی ها می شوند.
بسته بندی آجیل
بسته بندی آجیل

نکات مهم در انتخاب بسته بندی آجیل

از مهمترین نکاتی که در انتخاب یک بسته بندی مناسب برای آجیل باید مد نظر داشت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) قبل از هرچیز در انتخاب کردن یک بسته بندی مناسب باید به این توجه داشت که هدف اصلی از بسته بندی این است که یک محصول با کیفیت بسیار بالایی به دست مشتری برسد.

پس در مرحله ی اول، یک بسته بندی مناسب باید بتواند رنگ ، بو، مزه و تازگی محصول را حفظ کند. پس شرکت ها و واحد های تولیدی باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند و نباید کیفیت محصول خود را بخاطر زیبایی بسته بندی محصول از دست بدهند.

2) واحد های تولیدی برای انتخاب مناسب ترین بسته بندی باید، اول بازار هدف خود را مشخص کنند. و اینکه این محصول قرار است در بازار های داخلی عرضه شود؟ یا قرار است به کشور های همسایه صادر شود؟

بازار هدف ما چقدر به زیبایی بسته بندی اهمیت می دهد؟ آیا بازار هدف ما توانایی خریدن کالایی بابسته بندی گران قیمت را دارد؟

برای مثال: نباید کالایی را که قرار است در کشور هایی مثل هند و پاکستان عرضه شود با بسته بندی های گران قیمت مزین کرد زیرا اکثر مردم آنها توانایی خریدن چنین کالا های لاکچری ای را ندارند؛ اما کالایی که قرار است در بازار های اروپایی عرضه شود باید در شکیل ترین بسته بندی ممکن بسته بندی شده و صادر شود.

3) در بسته بندی آجیل باید به این نکته توجه کرد که مشتری می خواهد آجیل بخرد با یک بسته بندی مناسب و یا حتی لاکچری، نمی خواهد یک بسته بندی لاکچری بخرد با مقداری آجیل.پس در انتخاب بسته بندی باید حتما به قیمت بسته بندی و میزان آجیلی که در خود جای می دهد به طور همزمان توجه کرد.

4) به عنواع آخرین نکته باید این موضوع را درنظر داشت که یک تولید کننده هنگام انتخب بسته بندی مناسب باید به این نکته توجه داشته باشد که محصولی که ارائه می دهد قرار است چه فاصله ای را طی کند تا به دست مشتری برسد.

برای مثال، بسته بندی کاغذی، مناسب برای صادرات نیست چون به احتمال زیاد طی حمل و نقل، هم خود بسته بندی و هم محصول درون آن دچار آسیب می شوند.در عوض بسته بندی کاغذی برای عرضه درون همان شهری که تولید کننده حضور دارد بسیا رمناسب است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *