یسته بندی بدون زراحی گرافیکی و چاپ

یسته بندی بدون زراحی گرافیکی و چاپ


Rate this post

طراحی گرافیکی در بسته بندی، مهمترین نقش را در جلب مشتری و افزایش فروش محصول دارد. بهترین راه اثبات این ادعا نمایش بسته بندی خام و بدون کوچکترین طراحی گرافیکی است. به عنوان یک مشتری،از تماشای این بسته بندی در قفسه های یک فروشگاه چه حسی به شما منتقل میشود؟ آیا این محصول را خریداری میکنید؟

فرض کنید در لیبل نصب شده در زیر قفسه فروشگاه توضیحات کامل و افسونگرانه ای در خصوص این محصول داده شده باشد، چگونه مطمئن می شوید که توضیحات مربوط به این محصول است؟ وقتی حتی نام تولید کننده بر روی بسته بندی درج نشده است یا بارکد ندارد.

همانطور که مشاهده کردید طراحی گرافیکی در بسته بندی علاوه بر زیبایی حاوی اطلاعات مهمی است که از طریق آن به مشتری منتقل و در او ایجاد اطمینان برای خرید محصول می کنند. در این مقاله از صنعت کارتن به بررسی نقش طراحی گرافیکی در بسته بندی می پردازیم با ما همراه باشید.

 

تعریف طراحی گرافیکی در بسته بندی

طراحی گرافیکی در بسته بندی، عبارت است از رنگها، شکل، اندازه، ساختار و ترکیب بندی نوشته ها و تصاویری که بر روی بسته بندی منعکس یا چاپ میشود.

بطوریکه گاهی رنگ خود بسته بندی نیز از ایتمهای طراحی گرافیکی به حساب می آید.

نوشته ها و تصاویر منعکس شده لر روی بسته بندی حاوی کلیه اطلاعات مورد نیاز مشتریاز دیدگاههای مختلف و اطلاعاتی است که تولید کننده تمایل دارد مشتری آگاهانه یا ناخودآگاه آنها را دریافت کند.

لازم به ذکر است طراحی ایتمهایی چون شکل، اندازه، جنس مواد و امکانات بسته مورد استفاده در بسته بندی در مقوله طراحی گرافیکی نمی گنجد.

طراحی گرافیکی در بسته بندی، اصلی ترین عامل در موفقیت بسته بندی مشتری پسند و افزایش تعداد فروش است.

طراحی گرافیکی در بسته بندی
طراحی گرافیکی در بسته بندی

نقش کلیدی طراحی گرافیکی در بسته بندی

مجموعه اطلاعاتی که بر روی بسته بندی چاپ میشود، پل ارتباطی تولید کننده و مصرف کننده است. این اطلاعات معمولا موارد زیر را در بر میگیرد:

  • اطلاعات مربوط به توصیف محصول داخل بسته، ازجمله سایز، مقدار، تاریخ مصرف، شکستنی بودن
  • ترکیبات و مواد تشکیل دهنده محصول
  • دستور و نحوه استفاده از محصول
  • شرایط نگهداری
  • شرایط بازیافت
  • اطلاعات تماس با تولید کننده : آدرس کارخانه و دفتر مرکزی، شماره تماس، آدرس سایت ، اینستا و تلگرام
  • جدول کالری مواد خوراکی
  • و موارد متعدد دیگر

نقش طراح گرافیکی در بسته بندی، چیدمان صحیح، خوانا و زیبای این اطلاعات در کنار هم بر روی بسته است، به گونه ای که اولا مشتری به راحتی بتواند اطلاعات مورد نیاز خود را با صرف کمترین زمان پیدا کند و ثانیا این اطلاعات چنان با نظم و فرمتی مناسب در کنار هم چیده شوند، که مشتری را به ذوق آورده و جذب نماید.

در کنار اطلاعات فوق، یکسری اطلاعات تبلیغاتی وجود دارند که مشتری ناخودآگاه آنها را دریافت و ملکه ذهن او میشود. از جله شعارهایی که بر روی بست بندی درج و بطور موازی در در تیزرهای تبلیغاتی نیز از آن استفاده میشود

طراحی گرافیکی در بسته بندی، برای انتقال صحیح و مناسب اطلاعات، از ابزار زیر استفاده میکند که نقش کلیدی در جذب مشتری دارند:

  • خاصیت و روانشناسی رنگها
  • اولویت دید در سیستم بینایی
  • مفاهیم هندسی و خطوط
  • طرح های خلاقانه

✅ توجه : شما می توانید برای خرید کارتن خالی 3 لایه روی صنعت کارتن حساب کنید.

طراحی گرافیکی در بسته بندی
طراحی گرافیکی در بسته بندی

1- انتخاب رنگها در طراحی گرافیکی بسته بندی

روانشناسی رنگها، یکی از مهمترین مواردی است که یک طراح گرافیکی میبایست از آن اطلاع کافی داشته باشد. مفهوم روانشناسی رنگ، موضوع داغ زمینه‌هایی همچون بازاریابی، هنر، طراحی و سایر فعالیت‌هایی این چنینی می باشد.

رنگ ها می‌توانند به طرز چشمگیری بر خلق و خو، احساسات و روان انسان تأثیر بگذارند. رنگ ها، مانند اشکال، تابعی از تغییر در عواطف انسان هستند و هر یک از آن‌ها تأثیر خاص روحی و جسمی را در یک فرد باقی میگذارد.

ظراحی گرافیکی در بسته بندی، باید با توجه به طیف مشتری و متقاضی آن محصول و بهره گیری از ارتباط رنگ و شخصیت این افراد، انجام شده و تعدد و تنوع رنگهای مورد استفاده تعیین گردد. برای مثال:

  • در بسته بندی محصولات مردانه، استفاده ازحداقل رنگ  می تواند نمایان گر پیامی محکم و مردانه باشد
  • رنگ صورتی یک رنگ دخترانه است و در بسته بندی محصولات دخترانه بسیار کاربرد دارد.

گاهی نیز رنگها تداعی کننده مشخصات  محصول داخل بسته بندی می باشند. به عنوان مثال:

  • رنگ آبی یک رنگ خنک و  تداعی کننده پاکی است. به همین دلیل بطری های آب معدنی معمولا به رنگ آبی آسمانی یا آبی کم رنگ هستند.
  • رنگ سبز بیانگر تازگی و شادی و نشاط است از این رو در بسته بندی محصولات تازه از رنگ سبز استفاده میشود.
  • رنگ قرمز یادآور گرمی ، تحرک و جنب و جوش است. از این رنگ در بسته بندی محصولات ورزشی، مواد غذایی تند استفاده میشود.

 

2- طرحهای خلاقانه در طراحی گرافیکی در بسته بندی

خلاقیت در بسته بندی یک فرآیند ذهنی است که شامل تولید ایده یا مفاهیم جدید و یا ایجاد ارتباط های تازه بین ایده ها و مفاهیم موجود، می شود، در این راستا موارد زیر مورد پیشنهاد است:   

  • استفاده از طرح های پازلی، به عنوان مثال طرح جعبعه های یک محصول در کنار هم یک تصویر را تشکیل دهند. بنابه عبارتی طرح روی هر بسته معنای مشخصی ندارد ولی از کنار هم گذاشتن این جعبه ها یک تصوی شکل میگیرد.
طراحی گرافیکی در بسته بندی: طرح خلاقانه پازلی
طراحی گرافیکی در بسته بندی

 

  • استفاده از تصویر سازی انتزاعی، هویت یک برند با تصویرسازی مطرح می شود. استفاده از رویا پردازی در تصویر سازی شفاف ایجاد طرح های منحصر به فرد مینماید که در ظرحهای خلاقانه بسیار کاربرد دارد. بهگونه ای که مشتری با شاهده تصویر از راه دور به راحتی متوجه موضوع تصویر و برند مربوطه میشود.
  • طرحهای طنز آمیز،اگر طراحی گرافیکی با طنز به طور مناسب ترکیب گردد، در صورتی که این طنز باعث تحقیر مخاطب نگردد، طرح حاصل تا مدتها در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند.

 

3- ارتباط چشمی مشتری و موقعیت تصاویر و نوشته ها

ساختار سیستم مغزی انسان به گونه ای است که چشمها تصاویر را از چپ به راست و نوشته ها را از راست به چپ دنبال میکند. پس اگر در یک بسته بندی متن و نوشته در کنار هم قرار خواهند گرفت بهتر است متن در سمت راست و تصویر در سمت چپ قرار گیرد.

همچنین اگر مراحل انجام کاری به روایت تصویر نمایش داده میشود بطور ناخودآگاه چشمها تصاویر را از چپ به راست مشاهده خواهند کرد. پس توصیه بر آن است که به همین ترتیب تصاویر چیده شوند. هرچن معمولا زتصاویر شماره گذاری میشوند ولی گاهی مشتری حتی به شماره ها هم توجه نمیکند.

 

4- استفاده از خطوط  و هندسه در طراحی گرافیکی در بسته بندی

طراحی گرافیکی در بسته بندی، با استفاده از خطوطی که از تغیر رنگ یا جنس در بسنه ایجاد میگردد یا خطوطی که ترسیم میگردند، پیامهایی را به مشتری منتقل میکند.  در واقع جهت خطوط احساسات متفاوتی در مشتری ایجاد میکند:

  • خط مستقیم القای نظم و محکم بودن
  • خط زیگزاگی یا شکسته بیانگر هیجان و تنش
  • خط مواج القای حرکت و نرمی
  • خط نقطه چیننشانه تاکید بر موضوع خاص
  • خط افق بیانگر آرامش
  • خط عمودی نشانگر وقار
  • خط مورب و قطری تداعی گر نشاط و سرزندگی
  • خط منحنی  بیانگر فریبکاری و فریبندگی

بطور مشابه رعایت تعادل و تقارن نقطه ای یا خطی نیز به نوبه خود بیننده را متاثر میکند.

  • خطوط تیز و تقارن نشانه علمی بودن
  • خطوط نرم و غیر متقارن بیانگر رسمی نبودن

✅ توجه : شما می توانید برای خرید کارتن خالی 5 لایه روی صنعت کارتن حساب کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *