بسته بندی لوازم آرایش

بسته بندی لوازم آرایش


Rate this post

اگر قرار باشد چند کالای لوکس و پرهزینه را نام ببرید؛ قطعا نام محصولاتی ماند عطر و لوازم آرایشی میان آن ها خواهد بود. این لوازم شلوغترین بخش قفسه‌ های هر فروشگاهی را به خود اختصاص دادند. به علاوه به حدی خواهان دارند که فروشگاه ها تخصصی برای فروش انواع عطر و لوازم آرایشی و بهداشتی مشغول به فعالیت شدند. پس نمی‌توان قدرت بسته بندی لوازم آرایش در جذب مشتری را دست‌کم گرفت.

برای طراحی و پیاده سازی بسته بندی لوازم آرایش باکیفیت و شیک باید به ابزار و تجهیزات به‌روز هم دسترسی داشته باشید. مجموعه صنعت کارتن با در اختیار داشتن تجهیزات و تجربه کافی می‌تواند به شما در انتخاب و اجرای هر طرحی برای داشتن بهترین بسته بندی محصولات کمک کند.

چرا به بسته بندی لوازم آرایش اهمیت بدهیم؟

شاید قبلا بسته بندی کرم ها تیوب های تک رنگ و ساده بودند. گاهی تشخیص این که کرم مربوط به استفاده پوست صورت است یا دست باید تمام نوشته‌ های ریز روی بسته را می‌خواندید. اما امروزه بسته بندی لوازم آرایش و بهداشتی دچار انقلابی شده است. بسته بندی ها با المان های نمایشی، رنگ‌بندی و طراحی های مینیمالیستی درباره محتویات خود با مصرف‌کننده حرف می‌زنند.

همین مثال ساده بالا شاید گویاترین دلیلی باشد که برای نشان دادن اهمیت بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی به توان بیان کرد. البته تغییر و به‌روز رسانی بسته بندی محصولات تجاری تنها برای جذب مشتری و بالا بردن درصد سود نیست. به ویژه برای کالا های گران قیمت و بعضا لوکسی که در دسته لوازم آرایشی قرار می‌گیرد. چرا که تغییر در بسته بندی چندان هم کار آسانی نیست.

بازار رقابت محصولات آرایشی به پارامتر های مختلفی بستگی دارد. به طور مثال تاریخ تولید تا انقضا و تاریخ شروع استفاده تا انقضای این محصولات بازه زمانی کمی دارد. پس بایستی در هنگام بسته بندی لوازم آرایش به این موضوع توجه داشت. به علاوه نباید با محتویات درونش واکنشی بدهد و آسیب به پوست و سلامت انسان برساند.

انتخاب بسته بندی استاندارد هم به معنای انتخاب بهترین ماده به هر قیمتی نباید باشد. این که بسته بندی گران باشد ولی زمان مصرف کوتاه محصول، علاقه مشتری را برای خرید و تکرار مصرف محصول کم می‌کند. یا این که بسته بندی زیبا باشد ولی محافظتی از محتویاتش نکند، باز هم دلیل کاهش فروش می‌باشد.

الان دیگر مردم به سراغ لوازم بهداشتی می‌روند که تست حیوانی ندارند. پس برای مصرف‌کننده ها مهم است که نوع بسته بندی کالای مورد نظرشان به محیط زیست آسیب نزند و بازیافت پذیر باشد. بنابراین انتخاب و طراحی یک بسته بندی اصولی دارد که باید به آن ها توجه داشته باشید.

10 اصل برای انتخاب بسته بندی لوازم آرایش

محصولات آرایشی قدرت پیمایش قاره ها را دارند. می‌توانند به راحتی در قفسه هر فروشگاهی سر باز کنند و در هر فرهنگی نفوذ کنند. مهم نیست مصرف‌کننده زن است یا مرد، پیر است یا جوان! این محصولات هر کسی را به خود جذب می‌کنند. چرا که این لوازم فقط برای زیباتر کردن چهره انسان نیستند. بسیاری از مردم این محصولات را برای محافظت از پوست و یا پیشگیری از بیماری های پوستی مصرف می‌کنند.

بنابراین خود بسته بندی لوازم آرایش و بهداشتی می‌تواند مستقیما با مصرف‌کننده حرف بزند. به او بگوید که چقدر تولیدکننده محصول به نوآوری و به‌روز بودن دانش خود در تمام مراحل تولید اهمیت داده است.

اصل اول: به‌روز و ترند بودن

بازار محصولات آرایشی و بهداشتی روزانه تغییر می‌کند. یک پست ساده در اینستاگرام می‌تواند اهمیت محصولی را صدچندان کند و دیگران را به خرید چنین محصولی تشویق نماید. به طور مثال در سال های گذشته در همین فضای مجازی تبلیغاتی درباره اهمیت استفاده از بسته بندی های بازیافتی مطرح شد. حال بسیاری از مردم در هنگام خرید دقت بیشتری به المان بازیافت پشت بسته بندی ها می‌کنند.

پس تولیدکننده باید به اتفاقات روز دنیای فشن، مد و حتی سلبریتی ها اهمیت بدهد. او باید پابه‌پای تغییرات در بازار تقاضا، آن چه را که عرضه می‌کند به‌روز رسانی نماید. این تغییرات جدید باید از روی بسته بندی لوازم آرایش هم پیدا باشد و به مصرف‌کننده درباره دغدغه های مشترکی که با او دارید حرف بزند.

اصل دوم: هدف گذاری بر بازار

در گذشته محصولات بهداشتی و آرایشی بسیار محدود بودند. به طور مثال کرم های سفیدکننده صورت شامل دو رنگ تیره و روشن بودند. اما امروزه این محصولات طیف گسترده‌ای دارند. بسته بندی لوازم آرایش باید تواند در بازار هدف خودش را سریعا به نمایش درآورد. به طور مثال از خودتان چند سوال بپرسید:

  • این محصول برای زنان است یا مردان؟
  • برای چه پوستی خوب است؟
  • چه رنگ پوستی این کالا را بهتر است بخرد؟
  • آیا محدودیت سنی دارد؟
  • آیا پیش نیاز مصرف دارد؟
  • آیا محدودیت مصرف برای بیماران خاص دارد؟
بسته بندی لوازم آرایش

اصل سوم: تایپوگرافی محصول من

بسته بندی لوازم آرایش و بهداشتی باید نگاه ها را به سمت خود بچرخاند. یک طراحی جذاب از خطوط پررنگ و برجسته در جای مناسب باید استفاده کند. گاهی ساده‌ترین خطوط شکسته و انحنادار یک نوشته ساده مانند شعار تبلیغاتی یا نام برند مصرف‌کننده را به خرید یک محصول سوق می‌دهد.

هنر تایپوگرافی برای همین ابداع شده است. در حال حاضر تعداد بسیار فونت و سبک نوشتاری وجود دارد که با کوچکترین تغییر زاویه حروف، می‌تواند نگاه را به خود خیره کند. همچنین تعدادی از هنرمندان در زمینه تایپوگرافی برای طراحی بسته بندی های تجاری و تبلیغات مشغول به فعالیت هستند که می‌توانند فونتی اختصاصی برای شما خلق کنند.

بسته بندی لوازم آرایش

اصل چهارم: برچسب گذاری

در نگاه اول روش استفاده و محصولات آرایشی و بهداشتی شاید شبیه به هم به نظر برسند. اما مصرف یک کرم مرطوب‌کننده صورت با روش مصرف کرم بدن از همان برند می‌تواند تفاوت فراوانی داشته باشد. این مورد اهمیت بسیار در زمینه طراحی بسته بندی دارد. برای آن که مصرف‌کننده متوجه تفاوت ها شود باید به نوشته های روی آن ها با دقت نگاه کرد.

به همین خاطر است که بسته بندی لوازم آرایش امکان برچسب گذری داشته باشند. مهمترین نکته در طراحی برچسب ها این است که نوشته رویشان به علت چربی و رطوبت پاک نشود. همچنین امکان چاپ باکیفیت بالا روی برچسب ها وجود داشته باشد.

اصل پنجم: محافظت در برابر خورشید

بسیاری از محصولات بهداشتی نسبت به پرتو مستقیم نور خوشید حساس هستند. همچنین کیفیت آن ها تحت تاثیر تابش خورشید کاهش پیدا می‎‌کند. در نتیجه برای انتخاب بسته بندی لوازم آرایش باید به این نکته هم توجه داشته باشید.

اصل ششم: بسته بندی چندتایی

در حال حاضر برخی از محصولات آرایشی به صورت مکمل یکدیگر تولید می‌شوند. به طور مثال کرم های روز و شب و یا محصولات جلوگیری از لک کردن پوست، را می‌توانند در یک بسته بندی لوازم آرایش کنار هم قرار گیرند. نکاتی که در این سبک بسته بندی باید رعایت کنید شامل:

  • کاربرد محصولات با هم مرتبط باشند.
  • کاهش قیمت نهایی پس از پیکج کردن محصولات
  • حجم محصولات برای یک دوره مصرف کافی باشد.
  • بسته بندی جذاب باشد و مشتری را به جای خرید تکی، تشویق به خرید پکیج محصولات کند.
بسته بندی لوازم آرایش

اصل هفتم: خط‌کش نباش!

در گذشته نه چندان دور هر بسته‌ای که گوشه‌ های صاف و تیزتری داشت و به نظر مرتب می‌رسید، بیشتر خواهان داشت. اما امروزه این طور نیست. الان بسته بندی لوازم آرایش به صورت مثلث، منشور و حتی شکل‌ های نامنتظم هم در بازار طرفدار دارند.

لوازم ‌آرایشی از دنیایی خلاقانه و هنرمندانه پا به جهان ما گذاشتند. پس شما هم به عنوان یک طراح بسته بندی لوازم آرایش و بهداشتی باید بتوانید از اصول قدیمی و خط‎‌کشی های بسته بندی جدا شوید. آزادانه بسته بندی را خلق کنید که بتواند به مصرف‌کننده درباره خاص بودن محصول و نتیجه شگفت‌آور آن نیز نوید بدهد.

اصل هشتم: رنگ های پر جذبه

به طور مثال اگر بالم لبی با عطر میوه‌ای تولید کردید باید بسته بندی آن با بالم لب های ساده وازلینی فرق داشته باشد. این تفاوت را هیچ چیز به اندازه رنگ ها نمی‌تواند نشان دهد. محصول جدید با عطر استوایی که روی بسته‌اش رنگ های شادی مانند نارنجی و قرمز دارد، در همان نگاه اول یادآور حس شادابی و جوانی خواهد بود.

درباره اثر رنگ در بازاریابی مقالات بسیاری چاپ شده و شما هم اطلاعات خوبی دارید. رنگ به سادگی می‌توانند چشم را نوازش دهند و حس و حالی را که پس از مصرف قرار است داشته باشید را به شما منتقل کند. غنای ارزشمندی که رنگ می‌تواند به ظاهر ساده محصولات ببخشد را هیچ طرحی یا شعار تبلیغاتی به همراه نخواهد داشت.

بسته بندی لوازم آرایش

اصل نهم: دنیای مدرن و مینیمالیستی

در حال حاضر طرح های مدرن و مینیمالیستی جای طرح های پیچیده و قدیمی را گرفتند. خطوط نرم و هنرمندانه‌‌ای که بر روی بسته بندی لوازم آرایش با رنگ بندی پاستلی نقش بستند، به‌راحتی می‌توانند مصرف‌کننده را به خرید تشویق نمایند. چرا که پشت این طراحی ها یک شعار بزرگ نهفته است:

((تولیدکننده به دنبال دانش به‌روز برای بهبود کیفیت است و در مسیری همگام با جهان امروز قدم برمی‌دارد.))

اصل دهم: سه بار تفکر برای یک بسته بندی

زمانی که محصولی را می‌خرید، ظاهر آن می‌تواند شما را سه بار شگفت‌زده کند. بار اول پاکت اولیه است که بسته محصول در آن قرار دارد. بار دوم بسته‌ای است که از محصول در برابر عوامل بیرونی حفاظت می‌کند. بار سوم ظرفی است که محتویات محصول در آن قرار گرفته است. شما سه بار فرصت برای بسته بندی یک محصول آرایشی دارید. هر بار جنس، رنگ و کیفیت چاپ می‌تواند مشتری را هیجان‌زده و کنجکاو کند.

بسته بندی لوازم آرایش

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *