کارتن مقوایی موج دار

کارتن مقوایی موج دار


Rate this post

کارتن مقوایی موج‌دار یکی از اصلی‌ترین تولیدات در صنعت بسته‌بندی به شمار می‌روند؛ اما یکی از پرسش هایی که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است، این است که این کارتن ها چگونه ایجاد می شوند؟ صنعت کارتن در این نوشته قصد دارد به پرسش فوق پاسخی جامع بدهد تا شما بتوانید پس از پاسخ به این پرسش بهترین انتخاب را برای بسته بندی محصول خود داشته باشید.

جنس کارتن مقوایی موج‌دار

کارتن مقوایی موج دار از چه جنسی ساخته شده است؟نخستین منبع برای تولید این کارتن ها «درخت» می باشد. در واقع درخت در طی انجام فرایندی که در ادامه می گوییم. محصول نهایی تحت عنوان کارتن مقوایی موج دار را تشکیل می دهد.

درختان:

وقتی از تولید کارتن‌های مقوایی حرف می‌زنیم، دو نوع لاینر متفاوت را مد نظر داریم. لاینرها در قسمت بالا و پایین فلوت قرار می‌گیرند و اجزای مقوای موج‌دار را تشکیل می‌دهند. به طور معمول کارتن‌ مقوایی یک تست لاینر داخلی و یک کرافت لاینر خارجی دارد. به این دلیل که کرافت کیفیت بسیار بهتری نسبت به مورد مشابه قبلی دارد و سطح آن  بسیار صاف و صیقلی‌تر از تست لاینر است. به راحتی می‌توان کلیه عبارات یا تصاویر مورد نیاز را روی سطح آن چاپ نمود. حال پرسش مهمی در باب مقاومت موارد نام برده وجود دارد که آیا در برابر آب مقاوم هستند یا نه ؟ در پاسخ باید گفت:

رافت لاینر در برابر نفوذ آب مقاومت بیشتری نسبت به تست لاینر دارد و این دلیل دیگری برای استفاده کرافت لاینر برای لایه خارجی در تهیه ی کارتن مقوایی موج‌دار محسوب می شود. 

 برای اینکه  سطح صافی بدست آورد باید چه کرد؟? در ابتدا باید سطح صاف و مرغوبی به دست بیاورید. بهتر است  از درخت‌هایی با چوب نرم استفاده شود که معمولاً رشته‌های بافت آنها بلند است؛ مثل درخت کاج و صنوبر. بافت این نوع از درختان برای تحمل فشار و کشش هم مناسب‌تر است. ظاهر کرافت لاینر بر اساس نوع چوب استفاده شده، متفاوت است و طیف رنگ‌های مختلفی دارد.

تست لاینرها معمولاً از درختان سخت‌چوب که رشته‌های بافت کوتاهی دارند، تهیه می‌شوند. برای مثال درخت چنار و بلوط بهترین انتخاب برای ساخت تست لایرنها هستند. به دلایل فوق تست لاینرها ارزان تر از سایر موارد  است. همپنین از کرافت و تست لاینرها برای ایجاد فلوت بین لاینرها هم استفاده می‌شود تا در نهایت کارتن مقوایی مستحکمی به دست آید.

مراحل ساخت کارتن مقوایی موج دار

اصول اولیه ایجاد کارتن مقوایی موج دار: حال که از اولین ماده تشکیل دهنده ی کارتن مقوایی موج دار صحبت شد، بهتر است از اصول اولیه ایجاد آن نیز سخن بگوییم.

در ابتدا باید گفت که: یک کارتن مقوایی در اغلب موارد  از یک بخش موج‌دار یا فلوت (عموماً تولید شده از کاغذ بازیافتی) تشکیل می شود. بخش مذکور بین دو لاینر محصور است.  جالب است بدانید که در دنیای امروز بسیار مرسوم شده که بخش قابل ملاحظه‌ای از مواد اولیه برای تولید این لاینرها از منابع بازیافتی و پسماندهایی مثل مقواهای کهنه یا کاغذهای باطله تامین شود.

کارتن مقوایی موج دار
کارتن مقوایی موج دار

 

مرحله ورقه‌سازی در ساخت کارتن مقوایی موج دار

برای تهیه کاغذ، طی روندی طولانی اطمینان حاصل می‌شود که چوب‌های ورقه‌شده کاملاً تمیز است و برای ادامه کار مناسب می باشد. برای شروع، درختان بریده می‌شوند. بعد از جدا کردن پوسته‌، درختان به الوار خام و در نهایت به ورقه‌های نازک تبدیل می‌شوند. 

این ورقه‌ها به دو روش مکانیکی و شیمیایی تولید می‌شوند. در روش مکانیکی، با فشردن الوار به سطح یک سنگ گردان، چوب ساییده شده و در نهایت به فیبرهای سلولزی تبدیل می شود.

  • روش مکانیکی:

روی سطح سنگ، آب اسپری می کنند. این عمل منجر به جدا شدن ذرات فیبر می شود. با این وجود طی این روند مقدار ناچیزی از ماده چوب که فیبرها را در کنار هم نگه می‌دارد؛ نیز جدا می شود و در نهایت کیفیت کاغذ کاهش پیدا می کند. روش ورقه‌سازی مکانیکی در مقایسه با روش شیمیایی روشی ارزان‌قیمت به حساب می آید. جالب است بدانید که بازدهی عملیاتی آن نیز بیشتر است.

  • روش شیمیایی:

طی فرآیند ورقه‌سازی شیمیایی، چوب در معرض مواد خاصی قرار می‌گیرد تا ماده خام به فیبرهای سلولزی تجزیه شود. برای این کار از دو نوع ماده شیمیایی استفاده می‌شود: سولفیت و سولفات که هر دوی آنها به جداسازی بهتر ماده چوب و در نهایت تهیه کاغذ باکیفیت تری منجر می‌شوند.

توجه! نکات مهم در خصوص کارتن دایکات را نیز در صنعت کارتن بخوانید!?

مرحله موج دار کردن کارتون مقوایی موج دار:

ورقه موج‌دار بخش پیچ و تاب‌دار مقوا است و بین دو لاینر محصور می شود.  در واقع مقوا را مستحکم تر می کند. این استحکام نیز جلوی آثار مخرب ضربه را می‌گیرد. برای تولید بخش نامبرده ، رول‌های کاغذ وارد دستگاه برش موجی می‌شوند. حین عبور کاغذ از دستگاه برش موجی، بخار داغ روی کاغذ اسپری می‌شود. پس از آن امکان پرس کردن و شکل دادن  ایجاد می شود.?

بعد از عملیات، یک استوانه غلتان روی یکی از سطوح موجی چسب می‌زند. جالب است بدانید که این روش در قرن 18 میلادی ابداع شده و کاربرد اولیه آن فقط ایجاد لبه‌های موج‌دار برای کلاه و پیراهن بوده است!

کارتن مقوایی موج دار
کارتن مقوایی موج دار

مرحله آخر ساخت کارتن مقوایی موج دار

حالا که تا حدودی با عناصر اصلی مورد نیاز برای کارتن مقوایی موج‌دار آشنا شدیم. تنها فقط کافی است این اجزا را در کنار هم قرار دهیم!

دو لاینری که قبلاً آماده شدند، توسط دستگاه به ورقه موج‌دار می‌چسبند و هر سمت این مقوا به وسیله اره گرد برش می‌خورد. بعد از این مرحله   وقتی ورقه‌های مقوایی برش خوردند، دسته‌ دسته وارد دستگاه برش ظریف می‌شوند تا کوچک‌ترین و ظریف‌ترین برش‌های مورد نیاز برای بخش‌هایی مثل دستگیره‌ها و فلاپ‌های مقوایی در آنها ایجاد شود.

پس از آن، دستگاه خمش ورقه‌های مقوایی را از روی خطوط تعیین شده، خم می‌کند. از چسب و منگنه هم برای ثابت نگه داشتن خطوط خم شده استفاده می‌شود. چسب، پراستفاده‌ترین ماده برای تولید جعبه‌های مقوایی به حساب می آید و از نظر بهداشتی نیز رتبه بالاتری دارد. در واقع  این امکان را ایجاد می‌کند که جعبه‌های مقوایی تولید شده برای صنایع مواد غذایی مورد استفاده قرار بگیرند. از روش منگنه که هزینه بیشتری هم دارد فقط برای ساختن جعبه‌هایی استفاده می‌شود که مصارف سنگین‌تری دارند.

در نهایت دستگاه دیگری جعبه‌های آماده شده را روی هم می‌چیند تا برای توزیع بین مصرف‌کنندگان آماده شود. تکه‌ها و گوشه‌های اضافی کاغذ هم جمع‌آوری و بازیافت می‌شوند تا برای تولید سایر محصولات کاغذی مورد استفاده قرار بگیرند.?

انواع کارتن مقوایی موج دار

  • کارتن تک‌رو موج دار

دوام این نوع از کارتن های مقوایی موج دار بسیار پایین است. هزینه ی تولید آن نیز در مقایسه با دو مورد دیگر از انواع مقواها کمتر است. این نمونه  از کارتن مقوایی موج دار معمولا به‌عنوان عامل مکمل در بسته‌بندی‌ها استفاده می‌شوند.

 

  • کارتن تک جداره موج دار

این نوع از کارتن های مقوایی موج دار یکی از پر استفاده ترین موارد از  مقواهای موجدار در ایران و سایر کشورها محسوب می شود. کارتن تک جداره موج دار دارای ۵ فلوت مختلف می باشد. این فلوت‌ها با حروف انگلیسی C،E،F، B و R تقسیم‌بندی می‌شوند. از بین موارد نامبرده  پر استفاده ترین مورد C محسوب می شود. یکی از مهم ترین مزایای این دست از کارتن های مقوایی موج دار حمل آسان آن می باشد؛ علاوه بر حمل آسان  فرایند چاپ روی کارتن در این مقواها بسیار راحت‌تر از سایر موارد است. فلوت B نیز برای بسته‌بندی‌های کوچک‌تر استفاده می شود.

حال قصد داریم، مثالی برای درک بهتر شکل این کارتن ها  ارائه دهیم. همه ی ما جعبه‌های پیتزا را دیده ایم. جالب است بدانید که در ساخت این جعبه‌ها از کارتن مقوایی موج‌ دار تک جداره فلوت E استفاده می‌شود. در طراحی جعبه کفش هم از فلوت F استفاده می شود و مقوا فلوت R نیز در اغلب موارد برای  صنعت چاپ استفاده می شود.

 

  • کارتن مقوایی دوجداره و سه جداره موج دار

ویژگی خاصی که سبب تمایز این مورد با دو مورد بالا می شود، مقاومت بسیار بالای این نوع از کارتن های مقوایی موج دار می باشد. مقاومت جعبه‌های ساخته شده از مقوای سه جداره به اندازه ای بالا است که می تواند در رقابت تنگاتنگی با جعبه های چوبی قرار بگیرد!

 

 

کارتن مقوایی موج دار
کارتن مقوایی موج‌دار

 

سخن آخر در مورد کارتن مقوایی موج دار

کارتن مقوایی موج دار یکی از قدیمی ترین کارتن ها محسوب می شود. 200 سال پیش، مردمانی که امروز تنها اطلاعاتی از آن ها در صفحات تاریخ موجود است، از این کارتن ها به عنوان پوشش خود استفاده می کرده اند. آنچه ارزش کارتن مقوایی موج دار را بالا می برد این است که از آن زمان تا به امروز هنوز هم این کارتن ها کاربرد زیادی در زندگی ما دارند. این یعنی قطار تندروی تکنولوژی نتوانسته این کارتن پراستفاده را در صفحات تاریخ جا بگذارد!

 همین نکته برای شما کافی است تا متوجه شوید که کارتن مقوایی موج‌دار یکی از بهترین انتخاب ها برای بسته بندی محصول شماست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *