انواع ورق کارتن

انواع ورق کارتن


5/5 - (1 امتیاز)

جعبه های کارتنی از پر مصرفترین و محبوبترین محصولاتی هستند که برای بسته بندی انواع کالا ها از آن ها استفاده می‌شود. در حال حاضر این جعبه ها در ابعاد مختلف و ضخامت های متنوعی به بازار عرضه می‌شوند. با توجه به تعداد و انواع ورق کارتن که در ساخت آن ها به کار گرفته شده است، این جعبه ها را برای بسته بندی کالا های سبک تا فوق سنگین می‌توان استفاده کرد.

کارتن ها به تناسب کاربردی که برای آن ها در نظر گرفته شده است، به صورت چند لایه ساخته می‌شوند. هر چه تعداد لایه های به کار رفته در جعبه کارنی بیشتر باشد یعنی استقامت بیشتری هم دارد. در این مقاله از صنعت کارتن قصد داریم در کنار معرفی انواع ورق کارتن، راه های تشخیص یک جعبه مقوایی با کیفیت را هم به شما بگوییم. قبل از خرید کارتن باید انواع ورق کارتن را بشناسید. به همین دلیل سعی کردیم کلیه نکات مهم در شناخت مدل های مختلف کارتن را برای شما در این مطلب از صنعت کارتن توضیح بدهیم.

خرید انواع کارتن بسته بندی از صنعت کارتن
خرید انواع کارتن بسته بندی از صنعت کارتن

کارتن چیست؟ انواع ورق کارتن کدام است؟

سلولز یکی از فراوان‌ترین موادی است که در محیط زندگی ما در به شکل هی مختلفی دیده می‌شود. اما شایعترین نوع آن، کارتن هایی هستند که برای بسته بندی استفاده می‌شوند. هر کالایی از جمله محصولات فروشگاهی مانند مواد غذایی و دستمال کاغذی گرفته تا لوازم خانگی مانند یخچال در می‌توان در بست بندی مقوایی قرار داد.

کارتن های بسته بندی  (Carton)ساختار ساده‌ای دارند. این جعبه ها از ترکیب کاغذ، آب، چسب و برخی از مواد افزودنی دیگر ساخته می‌شوند. سپس با روی هم قرار دادن چند لایه انواع ورق کارتن، جعبه های کاربردی مقوایی ساخته خواهد شد. در ساده‌ترین حالت 2 لایه مقوا روی هم قرار می‌گیرند. اما برای حمل کالا های لوکس و شکننده، تعداد لایه های جعبه های کارتنی تا 7 لایه می‌توان تغییر داد.

در این جعبه ها علاوه بر انواع ورق کارتن سبک، مسطح و ساده از لایه های مواج نیز استفاده می‌شود. این لایه ها را با نام لایه میانی یا فلوت (FLUTE) نیز می‌شناسند. عموما از کارتن های چند لایه دارای فلوت برای حمل و نقل کالا های صادراتی و سنگین استفاده می‌شود. هر چه تعداد تعداد موج های روی این صفحه مواج بیشتر باشد، استحکام نهایی جعبه هم بیشتر خواهد شد.

 انواع ورق کارتن

انتخاب انواع ورق کارتن های قابل استفاده در فرایند ساخت یک جعبه یکی از مهمترین بخش های ساخت آن به شمار می‌رود. به طور مثال باید ورق های مورد استفاده به گونه‌ای فراوری شده باشند که  کمترین ذرات آلاینده و ذرات خارجی در آن وجود داشته باشد. به علاوه باید چاپ اطلاعات مرتبط با محصول نیز روی بدنه آن ممکن باشد.

با توجه به حساسیت هایی که برای انتخاب ی بسته بندی امن برای حمل و نقل کالا وجود دارد، انتخاب جعبه های مقوایی باید با دقت انجام گیرد. شما می‌توانید برای خرید انواع جعبه های مقوایی چند لایه مستحکم به فروشگاه صنعت کارتن اعتماد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید.

انواع ورق کارتن های بسته بندی

جعبه های کارتنی را از کنار هم قرار دادن انواع ورق کارتن ساده و موج‌دار (Flute) تشکیل می‌شوند. تعداد این لایه ها تعیین کننده نوع کاربرد، وزن قابل تحمل، استحکام کششی، دوام و در نهایت قیمت جعبه ها خواهد بود. بنابراین نوع ورق به کار رفته در فرایند ساخت بیشترین اهمیت را برای در تعیین خواص جعبه های کارتنی خواهد داشت.

لایه های Single Face

یکی از انواع ورق کارتن های مورد استفاده مقوا های دو لایه هستند. این کارتن ها با نام سینگل فیس نیز در بازار خرید و فروش می‌شوند. کارتن های سینگل فیس دو لایه کاغذ زیره و موج‌دار فلوت ساخته می‌شود. این نوع ورق ها به صورت رولی ( در عرض های معین) و برش خورده (در طول و عرض معین و سفارشی) عرضه می‌گردند.

نوع فلوت های مورد استفاده در این کارتن ها قابلیت تغییر بر اساس خواست مشتری ها را دارد. به طور کلی فلوت های مورد استفاده در ساخت کارتن های سینگل فیس در مدل از نظر ضخامت، تعداد کنگره ها و عرض قابلیت انتخاب دارند. به علاوه تمامی مدل های آن قابلیت بازیافت و مصرف مجدد هم دارند.

✔لایه فلوت نوع A: ضخامت این لایه در حدود 7 میلیمتر است. در هر یک فوت از طول کارتن های نوع A، تا 36 عدد کنگره قرار می‌گیرد. این لایه را برای ساخت کارتن های ضد ضربه بیشتر استفاده می‌کنند. کارتن های ساخته شده با فلوت نوع A را با انواع کارتن تاشو می‌توان جایگزین کرد.

✔لایه فلوت نوع B: ارتفاع هر موج روی صفحه های نوع B، 1.2 تا 9.2 میلیمتر می‌تواند باشد. به ازای هر یک متر از طول این کارتن ها 125 تا 150 عدد کنگره قرار می‌گیرد.

✔لایه فلوت نوع C: ارتفاع هر موج روی صفحه های نوع C، 5.3 تا 7.3 میلیمتر است. در هر یک متر از طول کارتن های نوع C، 120 تا 145 عدد کنگره قرار می‌گیرد.

✔لایه فلوت نوع E: ارتفاع هر موج روی صفحه های نوع E، 1.1 تا 6.1 میلیمتر می‌تواند باشد. به طور میانگین در هر متر 290 تا 320 عدد کنگره قرار دارد.

✔لایه فلوت نوع F: به ازای هر یک فوت از طول کارتن های نوع F، حدود 128 عدد کنگره جای می‌گیرد. مزیت اصلی استفاده از کارتن های ساخته شده از فلوت نوع F سفارشی سازی آن ها است. کاربرد اصلی این کارتن های بیشتر برای جابه‌جای و نگهداری از جامدات است.

 انواع ورق کارتن
انواع ورق کارتن

انواع ورق کارتن تقسیم کننده

یکی دیگر از انواع ورق کارتن های مورد استفاده در ساخت جعبه های مقوایی، تقسیم کننده ها هستند. لایه های مقسم با نام های دیگری از جمله لایی، لای کارتنی، دیوایدر، جدا کننده و منقسم کارتنی هم شناخته می‌شوند. هدف از به کار بردن این مقوا ها ایجاد چند لایه جدا کننده بین محصولاتی است که در یک بسته بندی مقوایی یا پالت های بزرگ جای می‌گیرند.

از صفحات تقسیم کننده به صورت های عمودی، مورب و افقی در یک جعبه می‌توان استفاده کرد. همچنین استفاده از چندین تا از این ورق ها در پالت بزرگ به هر سه شکل امکان پذیر است. هدف از استفاده انواع ورق کارتن لایی محافظت از کالا ها و جلوگیری از برخورد احتمالی آن ها با یکدیگر است. به همین خاطر این ورق ها را در میان محصولات یا کف آن ها می‌توان جای داد.

انواع کارتن های چند لایه بسته بندی

کارتن هایی که برای بسته بندی کالا های صنعتی و صادراتی استفاده می‌شوند باید با استحکام بالا باشند تا بیشترین توانایی را در حفاظت از کالا ها داشته باشند. در غیر این صورت آسیب به کالا و زیان مالی را در پی خواهند داشت. بهترین انتخاب در میان انواع کارتن های بسته بندی هم کارتن های چند لایه دارای ورق های موج‌دار فلوت هستند. در حال حاضر 4 مدل 2 لایه، 3 لایه، 5 لایه و 7 لایه از محبوبترین آن ها به شمار می‌روند.

کارتن های ساده

کارتن های ساده یا دو لایه ارزان‌ترین نوع کارتن هایی هستند که برای بسته بندی کالا های سبک پیشنهاد می‌شوند. در میان انواع کارتن های چند لایه این نوع جعبه ها کمترین استحکام را دارند.

 انواع ورق کارتن

کارتن های 3 لایه

ساده‌ترین و سبکترین کارتن چند لایه در میان انواع ورق کارتن های موجود در بازار، کارتن های 3 لایه هستند. این کارتن از ورق های فشرده مسطح و یک لایه میانی کنگره‌دار به نام لاینر ساخته می‌شود. این لایه میانی استحکام جعبه را در برابر ضربات ناگهانی و فشردگی در طی جابه‌جایی و انبار کردن بهبود می‌بخشد.

با توجه به این که تعداد لایه های آن کم است از آن برای بسته بندی کالا های سبک وزن و حمل در مسافت های کوتاه بهتر است استفاده شود. نکته مهم این است که قیمت جعبه های 3 لایه مقوایی در گروه اقتصادی‌ترین انتخاب ها برای بسته بندی انواع کالا های خوراکی، پوشاک و… قرار می‌گیرد.

جعبه های 5 لایه

یکی دیگر از انواع کارتن های چند لایه که بیشتر مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد، کارتن های 5 لایه هستند. چرا که این نوع بسته بندی بزرگترین چالش تولیدکنندگان یعنی امنیت محصولات را بهتر تامین می‌کند. در ساخت جعبه های مقوایی 5 لایه از سه لایه مقوای کنگره‌دار در کنار 2 لایه مقوای ساده مسطح استفاده می‌شود.

میزان استحکام و دوامی که از این کارتن ها انتظار می‌رود به مراتب بیشتر از انواع 3 لایه است. پارامتر های اصلی در تعیین میزان این استحکام به کیفیت مقوا های به کار رفته، نوع فلوت ها و تعداد کنگره ها باز می‌گردد. اگر لایه های فلوت به صورت عمود بر سطح قرار گیرند، میزان مقاومت این نوع جعبه ها در برابر ضربات بیشتر خواهد شد.

جعبه های 7 لایه

یکی از گرانترین کارتن های چند لایه، کارتن های 7 لایه هستند. عموما این نوع بسته بندی برای حمل کالا های سنگین و حساس استفاده می‌شوند. کارتن های 7 لایه دارای 3 لایه میانی کنگره‌دار هستند که سبب می‌شود تنش های فشاری شدیدتری را تحمل کند.

طبیعتا قیمت این نوع جعبه های مقوایی بیشتر از 2 مدل قبلی یعنی جعبه های 3 لایه و 5 لایه خواهد بود. کاربرد کارتن های 7 لایه را در حمل وسایل چوبی، میز، صندلی و قطعات صنعتی بیشتر می‌توان داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *