تاریخچه‌ی بسته بندی

تاریخچه‌ی بسته بندی


5/5 - (1 امتیاز)

تاریخچه‌ی بسته بندی  مربوط به قرن ها قبل از میلاد می‌شود. در گذشته انسان ها مجبور بودند برای یافتن پناهگاه و یافتن مکان مناسب جابجا شوند. آن‌ها ضمن جابجا شدن ناچار بودند که مواد غذایی را نیز با خود جابجا کنند بر اساس همین نیاز انواع بسته بندی‌های اولیه مثل کدو های خشک، صدف‌ها، برگ و پوست حیوانات برای بسته بندی مورد استفاده قرارگرفت.

درزمان های قدیم برای منتقل کردن روغن یا دوغ از پوست حیوانات استفاده می‌شد و شاخ حیوانات برای حمل و نقل محصولات زراعی کاربرد داشت.

جالب است بدانید بعد از کشف آتش انسان‌ها در هنگام کوچ و جابجایی، انتقال آتش را توسط افراد با منزلت دربسته های مخصوص انجام می‌دادند. باگذشت زمان برای حمل و نقل انواع کیسه ها و سبد ها تولید شد.

تحقیقات نشان داده است که حدودا 8 قرن پیش از میلاد مسیح برای بسته بندی از پارچه، ظرف‌های گلی و شیشه‌ای ضخیم استفاده شده است، 1550 سال قبل از میلاد در مصر بطری ساخته می‌شد.

همچنین در آن زمان مردم سبد ها ی از برگ درختان خرما درست میک ردند که از آن برای جابجا کردن ماکیان استفاده می‌شد، در چین 200 سال بیش از میلاد از پوست درخت توت کاغذ درست می‌کردند و در یونان ورم بشکه‌های چوبی رواج داشت، برای بسته بندی عطرهم از بطری استفاده می‌شد.

در سال 1764 برای نخستین بار قوطی فلزی توسط کارخانه توتون سازی با استفاده از لحیم به بازار عرضه شد.

در کشور های اروپایی با رشد صنعت شیشه و بهبود کیفیت آن برای بسیاری ازبسته بندی‌ها از شیشه استفاده می‌شد در قرن 18 میلادی در انگلستان  جعبه های لحیم شده برای بسته بندی مواد غذایی خشک در اختیار عموم مردم قرار گرفت.

در سال 1035 بعد از میلاد در مصر فروشندگان مواد غذایی سبزیجات رادرون کاغذ بسته بندی می‌کردند، ودر اختیار مشتریان قرار می‌دادند، که این قدیمی ترین نوع بسته بندی مواد غذایی می‌باشد.

در این مقاله از صنعت کارتن همراه ما باشید تا به اتفاق تاریخچه ی بسته بندی را مرور کنیم.

تاریخچه‌ی بسته بندی
تاریخچه‌ی بسته بندی

تاریخچه‌ی بسته بندی در ایران

موقعیت جغرافیایی و استراتژیک کشور ایران باعث شده است که روابط تجاری وسیع با سایر کشور های آسیایی و اروپایی داشته باشد.

کالاهای تجاری آن دارای تنوع فراوان است که شامل پارچه، ادویه وضایع دستی می‌باشد. با بررسی و کاوش در تاریخچه‌‌ی بسته بندی ایران درمی یابیم که سابقه‌ی صنعت بسته بندی در ایران به کمتر از نیم قرن می‌رسد.

تقریبا 2 قرن از کشورهای اروپایی عقب است که رشد این صنعت به نوبه‌ی خود باعث رشد اقتصادی کشورهای اروپایی شده است. در سال 1309 هجری شمسی اولین بار فردی به نام درخشان قوطی فلزی را تولید کرد و این آغاز تاریخچه‌ی بسته بندی در ایران است.

کارخانه کاغذ سازی کهریزک در سال 1328 برای تولید کاغذ و مقوا از کاغذ های باطله استفاده کرد. صنعت کاغذ سازی بر پایه تولید خمیر و کاغذ استوار است که به مرور زمان تکامل یافت.

قوطی فلزی جهت بسته بندی روغن های نباتی جامد در سال 1330 توسط دستگاه های پیشرفته وارد بازار شدو سیستم لاک زنی اتوماتیک در سال 1344 در ایران به بهره برداری رسید.

تاریخچه‌ی بسته بندی
تاریخچه‌ی بسته بندی

در سال 1349 در هفت تپه‌ی خوزستان با استفاده از تفاله نیشکر کارخانه کاغذ های تحریری بوجود آمد پس کارخانه چوب و کاغذ ایران به نام چوگا با استفاده از خمیر های داخل و وارداتی تولید کاغذ های گرافت و بسته بندی را در دستور کارخود خود قرار داد.

در دهه‌ی 1900 کاغذ و مقوا به عنوان مواد اولیه‌ی مهم در بسته بندی‌ها به کار گرفته شد و پس از جنگ جهانی دوم استفاده عمده ای از پلاستیک در بسته بندی‌ها رایج شد.

انواع بسته بندی های موجود در گذر زمان با توجه به تاریخچه ی بسته بندی

از انواع بسته بندی ها می توان بخ موارد زیر اشاره کرد:

  • دستیابی به پلاستیک با رشد و پیشرفت تکنولوژی
  • اختراع مقوای موج دار در سال 1870 میلادی
  • بسته بندی در خلا در سال 1390ه.ش
  • بسته بندی در شرایط اسپیتک یا پاک در سال 1940میلادی
  • بسته بندی به صورت کنسرو در سال 1960 میلادی

✅ برای خرید کارتن بسته بندی سه لایه روی صنعت کارتن حساب کنید.

تاریخچه‌ی بسته بندی و رابطه ی آن با ظهور انقلاب صنعتی 

پیدایش انقلاب صنعتی در تمام اقصی نقاط دنیا تحول عظیمی را در صنعت های گوناگون بوجود آورده است که صنعت بسته بندی نیز از این امر مستثنی نیست.

رقابت فشرده میان تولید کنندگان و تاجران باعث شده است که علاوه برعلم وتکنولوژی دنیای هنر نیزدر این عرصه ایفای نقش کند و نقش بسیارتاثیر گذاری بر خرید و فروش محصول داشته باشد.

گسترش و توسعه صنعت بسته بندی در دنیا سبب شده است که بعنوان یک صنعت مستقل در میان انواع صنعت‌ها  قد علم کند. و شرکت‌های تولید کننده هزینه‌ی قابل توجهی را صرف آن می کنند. با توجه به این ویژگی ها این صنعت به عنوان یک تکنولوژی قوی در جامعه مطرح شده است.

تاریخچه‌ی بسته بندی
تاریخچه‌ی بسته بندی

تاریخچه‌ی بسته بندی و بررسی مواد اولیه‌ی بسته بندی‌

اگر بخواهیم مواد اولیه بسته بندی ها را نام ببریم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. چوب مثل انواع جعبه ها
  2. انواع شیشه ها
  3. فلزات سخت مثل قوطی ها
  4. کاغذ
  5. پلاستیک
  6. منسوجات از قبیل پارچه و گونی
  7. ظرفهای الومینیومی که البته شامل مزیت هایی نیز هست. یک منبع طبیعی ومقاوم به شمار می‌آید که چون سبک است ، حمل ونقل آن  نیزبه سهولت انجام می‌شود. با توجه به این موضوع فلز الومینیوم نامی آشنا درصنعت بسته بندی به شمار می‌آِید.

لازم به ذکر است که درصنعت کمپوت وکنسرو سازی فلز به کار گرفته شده درآن از جنس فولاد با پوشش یک لایه از قلع است.

ظرف های شیشه در انواع طرحها وسایزهای متفاوت مورد استفاده در خدمت صنعت بسته بندی قرار گرفته است.

تقریبا 50 سال قبل از میلاد صنعت شیشه گری با دمیدن لوله پیشرفت چشم‌گیری پیدا کرد تا جایی که در پایان قرن 19 انواع مرباها و سس‌ ها و ترشی ها و آب معدنی در ظروف های شیشه‌ای بسته بندی می‌شد.

همانطور که می‌دانید امروزه تعداد بسیار زیادی از محصولات با کیفیت در شیشه ها بسته بندی می‌شود و با بهترین کیفیت به بازار عرضه می‌شود.

تاریخچه‌ی بسته بندی و هدف شرکت‌های بسته بندی

صنعت بسته بندی از دیر باز برای بشر دارای اهمیت خاصی بوده است و جایگاه ویژه ی آن در صنعت باعث گسترش و توسعه ی آن در تمام جوامع بشری شده است.

تقریبا تمام کالاهای و محصولات تولید شده دست بشرنیاز به بسته بندی دارند. زیرا باعث ایمنی و سلامتی کالای مورد نظر در هنگام حمل و نقل می‌شود. تعداد انگشت شماری از محصولات نیازی به بسته بندی ندارند.

هر کالایی قبل از اینکه به بازار عرضه شود نیاز به بسته بندی دارد. بسته بندی یک کالا باعث شناسایی آن محصول می شود به عبارتی دیگر ویژگی های بسته بندی کالا شامل موارد زیر می‌شود:

نام کالا، مشخصات فنی، قیمت، تاریخ مصرف و انقضاء، محافظت از محصول، جذب مخاطب، نگهداری صحیح  کالا که مانع از خراب شدن سریع کالاهای فاسد شدنی می‌شود.

تاریخچه بسته بندی با سیر یک روند تکاملی از گذشته تا امروز همراه بوده است. در حال حاضر با بهره گیری از علوم نوین و دست یابی به فناوری های جدید و تکنولوژی و تاثیر آن بر بسته بندی، این صنعت پیشرفت قابل توجهی داشته است.

این صنعت به تولید کنندگان کمک می‌کند که محصولاتشان را در حالی که هنوز تازه است به صورت کنسرو روانه بازار کنند.

✅ برای خرید کارتن بسته بندی با کیفیت روی صنعت کارتن حساب کنید.

تاریخچه‌ی بسته بندی
تاریخچه‌ی بسته بندی

تاریخچه‌ی بسته بندی و بررسی نقش آن

همانطور که می‌دانید کالاها معمولا به صورت مستقیم در معرض نمایش قرار نمی‌گیرند این بسته بندی و پوشش آن ها است که با تنوع شکل و نوشتن کلمات کلیدی و کوتاه به معرفی جنس می‌پردازند؛ و همچنین با دادن اطلاعات لازم باعث جلب نظر مشتری می‌شوند؛ بنابراین بسته بندی را می‌توان یک فروشنده ی خاموش به حساب آورد.

اولین نقش بسته بندی در حفظ کالا و نگهداری آن است. و همچنین  دومین نقش آن را می توان این گونه بیان کرد که با معرفی محصولات و کیفیت آن ها و تاثیر بر اذهان خریداران و دادن اطلاعات کافی زمینه تشویق و ترغیب را برای مشتری ایجاد می‌کند.

بسته بندی به عنوان اولین شاخصه ی یک محصول در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت و باعث ارتباط بین مشتری و کالای مورد نظر می‌شود.

بسته بندی عالی از لحاظ کیفی و کمی نشانه آن است که یک کالای با کیفیت را حمل می‌کند و از لحاظ روحی تاثیر مطلوبی برای همه افرادی که جهت خرید به فروشگاه ها مراجعه می‌کنند دارند.

به همین دلیل است که شرکت ها و صاحبان تولید سعی می‌کنند بسته بندی های با کیفیت با ظاهری مناسب را وارد بازار کنند.

تاریخچه‌ی بسته بندی
تاریخچه‌ی بسته بندی

اگر بخواهیم یک تعریف مشخصی از بسته بندی برای شما بگوییم، طبق تعریف موسسه بین المللی از آن به عنوان پوشش محصول یاد می‌شود. بسته بندی مانند ظرفی است که از کالای داخل، محافظت به عمل می‌آورد.

جامع ترین و بهترین تعریف که برای بسته بندی بیان شده است و امروزه آن را کامل ترین تعریف برای این واژه می‌شناسند در سال 1962 توسط پین داده شده است که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • سیستمی است که مدت زمان تهیه کالا را جهت ذخیره و انتقال، توزیع، خرده فروشی و مصرف به حداقل زمان ممکن می‌رساند.
  • مفهومی تضمین کننده است که با صرف کمترین هزینه در شرایط مطلوب، مسؤلیت تحویل با اطمینان کالا را، به آخرین مصرف کننده را دارد.
  • با اینکه بر فروش و سود حاصل از آن اثر صعودی دارد. اما این سیستم با انجام یک عمل فنی اقتصادی با کاهش هزینه تحویل کالا همراه می‌باشد.

در هر صورت یم توان اینگونه نتیجه گرفت که هدف از بسته بندی شناسایی محصول و  فروش بهتر آن است و برای نگهداری و محافظت محصول مورد تایید است.

همچنین به جنبه های فرهنگی و روحی اعم از آداب و رسوم و منطقه و موقعیت های اجتماعی و در کل به فرهنگ کشوری که در آن تولید شده است مربوط می‌شود.

لازم به ذکر است که بسته بندی ترکیبی است که :  هم نقش حفاظتی دارد و هم نقش فرهنگی دارد و به عنوان یک رسانه تلقی می‌شود که به سهولت در میان جوامع در حال رفت و آمد و دادن آگهی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *