دستگاه منگنه کارتن

دستگاه منگنه کارتن


Rate this post

 امروزه برای اینکه بتوانیم بسته های خوب و باکیفتی ارائه دهیم باید از کارتن هایی محکم و استاندارد استفاده کنیم همچنین برای تهیه این کارتن های با کیفیت باید از دستگاه های مناسب برای بسته بندی کارتن نیز استفاده کنیم که در اینجا با دستگاه منگنه کارتن آشنا می شوید. بسته بندی محصول نقش مهمی در حفظ سلامت کالا و بازاریابی آن دارد. برای محکم کردن کارتن بسته بندی محصولات از دستگاه منگنه کارتن استفاده می شود.

با توجه به اینکه از دستگاه دوخت کارتن برای دوخت چه قسمتی از آن مانند کف، کناره و درب کارتن استفاده شود، انواع مختلفی از این دستگاه وجود دارد.

اگر فکر می کنید این وسیله می تواند برای حوزه کاری و یا نیاز شما مفید باشد تا انتهای این مطلب همراه صنعت کارتن باشید. 

دستگاه منگنه کارتن چیست؟

استفاده از دستگاه منگنه کارتن روشی است که برای محکم کردن درز های کارتن بسته بندی بسیار کاربرد دارد. به این نکته توجه داشته باشید که در بسته بندی خوب و اصولی فقط ظاهر بسته اهمیت ندارد بلکه استحکام کارتن نیز جزو الویت ها است.?

دستگاه منگنه کارتن موجود در بازار با نام “دستگاه کارتن دوز” نیز در بین مردم شناخته می شود.

همانطور که از نام دستگاه هم مشخص است در این دستگاه از منگنه های مخصوصی برای چسباندن قسمت های مورد نیاز در بدنه کارتن کمک می گیرند.

البته انواع منگنه ها نیز بسته به ضخامت و همچنین جنس کارتن متفاوت بوده و کاربران می توانند بسته به نیاز خود، منگنه مورد نظر خود را انتخاب کنند تا بسته بندی استاندارد  و تمیزی داشته باشند.

دستگاه منگنه کارتن
دستگاه منگنه کارتن

اجزای تشکیل دهنده دستگاه منگنه کارتن

هر دستگاه منگنه کارتن از سه بخش عرض (تاج منگنه)، طول پایه و قطر پایه منگنه تشکیل شده است که این قسمت ها استحکام اتصال منگنه را مشخص می کنند. به طور مثال اگر تاج (عرض منگنه) و قطر پایه آن ضخامت بیشتری داشته باشد باعث می شود که اتصال محکم تر باشد.

برای کارتن هایی که لایه های بیشتری دارند از منگنه های ضخیم تر و در مقابل برای کارتن های نازک از منگنه های ظریف تر استفاده می کنند.

از طرف دیگر آنچه در دستگاه منگنه کارتن کار دوخت را انجام می دهد سوزن دستگاه است.

این سوزن با توجه به جنس و ضخامت کارتن انواع مختلفی دارند و در ۳ ضخامت نازک، متوسط و ضخیم به کار می روند. همچنین جنس سوزن نیز متغیر است و معمولا از فلز آلومینیوم، پلاستیک، برنج، مس و… تهیه می شود.

قسمت دیگری که در دستگاه دوخت منگنه کارتن بسیار مهم و مورد توجه است، نوع پرچ منگنه یا به عبارتی سوزن کارتن دوز است. این پرچ در دو شکل پنهان و استاندارد قابل تقسیم هستند که هر کدام به شکل خاص در منگنه قرار می گیرند.

در مدل پرچ پنهان، در انتهای پایه منگنه سوزن تا شده و موقع استفاده در کارتن فرو می رود. اما اگر سوزن به صورت مدل استاندارد باشد، انتهای سوزن از منگنه کاملاً بیرون و کاملا مشخص است.

(مطلب انواع کارتن را از دست ندهید! )

کاربرد دستگاه منگنه کارتن

همانطور که قبل تر هم اشاره کردیم دستگاه منگنه کارتن یا همان کارتن دوز با هذف بسته بندی کالا ها مورد استفاده قرار می گیرد.

به این صورت است که از این دستگاه برای وصل کردن بدنه کارتن به یکدیگر کمک می گیرند. در اغلب موارد برای بستن درب کارتن، گرفتن درز های کارتن، محکم کردن کف و بدنه کارتن ها استفاده می شود.

برای درک بهتر می شود گفت که دستگاه منگنه زن کارتن جایگزین بهتر و مطمئن تری از لب چسب است.

انواع دستگاه دوخت کارتن

با توجه به اینکه امروزه در بازار کارتن های مختلفی در ضخامت های نازک، متوسط و ضخیم تولید می شوند، برای دوخت هر کدام نیاز به دستگاه متفاوتی وجود دارد.

از سوی دیگر هر کارتن از قسمت های مختلف شامل لبه، کناره، کف و درب تشکیل شده است که هر کدام از این قسمت ها نیازمند نوع خاصی از سوزن برای دوخت کارتن است.

علاوه بر این باید این مسئله را نیز باید در نظر بگیریم که کارتن با توجه به ضخامت به سه نوع یک لایه، دو لایه و سه لایه تقسیم می شوند.

همچنین با توجه به اینکه کارتن ها با در نظر گرفتن ضخامت و سایر خصوصیات در صنایع مختلف برای بسته بندی در وسعت های متفاوت استفاده می شوند، چند دستگاه منگنه کارتن مختلف وجود دارد. انواع دستگاه منگنه کارتن موجود در بازار عبارتند از:

دستگاه منگنه کوب دستی کارتن

از منگنه کوب دستی برای دوخت دو طرف کارتن می توان به راحتی استفاده کرد. همانطور که از نامش هم می توان متوجه شد این دستگاه به صورت دستی می باشد و کاربران برای استفاده باید از دسته اهرمی آن مراحل کارتن دوزی را انجام دهند.

روش کار این دستگاه دوخت کارتن به این شکل است که دسته اهرمی منگنه توسط اپراتور دستگاه حرکت داده می شود و دوخت کارتن صورت می گیرد.

همان طور که مشخص است این دستگاه چون به روش دستی کار می کند، میزان سرعت کار کاملا به کار اپراتور و سرعت او بستگی دارد.

هرچه سرعت عملکرد اپراتور بیشتر باشد کارتن های بیشتری دوخته می شوند. اما باید در نظر بگیرید که در هر صورت سرعت کار دستگاه منگنه کارتن دستی نسبت به مدل های دیگر خیلی پایین تر است.

همچنین این دستگاه بیشتر مناسب استفاده در حجم کم است و نمی توان از آن انتظار زیادی داشت. می توان از این دستگاه برای بسته بندی در انبارهای کوچک که حجم کار کمی دارند، استفاده کرد.

دستگاه دوخت منگنه کارتن دستی حدود ۲ کیلوگرم وزن دارد و در بیشتر اوقات با یک بدنه تمام فلزی پوشیده می شود.

مکانیسم تغذیه در این دستگاه کارتن دوز از عقب ساخته می شود و کار با آن را برای کاربر راحت می کند. همچنین اهرم روی دستگاه یک روکش پلاستیکی دارد که کاربرد آن را راحت می کند.

اگر به دنبال دستگاهی برای کارتن دوزی در حجم کم و سبک هستید این مدل از بهترین گزینه ها برای شما است.

دستگاه منگنه کارتن
دستگاه منگنه کارتن

دستگاه منگنه کارتن بادی

این نوع دستگاه دوخت کارتن با کمک قدرت پنوماتیک و یا به عبارتی باد کار می کند. روش کار دستگاه به این صورت است که با کمک یک مخزن و کمپرسور هوا که روی دستگاه تعبیه شده است باد آن تامین می گردد.

در این روش سرعت کار بسیار بیشتر و بهتر از کار با دستگاه دوخت دستی است. به همین دلیل می توان از آن در بسته بندی صنایع بزرگ با حجم کار بالا استفاده کرد.

با کمک کمپرسور که در دستگاه دوخت بادی تعبیه شده است، کار به سرعت و سهولت پیش می رود. همچنین تفاوتی نمی کند که دستگاه در سایز کوچک و یا بزرگ باشد، بلکه سرعت کار آن بسیار مناسب و متعادل است.

با توجه به اینکه سایز دستگاه های منگنه بادی متفاوت است، نوع منگنه، سوزن و سرعت منگنه متفاوتی وجود دارد. به همین دلیل از ظرفیت مخزن کمپرسور باد متفاوت استفاده می شود.

این دستگاه عموما از بدنه تمام فلزی تشکیل شده و مکانیسم تغذیه باد عقب دستگاه قرار دارد.

همچنین سرعت بالایی برای دوخت کارتن در نظر گرفته شده است و وزنی حدود ۲ کیلوگرم دارد. سرعت منگنه در این دستگاه دوخت کارتن ۶۰ منگنه در هر دقیقه است و به عبارتی سرعت بالایی دارد.

دستگاه منگنه کارتن
دستگاه منگنه کارتن

دستگاه منگنه کارتن برقی

از مدل های دیگر دستگاه کارتن دوز، نوع برقی آن است. در این مدل نیز نیروی مورد نیاز برای کار توسط برق تامین می شود. بنابراین برای استفاده از این دستگاه نیاز به نیروی دستی اپراتور وجود ندارد و لازم نیست.

ممکن است در کارتن دوز برقی وجود سیم برای اتصال آن به پریز برای کاربر دست و پاگیر باشد؛ به همین دلیل دو مدل دیگر دستگاه دوخت منگنه کارتن بر پایه مدل برقی تولید شده است که این مشکل در آنها وجود ندارد.

این دو مدل شامل دستگاه منگنه کارتن شارژی و پدالی هستند.

در مدل کارتن دوز شارژی قدرت و برق مورد نیاز مصرفی دستگاه برای دوخت توسط یک باتری تامین می شود. به عبارتی در دستگاه دوخت شارژی مشکل سیم و اتصال آن به برق و خطرات ناشی از آن وجود ندارد و خللی در فرآیند کار ایجاد نمی شود.

از سوی دیگر می توان بعد از تمام شدن شارژ دستگاه آن را مجدداً شارژ نمود.

دستگاه دوخت کارتن پدالی هم بیشتر مواقع برای دوخت بغل کارتن و یا کف کارتن استفاده می شود.

همان طور که از نام محصول مشخص است با کمک یک پدال و فشار پا ، دوخت کارتن انجام می گردد. این دستگاه نیز به علت اینکه تعداد زیادی منگنه در آن جای می گیرد قابلیت استفاده صنعتی و حجم بالای کار دارد.

از سوی دیگر ارگونومی آن به شکلی طراحی شده است که کار با آن برای اپراتور بسیار ساده، دور از خطر و ایمن است.

همانطور که مشاهده کردید انواع متنوعی از دستگاه منگنه کارتن در بازار موجود است و کاربران باید بهترین گزینه را با توجه به حوزه کاری خود انتخاب کرده و خریداری نمایند.

از جمله عوامل موثر در انتخاب بهترین نوع آن، می توان به قیمت دستگاه، حجم کار، نوع و ضخامت کارتن اشاره کرد.

تفاوت میخکوب و منگنه کوب

گاهی افراد به اشتباه میخ کوب و منگنه کوب را باهم اشتباه می گیرند در صورتی که این دو تفاوت های زیادی باهم دارند.

از میخ کوب در صنایع نجاری و از منگنه کوب علاوه بر اینکه در صنایع بسته بندی استفاده می شود در مبلمان سازی و رویه کوبی استفاده می شود. تفاوت میخ و منگنه در سایز و اندازه آن ها است،.

میخ قطر بیشتری نسبت به منگنه داشته و سوراخ بزرگ تری را در سطح مورد نظر ایجاد می کند. همچنین میخ کوب در مقایسه با منگنه کوب سرعت بیشتری داشته و وزن آن نیز از منگنه کوب کمتر است.

برای کار با میخ کوب به روغن خاصی احتیاج است اما در منگنه کوبی نیازی به روغن کاری ندارید.

از نظر شباهت هم می توانیم به این مورد اشاره کنیم که هردو برای اتصال دو قطعه مختلف کاربرد دارند. و روش کارشان هم یکی است.

دستگاه منگنه کارتن
دستگاه منگنه کارتن

سخن آخر در مورد دستگاه کارتن دوز

طبق گفته های این مطلب می توان متوجه کاربرد گسترده و همچنین تاثیرگذار دستگاه منگنه کارتن در حوزه بسته بندی شد. اما آنچه برای داشتن یک بسته بندی محکم مورد اهمیت است انتخاب دستگاهی مناسب، با توجه به شرایط کاری افراد است.

شما می توانید بسته به نیاز خود یکی از انواع دستی، بادی و یا برقی را خریداری کرده و بدون کمترین زحمت بخش های لازم کارتن را منگنه زنی کنید.

صنعت کارتن، فعال در زمینه ی کارتن سازی به عنوان یکی از پیشگامان در این زمینه شما را در داشتن خریدی مطمئن و مناسب همراهی خواهد کرد و همچنین این اطمینان را به شما مشتریان عزیز می دهد که گزینه انتخابی خود را با قیمتی مناسب خریداری کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *