کارتن سازی

کارتن سازی


Rate this post

شغل کارتن سازی یکی از 10 شغل پول ساز در جهان است. در بسیاری از صنایع چه برای بسته بندی کالای تولید شده و نمایش آن در قفسه های فروشگاه و چه برای حمل و نقل نیاز است که از بسته بندی های کارتنی استفاده شود.

اگر چه تقاضای این بازار به صورت روز افزون به پیش می‌رود ولی رقابت در این عرصه بسیار تنگاتنگ است. در این مقاله از صنعت کارتن قصد داریم نقاط پنهان شغل کارتن سازی را برای شما آشکار کنیم تا پس از شروع این شغل دچار ورشکستگی نشوید.

چگونه به شغل کارتن سازی وارد شویم؟

وارد شدن به شغل کارتن سازی با این تعداد از رقبا به هیچ وجه کار آسانی نیست. برای این که در این راه موفق شوید باید2 کار بازاریابی و آماده سازی تولید را به طور هم زمان پیش ببرید. بی‌توجهی به استاندارد های هر دو کار، بازاریابی و تولید، آسیب های جبران ناپذیری را به شما می‌تواند وارد کند.

برای زمینه سازی تولید اطلاعات زیادی را باید در اختیار داشته باشید. اگر در شرایط اقتصادی امروز بخواهید با آزمون و خطا جلو بروید در کمتر از شش ماه، نه تنها آورده‌ای نخواهید داشت بلکه زیان مالی زیادی باید بپردازید.

هر فضایی مناسب شروع شغل کارتن سازی نیست. سالن یا محل تولید باید دارای حداقل مساحت 250 متری باشد. طبیعی است هر چه فضای بیشتری در اختیار داشته باشید به نفع شما خواهد بود ولی برای آغاز چنین مسیر پر چالشی همین متراژ کافی است.

این که جنس کف یا کفپوش سالن چیست اهمیت چندانی ندارد. کف بیشتر سالن ها از جنس بتن، موزائیک، سرامیک، سنگ فرش و آسفالت است. تنها 3 ویژگی قابل توجه در بحث کفپوش ها وجود دارد که عبارتند از :

  • صاف بودن
  • تمیز بودن
  • محکم بودن

شغل کارتن سازی

درباره انتخاب فضای کارگاهی باید به سقف سالن هم توجه کنید. سقف کارگاه به علت عبور ماشین های نیمه سنگین و بارگیری آن ها نباید کوتاه باشد. برای بارگیری نیاز به تجهیزاتی مانند جرثقیل ها است که استفاده از آن ها ملزم به فضای باز برای حرکت کامل بازو ها می‌باشد. بنابراین بهتر است سقف سالن کارتن سازی بیشتر از 3 متر باشد. در برخی منابع نیز توصیه شده است ارتفاع سقف حداقل 5 متر باشد.

تاسیسات کارگاهی شغل کارتن سازی

در شغل کارتن سازی به تجهیزاتی نیاز دارید که به نسبت گران قیمت هستند. در نتیجه برای راه اندازی آن ها به زیرساخت هایی در کارگاه نیاز خواهید داشت.

در کارگاه باید برق سه فاز برای راه اندازی دستگاه های چاپ، برش، دایکات و … در اختیار داشته باشید. پس برق سه فاز 25 آمپر یا 32 آمپر را باید بتوانید تامین کنید.

در شغل کارتن سازی نیازی به واحد عملیات تبدیل کارتن نیست در نتیجه به آب فقط برای نیاز هایی روزمره مانند شست و شو و آب آشامیدنی نیاز دارید.

معتدل نگه داشتن هوای محیط سالن از دیگر اهم های ساخت کارگاه استاندارد است. فراهم کردن سیستم سرمایشی در تابستان و سیستم گرمایشی در زمستان از نیاز های کارگاه  می‌باشد.

شغل کارتن سازی

دستگاه های مورد نیاز در شغل کارتن سازی

در جهان تجارتی که شاهد هستیم، رنگ و کیفیت تصاویر روی یک بسته بندی تعیین کننده سرنوشت یک برند و کارخانه هستند. شما باید برای شروع این شغل باید توان رقابت با دیگران را هم داشته باشید. برای همین است که به دستگاه های به روز نیاز دارید.

دستگاه هایی که در شروع شغل کارتن سازی باید در اختیار داشته باشید شامل : دایکات (شامل روتاری، پینگ پنگی، فکی می‌شود)، دستگاه فلکسو، لمینت ساز، لب چسب، منگنه زن و تسمه کش. همچنین در کارخانه های بزرگ از لیفتراک و پرس کارتن نیز استفاده می‌شود.

 

منگنه زن

دستگاه منگنه زن یا منگنه کوب در نگاه اول شبیه یک چرخ خیاطی صنعتی است. این دستگاه می‌تواند تعداد زیادی منگنه را در خود جای دهد و با تنظیمات قابل تغییر در هر قسمت از کارتن تعداد مشخصی منگنه را شلیک کند.

این دستگاه در انواع مختلفی مانند دستی، نیمه اتومات و تمام اتومات تولید می‌شوند و به همین دلیل دارای اختلاف قیمت فاحشی هستند. از منگنه زن برای کارتن هایی استفاده می‌شود که کالا های سنگین و نیمه سنگین را قرار است در خود جای دهند.

شغل کارتن سازی

دستگاه برش

مصرف این دستگاه برای آماده سازی ورق ها با ابعاد دقیق در سطح گسترده کارتن می‌باشد. در برخی موارد از ورق های برش خورده استفاده می‌شود در نتیجه نیاز به این دستگاه شاید چندان محسوس نباشد. قیمت این دستگاه تا 40 میلیون تومان می‌تواند باشد پس در خرید آن دقت کنید.

 

دستگاه چاپ

شغل کارتن سازی از صنعت چاپ جدا نیست. بنابراین به دستگاه های چاپ نیز احتیاج خواهید داشت. دستگاه های چاپ داری تنوع گسترده‌ای هستند. این دستگاه ها به تناسب نیاز شما در مدل های مختلفی مانند تک رنگ و دستگاه تمام اتومات شش رنگ به بازار عرضه می‌شوند.

برای شروع این شغل لازم نیست خود را به دردسر بیاندازید و دستگاه های سنگین را خریداری کنید. دستگاه های یک یا دو رنگ هم در این مرحله کفایت می‌کند.

 

دستگاه چاک زن

اگر قصد تولید کارتن به صورت معمولی را دارید دستگاه چاک زن را نیاز دارید. دستگاه چاک زن در یک ورق مسطح برش هایی را ایجاد می‌کند تا چهار بال به انضمام قسمت لب چسب کارتن معمولی را آماده نماید.

شغل کارتن سازی

دستگاه دایکات

دایکاتی یک دستگاه حرفه‌ای برای ساخت کارتن با طرح هندسی مختلف و طراحی های مهندسی است. این دستگاه در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌گردد. در شروع شغل کارتن سازی وجود یکی از دستگاه های دایکات پینگ پنگی یا دایکات فکی در کارگاه کافی است. اما اگر قصد فعالیت گسترده‌ای دارید دستگاه روتاری و اوپس را هم بهتر است تهیه کنید.

 

دستگاه لمینت

پس از طی مراحل طراحی، برش و ساخت کارتن باید روی آن طراحی و نوشته هایی را چاپ کنید. دستگاه های لمینت به صورت دستی، نیمه اتومات و تمام اتومات برای انجام این کار توصیه می‌شوند. هزینه خرید این دستگاه ها نیز بسیار بالا است پس بر اساس نیازتان آن را انتخاب و خریداری کنید.

شغل کارتن سازی

دستگاه لب چسب زن

بعد از عملیات چاپ و دایکات و یا چاک زدن باید لبه های دو طرف کارتن به هم چسباند. هر چند جایگزین ارزان قیمت دستگاه لب چسب یک برس با عملکرد دستی است ولی وجود این دستگاه برای بالا بردن توان تولید و بازدهی بسیار سودمند است. از این تکنیک برای کارتن هایی برای اشیا سبک می‌توان استفاده کرد.

 

دستگاه تسمه کش

یکی از مهمترین و کلیدی‌ترین دستگاه کارگاه شما تسمه کش است. تسمه های در انواع پلیمری و فلزی تولید می‌شوند که به تناسب سایز و متراژی که دارند می‌توان از انواع دستگاه تسمه کش برای بستن آن ها استفاده کرد. انواع این دستگاه ها شامل دستی، بادی، رومیزی، نیمه اتومات و اتومات می‌باشد.

شغل کارتن سازی

پیشرفت و سود دهی

وجود دو عنصر تخصص و تجربه در کنار کارگاهی مجهز می‌تواند راه رسیدن به موفقیت را هموار کند. اگر قصد شما رسیدن به سود و سرمایه اولیه در کوتاه‌ترین زمان ممکن است باید گروهی از افراد متخصص را در کنار خود داشته باشید.

به علاوه با تکیه بر داشته های خود هم زمان اقدام به جذب مشتری و سفارش گیری کنید. در روز های اول شاید رقابت با کسانی که سال ها تجربه دارند سخت باشد ولی تعهد و کیفیت محصولات شما کلید موفقیت شما خواهد بود. به طور مثال با تولید محصولاتی در حد کیفیت کارتن های صادراتی در شروع می‌تواند برند شما را بهتر به بازار معرفی کند.

در آخر باید اضافه کنم که هر روز افراد زیادی پا به این صنعت می‌گذارند اما دوام آن ها در این میدان در هاله‌ای از ابهام است. شغل کارتن سازی هرگز اشباع نمی‌شود چشمگیری و نیاز به بسته بندی های کارتنی و مقوایی به جای پلاستیک و نایلون بیش از پیش مورد توجه همه قرار گرفته است. ب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *