نماد روی بسته بندی

نماد روی بسته بندی


4/5 - (2 امتیاز)

نماد روی بسته بندی چیست ؟ و نمادها چه معانی دارند ؟ برای پاسخ به این پرسش ها باید گفت که اگر جزو افرادی باشید که به جزئیات دقت می‌کنید، قطعا برایتان پیش آمده که بسته‌بندی یک محصول را بررسی کرده‌اید و راجع به معانی علائم روی آن تامل کرده باشید.

در گذشته مردم برای برقراری ارتباط با یکدیگر از نماد و علائمی که برای همه معانی خاص داشتند، استفاده می‌کردند. جالب است که بدانید طراحان بسته‌بندی هنگام طراحی، علائمی مشترک برای نشان دادن مفاهیم مشخص دارند.

این علائم به مشتریان و مصرف‌کنندگان کمک می‌کنند تا در خرید و نگهداری و حفظ محصول تا بازگردانی آن به طبیعت دقت بیشتری داشته باشند. پس کارکرد این علائم بیشتر از یک طرح ساده هست و با داشتن اطلاعات از معانی آن‌ها می توان از خرید یک محصول صرف‌نظر کرد و یا بالعکس.

حال که به اهمیت موضوع پی بردیم، می توان به سراغ تحلیل و بررسی این علائم و نماد روی بسته‌بندی محصولات رفت. در ادامه ی این مطلب از صنعت کارتن به بررسی 8 نماد مهم می پردازیم، همراه ما باشید.

اولین نماد روی بسته بندی : نمادPET یا Polyethylene terephthalate

اولین نماد روی بسته بندی، PET هست که ممکن است روی بسته‌بندی آب‌معدنی، آبمیوه، روغن و یا قوطی سس آن را دیده باشید.این کلمه که مختصر شده‌ی عبارت polyethylene  terephthalate است و نام شیمیایی پلی‌استر محسوب می‌شود .

یک پلاستیک شفاف و سبک و محکم است که برای بسته‌بندی محصولات استفاده می‌شود. این ماده بدین معناست که این ظروف قابل تجزیه در طبیعت نیستند و نباید دور انداخته شوند . اما خبر خوب اینکه می‌توان آن‌ها را بازیافت کرد.از بازیافت این مواد می توان محصولاتی همچون نخ پلاستیکی بدست آورد.

حتما شنیده‌اید که بطری‌های پلاستیکی را نباید تحت گرما و سرما نگه‌داری کرد. به این دلیل که این ماده‌ی پلاستیکی دچار واکنش‌های مخرب شیمیایی شده  و بعد از مصرف باید بازیافت شود.

نماد روی بسته بندی
نماد روی بسته بندی

دومین نماد روی بسته بندی : نماد Mobius Loop

علامت بعدی یعنی نماد روی بسته بندی، حلقه‌ی موبیوس یا mobius loopهست. این یک نام ناآشنا برایمان بنظر می‌رسد‌، درحالیکه نشان از یک مفهوم بسیار مهم و آشناست: بازیافت.

این علامت از ۳ فلش سبزرنگ که در جهت عقربه‌های ساعت پشت هم قرار دارند و یک مثلث تشکیل می‌دهند تشکیل شده است. بدین معناست که بسته‌بندی محصول موردنظر قابلیت بازیافت شدن را دارد. البته ممکن است که بسته بندی موردنظر از مواد بازیافتی هم تشکیل شده باشد، که در این صورت مقدار درصد بازیافتی آن را با عدد مربوطه در وسط مثلث مشخص می‌کنند.

نماد روی بسته بندی
نماد روی بسته بندی

سومین نماد روی بسته بندی : نماد HDPEیا High Density Polyethylene

علامت بعدی HDPE هست که پلی‌اتیلن با چگالی بالاست. این پلاستیک از سوخت‌های فسیلی بوجود می‌آید و یکی از انواع پلاستیک‌های پراستفاده هست.

این علامت را می‌توان در بسته‌بندی محصولاتی مثل شامپوها، سفیدکننده‌ها، روغن‌موتور، ظروف لبنیات و غیره مشاهده کرد.

چهارمین نماد روی بسته بندی : نماد PVCیا Polyvinyl chloride

علامت بعدی PVCکه مخفف polyvinyl chlorideمی‌باشد، هست. پلاستیک سفت و سختی است که برای مقاومت در برابر ضربه‌های شدید و دمای شدید طراحی شده است. این ماده بیشتر برای مصالح سقف، ایجاد کابل‌ها، کفپوش‌ها، لباس‌های چرم مصنوعی، لوله‌ها و شیلنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در بسته‌بندی محصولاتی مانند لبنیات، شوینده و شامپو هم کاربرد دارد.

لازم به ذکر هست که این ماده قابلیت بازیافت شدن هم دارد.

 پنجمین نماد روی بسته بندی : نماد LDPEیا Low Density Polyethylene

این نماد نشان‌دهنده‌ی پلی‌اتیلن سبک است که در برابر ضربه و رطوبت مقاوم است و مقاومت شیمیایی خوبی ارائه می‌دهد. پلی‌اتیلن با چگالی کم معمولا در بسته‌بندی‌های دارو استفاده می‌شود. همچنین پلی‌اتیلن خطی یا LDPEبه دلیل انعطاف‌پذیری آن در فیلم‌ها و بسته‌بندی‌ها کاربرد دارد و از HDPEمنعطف‌تر است.از جمله کارایی‌های آن در کیسه خرید، کیسه نان، روکش مبل و غیره می‌باشد‌.

ششمین و هفتمین نماد روی بسته بندی : نماد polypropyleneیا pp و نماد polystyrene یا PS

این نماد که نشانگر پلی‌پروپیلن است پلاستیکی می‌باشد که برای ساختن همه‌چیز از فرش گرفته تا ظروف خامه‌ترش استفاده می‌شود.و بعنوان یک پلاستیک ایمن درنظر گرفته می‌شود.سازمان غذا‌ و دارو آمریکا استفاده از آن را ایمن اعلام کرده و هیچ ارتباطی بین آن و اثرات سرطان‌زا وجود ندارد‌. از کاربرد‌های آن می‌توان به ظروف سس، لبنیات، رب و ظرف مواد دارویی اشاره کرد.

نماد روی بسته بندی
نماد روی بسته بندی

نماد polystyrene یا PS : پلاستیک پلی‌استایرن از مواد پتروشیمی ساخته می‌شود.و معمولا در بسته‌بندی مواد‌غذایی استفاده می‌شود.این محصول سمی است و نباید در برابر گرما قرار گیرد. دو شکل سفت و فوم دارد. که شکل سفت آن در

ظروف غذای شفاف، بشقاب‌ها، کاسه‌ها، فنجان‌ها، درب‌های نوشیدنی و نی‌ها استفاده می‌شود.

✅ توجه : شما می توانید برای خرید کارتن خالی 5 لایه روی صنعت کارتن حساب کنید.

هشتمین نماد روی بسته بندی : نماد Other/Polycarbonate

نماد نشان‌دهنده‌ی استفاده‌ی چندین نوع پلاستیک در این ماده هست. PCمعمولا برای لنز‌های پلاستیکی در عینک، بطری‌های آب بزرگ، انواع نایلون، در دستگاه‌های پزشکی، قطعات خودرو، تجهیزات محافظ، گلخانه‌ها، دیسک‌های دیجیتال و وسایل روشنایی بیرونی استفاده می‌شود.

دیگر معانی علامت ها و نماد روی بسته بندی ها

در ادامه به بررسی بعضی از علامت های مهم عمومی درج شده روی بسته بندی ها اشاره میکنیم:

علامت ALU

علامت ALUنشان‌دهنده‌ی وجود آلومینیوم در بسته‌بندی می‌باشد. آلومینیوم قابلیت بازیافت شدن دارد. اکثر قوطی نوشیدنی‌ها از این جنس هستند و می توان آن‌ها را بازیافت کرد.

علامت سطل زباله

حتما این علامت به چشم همگی ما خورده است. یک آدمک که در حال انداختن زباله‌اش به درون سطل زباله است. به این معنی که در حفظ پاکیزگی شهر و اطراف خود کوشا باشیم و به این موضوع مهم دقت کنیم.

علامت استاندارد

این علامت که مربوط به سازمان ملی استاندارد ایران است، وقتی روی محصولات درج می‌شود نشان‌دهنده‌ی این است که محصول حداقل استاندارد‌های لازم برای قابل اطمینان بودن را دارد.

قابل ذکر است که این نماد هنر پدر گرافیک نوین ایران، مرحوم مرتضی ممیز است.

نماد روی بسته بندی
نماد روی بسته بندی

علامت روی بسته‌بندی غذا و دارو

این علامت که به شکل یک سیب هست معروف به لوگوی سیب سلامت سازمان غذا و دارو می‌باشد‌. بدین معنا که محصول مورد‌نظر فاکتور‌های سلامتی تعیین‌شده از سوی این سازمان را دارا می‌باشد.

نماد روی بسته بندی
نماد روی بسته بندی

علامت روی بسته‌بندی کالا‌های شکستنی

این نماد نشانگر این است که درون بسته کالای شکستنی وجود دارد و باید در حمل و حفظ آن دقت داشته باشیم.

نماد روی بسته بندی
نماد روی بسته بندی

علامت طرز صحیح قرار گرفتن بسته بندی

این نماد که از دو فلش که بر روی یک پایه قرار گرفته‌اند، تشکیل شده است بدین معنی است که چگونه بسته بندی را به شیوه صحیح حمل و نقل کنیم یا در جایی قرار دهیم تا محصول تغییر شکل ندهد. وقتی فلش‌ها به سمت بالا قرار دارند یعنی بسته به طرز صحیح قرار داده شده است و این جعبه از سمت بالا باز می‌شود.

نماد روی بسته بندی
نماد روی بسته بندی

علامت نگه‌داری محصول به دور از نور خورشید

این علامت نشان می‌دهد که محصول باید به دور از نور خورشید نگه‌داری شود. حتی در مواردی علامت اشعه را می‌بینیم که یعنی محصول باید از پرتوهای رادیواکتیو در امان باشد.

نماد روی بسته بندی
نماد روی بسته بندی

علامت حمل کارتن از زیر

این علامت که از دو دست که در زیر یک کارتن قرار گرفته‌اند تشکیل شده است، نشان دهنده‌ی این موضوع هست که کارتن حاوی محتویاتی سنگین است و در صورت عدم مراقبت، ممکن است از زیر، کارتن باز شود و محصول نیاز به مراقبت زیادی دارد.

نماد روی بسته بندی
نماد روی بسته بندی

✅ توجه : شما می توانید برای خرید کارتن خالی 3 لایه روی صنعت کارتن حساب کنید.

علامت در محیط مرطوب قرار نگیرد

این علامت که از یک چتر تشکیل شده نشان می‌دهد که محصول نباید در محیط مرطوب قرار گیرد. و باران برای آن آسیب‌زاست.

نماد روی بسته بندی
نماد روی بسته بندی

علامت دماسنج روی کارتن

این نماد که از یک دماسنج تشکیل شده نشان‌دهنده‌ی دمای مناسب محصول است.

نماد روی بسته بندی
نماد روی بسته بندی

علامت داخل سطل زباله بیاندازید.

این نماد که از یک سطل زباله به همراه یک ضربدر روی آن تشکیل شده به این معنی است که بسته‌بندی حاوی محصولات الکترونیکی می‌باشد و از انداختن آن به داخل سطل زباله باید اجتناب کرد.

نماد روی بسته بندی
نماد روی بسته بندی

نماد suitable  for vegetarians

این علامت به معنی مناسب بودن محتویات بسته‌بندی برای افراد گیاه‌خوار می‌باشد‌.

نماد روی بسته بندی
نماد روی بسته بندی

علامت بسته‌بندی قابل اشتعال

این علامت که نمادی از آتش است به اشتعال ‌پذیر بودن محصول اشاره دارد و بیشتر روی قوطی اسپری یا کرم ضدآفتاب و غیره دیده می‌شود.

نماد روی بسته بندی
نماد روی بسته بندی

علامت مناسب نبودن محتویات بسته‌بندی برای کودکان

گاهی اوقات محتویات یک بسته‌بندی مثل یک جعبه اسباب‌بازی برای کودکانی با رنج سنی خاص خطرناک است و با علامت یک کودک و بازه‌ی سنی او و یک ضربدر روی آن‌ها مشخص می‌شود.

نماد روی بسته بندی
نماد روی بسته بندی

علامت هشدار

این نماد که از یک مثلث برعکس و علامت تعجب در آن تشکیل شده به معنای هشدار به منظور آلرژی می‌باشد.

نماد روی بسته بندی
نماد روی بسته بندی

علامت بسته‌بندی دمای محصول

این نماد از یک دماسنج و بازه دمایی از گرم تا سرد تشکیل شده است، که نشانگر دمای مناسب برای نگه‌داری آن محصول می‌باشد.

حال که با بخشی از این علائم و نماد‌ها آشنا شدیم، بهتر است از حالا به بعد در خرید‌هایمان دقت کنیم و بیشتر از محصولاتی استفاده کنیم که قابلیت بازیافت و استفاده‌ی مجدد داشته باشند. تا همه با‌هم سهمی در ادامه‌ی حیات همه‌ی موجودات در کره‌ی خاکی داشته باشیم.

نماد روی بسته بندی
نماد روی بسته بندی

مزایای نماد روی بسته بندی

از مهمترین مزایای این نماد ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- معرفی بهتر محصول برای خریدار ( اعم از سلامت محصول و نحوهی نگهداری محصول )

2- افزایش فروش بیشتر به جهت اطمینان خریدار

3- معرفی بهتر محصولات صادراتی به بازارهای جهانی ( رعایت استاندارهای بین المللی)

4- نحوه ی حمل و نقل محصولات علی الخصوص در صادرات

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *