کارتن دایکات چیست؟

Rate this post

اگر برای کالای تولیدی خود به دنبال بسته بندی مطمئن هستید. بهتر است، بدانید که این مطلب برای شما نوشته شده است. چرا که امروز می خواهیم.  یکی از بهترین کارتن ها تحت عنوان کارتن دایکات را به شما معرفی بکنیم. کارتن دایکات چیست؟دایکات در لغت به معنی قالب است. در قرن نوزدهم در صنعت کارتن سازی به ویژه کارتن کفش از فرایندی تحت عنوان دایکاتینگ استفاده می شد. بعد از مدتی سازندگان کارتن کفش به این نتیجه رسیدند که به علت کیفیت بسیار بالای این دست از کارتن ها می توان از آن در صنایع دیگری نیز استفاده کرد.

صنعت کارتن در این مطلب قصد دارد. درمورد این نوع از کارتن پرطرفدار اطلاعات جامع تری در اختیار شما عزیزان قرار دهد.

کارتن دایکات چگونه تشکیل می شود؟

حال که توضیح مختصری درمورد کارتن دایکاتی دادیم ،می خواهیم توضیحاتی درمورد فرایند ساخت آن بدهیم. در نتیجه انجام فرایند برش ورقه های کارتن و مقوا در شکل های مختلف بوسیله دستگاه های کارتن سازی تولید می شود. جعبه دایکاتی شکل مشخص و عادی ندارد. برای ساخت و تولید آن از دستگاه دایکات استفاده می شود. با استفاده از دستگاه های دایکات می توان بدون به کار بردن قیچی، شابلون یا تیغ موکت بُری چندین مرتبه یک شکل را در ابعاد مشخص و دقیق ایجاد کرد.

دو مزیت استفاده از ماشین دایکات در تولید جعبه دایکاتی شامل صرفه جویی در زمان و ایجاد برش های حرفه ای و یکسان  بر روی شکل است. فرایند دایکات در صنعت بسته بندی مانند تولید کارتن بسته بندی دایکاتی  اهمیت زیادی دارد. طراحی خلاقانه در تولید کارتن دایکاتی سبب بهتر نشان دادن محصول داخل بسته بندی می شود. این پدیده در نهایت منجر به جذب مشتری و فروش بیشتر می گردد.

به منظور تولید کارتن دایکات باید در مرحله اول یک قالب متناسب با شکلی که می خواهیم از آن کارتن داشته باشیم بسازیم. قالب مورد نظر بوسیله تخته و تیغه های فلزی طراحی می گردد و سپس روی آن ورق های مقوایی و کارتنی در کنار یکدیگر قرار داده می شوند تا  کارتن ها به شکل قالب های مشخص در بیایند. این مرحله شکل دهی، بوسیله دستگاه دایکات و به صورت خودکار انجام می شود.

کارتن دایکات
کارتن دایکات

 

انواع دستگاه هابرای تولید کارتن دایکات

امروزه برای تولید کارتن دایکات از دستگاه های مختلفی استفاده می شود که در ادامه به شرح سه مدل از این دستگاه ها و ماشین آلات می پردازیم.

1 . دایکات پینگ پونگی (Rail Cutting Machine)

از لحاظ ظاهری این دستگاه شبیه میز پینگ پونگ است و نام دیگر آن دستگاه ریلی می باشد و برای کار روی این دستگاه  به دو نیروی انسانی نیاز است. مانند بازی پینگ پونگ که باید با دو بازیکن  انجام شود!

2 . دایکات فکی (Platen Die Cut Machine)

دستگاه دایکات فکی همانطور که از نام آن پیداست؛ برای برش دادن یا تیغ زدن ورقه های کارتن همانند آرواره های فکی عمل می کند. یکی از ماشین آلات و دستگاه های ساده و بسیار کاربردی در صنعت کارتن سازی همین دستگاه است.

دستگاه دایکات فکی برای برش محصولات کارتنی، مقوایی، چرمی و کاغذی مانند برش لیبل، استیکر، جعبه و پاکت که دارای ضخامت و استقامت کمی هستند. به کار می رود. برای اینکه بتوانید از این دستگاه جهت برش و فرم دهی استفاده کنید باید بر روی آن یک قالب بسته شود و فشاری معادل ۲۵۰ تن یا بیشتر بر روی محصول یا همان کارتن وارد گردد.

3 . دایکات روتاری یا دوار (Rotary Die Cutting)

برای اینکه بتوانید اجناس سخت مانند فلزات را برش دهید. باید از دستگاه روتاری استفاده کنید. چرا که در این دستگاه یک سیلندر بسیار سنگین به کار رفته است و  این سلیندر  به برش اجناس سخت کمک فراوانی می کند.

دستگاه روتاری قابلیت ایجاد اَشکال و برش را بر روی صفحات و شیت های مسطح و همچنین برش بر روی سطوح استوانه ای شکل را دارد. دستگاه روتاری یکی از بهترین دستگاه ها برای مواردی است که سطح محصول نباید با تیغه برش بخورد. همچنین این دستگاه در هنگام تولید کارتن و جعبه دایکات کمترین پسماند و ضایعات را به جا می گذارد.

تولید و قیمت کارتن دایکاتی:

کارتن دایکات معمولا به دو شکل کارتن فلکسو و کارتن لمینتی تولید می شوند. در نخستین نوع باید به بسته بندی محصول توجه بسیاری کرد و سپس با در نظر گرفتن این نکته اقدام به چاپ نمود. دستگاه فلکسو نیز وسیله تولید این نوع از کارتن ها است.

حال قیمت این کارتن های دایکاتی چقدر می باشد؟ از  آنجایی که در تولید جعبه های دایکات از قالب های خاصی برای شروع فرایند تولید کارتن استفاده می شود، کارتن های دایکاتی تولید شده برش های خیلی دقیق و منظمی دارند. به همین علت در بازار تفاوت قیمتی قابل توجهی با سایر کارتن ها دارند.

 

کارتن دایکات
کارتن دایکات

 

سوالات متداول در زمینه کارتن دایکات

این نوع پرطرفدار از کارتن در دنیای امروز برای چه مواردی به جز صنعت تولید کفش استفاده می شود؟

در پاسخ باید گفت:

معمولا از این کارتن ها برای تولید کارتن خرما، کارتن اسباب بازی، کارتن میوه صادراتی و عسل استفاده می شود.

پرسش دیگری که ممکن است در حوزه قیمت کارتن های دایکات مطرح شود این است که آیا طرح ساده کارتن می تواند موجب کاهش قیمت بشود یا خیر؟

در پاسخ باید ذکر کرد که:

بله؛ اگر  طرح کارتن دایکات انتخابی شما ساده باشد؛ به این علت که به وسیله دستگاه های معمولی کارتن سازی تهیه و تولید می شود. قیمت بسیاری پایین تری نسب به سایر کارتن های دایکاتی دارد. این تفاوت قیمت به این دلیل است که کارتن های مذکور نیازی به استفاده از قالب در فرایند تهیه و تولید ندارند و آسان تر از سایر موارد ساخته می شوند.

 

با توجه به اینکه در دنیای امروز مسئله کمک به حفظ محیط زیست اهمیت زیادی برای بقای بشر دارد. این پرسش مطرح می شود که آیا کارتن دایکات جزو محصولات تجدید پذیر محسوب می شود یا خیر؟

در پاسخ باید ذکر کرد که:

بله؛ علاوه بر مزایایی همچون شکیل بودن، این نوع از کارت تجدید پذیر هم هست و ضرری برای محیط زیست ندارد.

آیا کارتن دایکات در برابر آب و سایر مایعات مقاوم است یا نه؟

پاسخ این است که:

خیر؛ به دلیل اینکه این کارتن از جنس مقوا می باشد. توانایی مقاومت در برابر مایعات را ندارد و شاید بتوان این موضوع را تنها پاشنه ی آشیل کارتن دایکات دانست.

آیا می توان هر ابعادی برای ساخت کارتن دایکات در نظر گرفت یانه؟

در پاسخ باید گفت:

بله؛ خریدار هیچ محدودیتی در زمینه ی سایز کارتن دایکات ندارد.

آیا سایز کم کارتن سفارشی می تواند تفاوت قابل توجهی در قیمت ایجاد کند؟

پاسخ این است که:

شاید به میزان بسیار کم تفاوت در قیمت ایجاد شود؛ اما همانطور که پیش از این گفتیم استفاده نکردن از قالب در روند تولید مهم ترین فاکتور در زمینه ی کاهش قیمت کارتن دایکات می باشد.

نکات مهم درمورد کارتن دایکات

اگر فرد دغدغه مندی هستید و می خواهید کسب و کار شما تفاوت قابل توجهی با سایر رقیبانتان داشته باشد. شک نکنید که انتخاب کارتن دایکات برای بسته بندی محصولتان همان تفاوتی است که به دنبال آن می گشتید!

در واقع شما با انتخاب این کارتن می توانید علاوه بر شعار کسب و کارتان این نکته را هم ذکر بکنید که کسب و کار شما حامی محیط زیست است و مهم ترین ادله در این زمینه انتخاب بسته بندی تجدید پذیر است. همین جمله باعث می شود. فردی دغدغه مند جلوه کنید و جاذبه بیشتری برای مشتری خود داشته باشید. این تنها یک نمونه از مزایای بی بدیل این کارتن است. برای درک مزایای بیشتر این محصول کافی است یکبار از آن استفاده کنید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *