چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال


Rate this post

چاپ دیجیتال نقش مهمی در آینده بسته بندی دارد و درها را به روی فرصت های هیجان انگیز و خلاقانه باز می کند.

وقتی در بازار هستید تا برخی از مواد بازاریابی چاپی مانند بروشور، کارت ویزیت و غیره را تهیه کنید، می دانید که طراحی چقدر مهم است.

از چیدمان گرفته تا گرافیک، تلاش زیادی برای طراحی نهایی انجام می شود. با این همه کار سخت، می خواهید پروژه نهایی به بهترین شکل ممکن به نظر برسد.

اما یکی از جنبه های طراحی برای پروژه های چاپی که اغلب توسط طراحان نادیده گرفته می شود، نحوه چاپ آن است.

قبل از چاپ طرح خود یک تصمیم مهم دیگر باید بگیرید: انتخاب بین چاپ افست در مقابل چاپ دیجیتال.

چاپ آفست چیست؟

اگر تازه وارد دنیای چاپ شده اید، احتمالاً چاپ افست چیزی است که به ذهن شما خطور می کند.

روزنامه ها، کاتالوگ ها و مجلات سال هاست که با استفاده از چاپ افست ساخته می شوند.

در اصل لیتوگرافی نامیده می شود، افست رایج ترین روش چاپ است که برای کارهای تجاری استفاده می شود.

روش کار چاپ افست به این صورت است: فناوری چاپ افست از صفحاتی استفاده می‌کند که معمولاً از آلومینیوم ساخته می‌شوند، که برای انتقال تصویر روی یک “روکش” لاستیکی و سپس چرخاندن آن تصویر روی یک ورق کاغذ استفاده می‌شود.

به طور معمول در پروژه چاپ افست، از چهار رنگ استفاده می شود. این رنگ ها فیروزه ای، سرخابی، زرد و مشکی (CMYK) هستند. این چهار رنگ می توانند هر رنگ ممکنی را که برای طراحی خود نیاز دارید ایجاد کنند.

چاپ افست می تواند از رنگ های فوق العاده پنتون نیز استفاده کند.

چاپ دیجیتال
چاپ دیجیتال

مزایای چاپ افست چیست؟

  • کیفیت چاپ بالاتر: اگر می خواهید پروژه چاپی شما بالاترین کیفیت ممکن را داشته باشد، آفست راه حل خوبی است.
  • تطابق کامل رنگ: وقتی از افست به عنوان تکنیک چاپ خود استفاده می کنید، رنگ ها دقیق خواهند بود. رنگ ها را می توان برای مطابقت با هر رنگ قابل تصور تنظیم کرد.
  • ارزان تر برای مقادیر بزرگتر: اگر در حال انجام یک پروژه بزرگ هستید، چاپ افست در هزینه شما صرفه جویی می کند. قیمت هر قطعه در واقع ارزان تر از دیجیتال است.

معایب چاپ افست چیست؟

  • سرمایه گذاری اولیه بزرگتر: حتی اگر آفست از نظر قیمت هر ورق بسیار ارزان تر از دیجیتال باشد، هزینه اولیه به دلیل صفحات سفارشی بیشتر خواهد بود.
  • مدت زمان طولانی تر: با توجه به فشرده تر بودن فرآیند، زمان تکمیل پروژه شما طولانی تر خواهد بود. قالب هایی ساخته می‌شوند و تطبیق رنگ‌ها کمی بیشتر از دیجیتال زمان می‌برد.
  • ریسک بالاتر: اشتباهات برای همه اتفاق می افتد. اگر در کار چاپ افست خود دچار اشتباه شدید، کل فرآیند باید از نو شروع شود. این به معنای ایجاد قالب جدید با نسخه صحیح است.

چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال یکی از جدیدترین تکنیک های چاپ است که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

همانطور که یاد گرفتید چاپ افست با استفاده از قالب انجام می شود، چاپ دیجیتال از قالب استفاده نمی کند. در عوض، هر قطعه به صورت جداگانه روی کاغذ (یا هر چیزی که روی آن چاپ می کنید) چاپ می شود.

فایل های دیجیتالی مانند PDF را می توان در چاپگر آپلود کرد و تمام. فقط آن را به عنوان چاپگر خانگی خود اما بر روی استروئیدها در نظر بگیرید.

چاپ دیجیتال
چاپ دیجیتال

مزایای چاپ دیجیتال چیست؟

  • زمان چرخش سریعتر: به دلیل روش های فشرده کمتری که در چاپ دیجیتال استفاده می شود، این امکان را برای زمان چرخش سریع تر فراهم می کند.
  • دوره های کوتاه مقرون به صرفه: هزینه چاپ دیجیتالی چاپ شده بسیار ارزان تر از استفاده از افست است. اگر شما نیاز به چاپ تنها 20 جزوه یا 200 کارت ویزیت دارید، جلوه های دیجیتالی بازده بهتری دارند.
  • امکان داده های متغیر را فراهم می کند: شاید بزرگترین مزیت چاپ دیجیتالی، استفاده از داده های متغیر باشد. تغییر اطلاعات فردی در طول یک کار چاپ دیجیتال بسیار ساده تر است. به عنوان مثال، اگر یک کمپین پست مستقیم با 250 آدرس مختلف ارسال می کنید، می توانید بدون هیچ وقت یا تلاش اضافی این کار را انجام دهید.

معایب چاپ دیجیتال چیست؟

  • کیفیت کمی پایین تر: کیفیت پروژه شما هنگام چاپ روی دیجیتال اندکی کاهش می یابد. تطبیق رنگ ها بسیار سخت تر است و تصاویر آنقدر واضح نیستند.
  • هزینه بیشتر برای چاپ های بزرگتر: برای چاپ های کوچک، چاپ دیجیتالی مناسب است. هنگامی که یک تیراژ بزرگ را روی دیجیتال چاپ می کنید، قیمت آن افزایش می یابد.
  • مواد استفاده شده کمتر برای چاپ: شما می توانید تقریباً روی هر چیزی با استفاده از روش چاپ افست چاپ کنید، اما دستگاه های پرس دیجیتال بیشتر برای کاغذ طراحی شده اند.

چاپ دیجیتال در مقابل چاپ افست، برای بسته بندی کدام یک را انتخاب کنیم؟

اغلب اوقات، به خصوص اگر در صنعت چاپ و بسته بندی تازه وارد هستید، انتظار دارید که رنگ یا کیفیت خاصی دقیقاً با آنچه در صفحه است مطابقت داشته باشد. واقعیت این است که، خروجی چاپ نمی تواند 100٪ با آنچه در مانیتور بر اساس تئوری خروجی رنگ RGB در مقابل CMYK می بینیم مطابقت داشته باشد.

بله، می توان کیفیت خروجی را کالیبره کرد تا از نزدیک به چیزی که شما می خواهید نزدیک باشد، اما این به تکنیک و فناوری انتخابی شما برای استفاده بستگی دارد.

این جایی است که بسیاری از صاحبان مشاغل، طراحان و بازاریاب ها مرتکب اشتباه می شوند و جذابیت کیفیت برند شما را به خطر می اندازند.

به خاطر داشته باشید که این لزوماً به این معنی نیست که باید گزینه های پرهزینه تری را انتخاب کنید. روش های زیادی برای تصمیم گیری مقرون به صرفه برای نتایج با کیفیت وجود دارد.

در اینجا بررسی خواهیم کرد که چگونه روش های چاپ مناسب را برای پروژه بسته بندی سفارشی خود به طور موثر انتخاب کنید.

داشتن یک درک خوب از تفاوت در خروجی بر اساس اهداف، هزینه ها و توانایی های آثار هنری برای انجام یک انتخاب صحیح برای بهینه سازی فرصت های نام تجاری خود ضروری است.

چه نوع چاپی را باید انتخاب کرد؟

بسته بندی سخت به طور معمول به چاپ افست نیاز دارد. اگر قصد چاپ روی جعبه های لوکس را دارید، ممکن است به صورت افست نیز چاپ کنید تا بهترین کیفیت ممکن را بدست آورید. بسته بندی سفت و محکم معمولاً برای کالاهای لوکس یا هدایا استفاده می شود و به دلیل تنظیم هزینه های تولید، قیمت بالاتری دارد.

افست برای طرح هایی که نیاز به فرآیندهای اضافی مانند UV نقطه ای و مهر زنی با فویل دارند و به حجم بیش از 1000 واحد نیاز دارند، ترجیح داده می شود.

برای اجرای کوچکتر و طراحی ساده تر در بسته بندی تجارت الکترونیکی، چاپ دیجیتال راهی است که باید دنبال کنید.

افست برای متن ها و طرح های کوچکتر، خروجی چاپ واضح تر و دقیق تری را فراهم می کند. حفظ اطلاعات روشن و مختصر در مورد بسته بندی برای برقراری ارتباط اطلاعات مهم با مصرف کنندگان بسیار مهم است.

چاپ دیجیتال
چاپ دیجیتال

عمق رنگ با کیفیت در چاپ دیجیتال و افست

اگرچه چاپ افست می تواند گران تر باشد، اما وقتی صحبت از روشنایی و عمق رنگ می شود، از چاپ دیجیتال بهتر عمل می کند.

چاپگرهای افست توانایی استفاده از Pantone Matching Color System را دارند تا کاملاً با جوهرها مطابقت داشته باشد، در حالی که چاپگرهای دیجیتال فقط با استفاده از کالیبراسیون رنگ می توانند این رن گها را تقریبی تولید کنند.

افست همچنین می تواند جوهر سفید را روی کاغذ کرافت چاپ کند در حالی که دیجیتال نمی تواند.

افست، خروجی رنگ تمیز، واضح و جذابی را که در فروشگاه های خرده فروشی مشاهده می کنید تولید می کند در حالی که دیجیتال برای طراحی های ساده (مناسب برای بسته بندی های تجارت الکترونیکی) کیفیت بسیار خوبی دارد.

چاپ افست همچنین امکان انتخاب بیشتر گزینه های پوشش از جمله لمینت مات و براق، اشعه ماورا بنفش، تماس نرم و پوشش AQ دارد. این گزینه ها متأسفانه در چاپ دیجیتال در دسترس نیستند.

چه زمانی باید از چاپ دیجیتال استفاده کنیم؟

دانستن زمان انتخاب مناسب چاپ افست یا چاپ دیجیتال معمولاً به عوامل زیر بستگی دارد:

1.قیمت: به طور کلی، اگر یک چاپ کمتر از 1500 قطعه باشد، چاپ دیجیتال مقرون به صرفه ترین است، زیرا قیمت هر کلیک کمتر از هزینه های نصب مربوط به چاپ افست است. یکی از استثناهای این قانون زمانی است که داده های متغیر یا چندین نسخه اصلی درگیر هستند.

برای کتاب‌ها یا مجلاتی که صفحات زیادی دارند، ممکن است منطقی باشد که آنها را به صورت دیجیتالی حتی در حجم‌های بالاتر چاپ کنید، زیرا تجهیزات دیجیتال برگه‌ها را با هم ترکیب می‌کند.

2. کیفیت: چاپ افست گاهی اوقات گزینه ای با کیفیت بالاتر برای پوشش سنگین جوهر جامد یا گرادیان های ظریف (مناطق سایه دار) است.

علاوه بر این، قطعات تولید شده با چاپ دیجیتال در هنگام تا شدن بیشتر در معرض “ترک” قرار می گیرند، به خصوص اگر روی کاغذهای با وزن بالا چاپ شوند. در عین حال، کیفیت چاپ دیجیتال بسیار پیشرفت کرده است و برخی افراد شادابی رنگ دیجیتال را ترجیح می دهند.

3. رنگ: اگر شرکت شما نیاز به رعایت دقیق رنگ از پنتون یا «رنگ‌های نقطه‌ای» دارد، باید چاپ افست را در صورت امکان انتخاب کنید. چاپ دیجیتال تقریباً رنگ‌های PMS را انجام می‌دهد، اما رنگ‌های PMS واقعی جوهرهای افست هستند که برای حفظ رنگ دقیق هر زمان که چاپ می‌شوند، از قبل مخلوط شده‌اند.

تولید کنندگان تجهیزات دیجیتال به طور مداوم کیفیت خروجی دیجیتال را بهبود می بخشند، اما چاپ افست، به ویژه با رنگ های جوهر PMS، نتایج ثابت تری را در طول زمان ایجاد می کند.

چاپ دیجیتال
چاپ دیجیتال

4. کاغذ: به طور سنتی، تجهیزات چاپ افست انواع بیشتری از کاغذها مانند استوک های بسیار سبک یا سنگین و استوک های بافت دار را مدیریت می کنند. به طور معمول، پرس های دیجیتال بهترین کاغذهای با وزن استاندارد را اجرا می کنند، زیرا بسیاری از عملکردهای تکمیل، مانند تا کردن و دوخت، به صورت خطی انجام می شوند.

چاپ بر روی کاغذهای با بافت بسیار بالا مانند کتانی، چیده شده یا نمدی، ممکن است زمانی که بر روی ماشین های چاپ افست تولید می شود، بهتر به نظر برسد.

(تونر مورد استفاده در چاپ دیجیتال همیشه به درستی روی کاغذهای با بافت بالا قرار نمی گیرد.) از سوی دیگر، تولیدکنندگان پرس دیجیتال در سال های اخیر گام های بلندی در کنار کاغذهای سنگین تر و استوک های مصنوعی برداشته اند. کاغذهای ساده مانند اوراق قرضه، افست، براق، کدر، شاخص و غیره را می توان به صورت دیجیتالی یا چاپ افست چاپ کرد.

5. فرآیندهای خاص: گزینه های تکمیلی مانند فویل مهر زدن، برجسته کاری، پوشش های ویژه و غیره معمولاً برای اقلام چاپ افست مناسب تر هستند. جوهرها/تونرهای دیجیتال به اندازه گرما و فشار ناشی از فویل زدن یا برجسته کردن، و همچنین پوشش‌های خاص مانند لاک‌ها، آبی یا پوشش‌های خاص UV را نمی‌پذیرند.

6. داده‌های متغیر: بسیاری از پروژه‌های چاپی شامل اطلاعات متغیر هستند که به داده‌های متغیر نیز شناخته می‌شوند و بر روی قطعات چاپی مشابه استفاده می‌شوند.

نامه هایی با نام ها و آدرس های مختلف یا کارت پستال با تصاویر متفاوت برای گیرندگان مختلف نمونه های خوبی از داده های متغیر هستند. چاپ دیجیتال برای این نوع کارها بهتر است زیرا تغییر تصاویر از برگه ای به صفحه دیگر بسیار آسان تر است.

7. سرعت: وقتی یک پروژه ای دارید که باید سریع تحویل بدید، هیچ چیز نمی تواند سرعت خام چاپ دیجیتال را شکست دهد. در واقع، در صورت نیاز، می توانید با استفاده از یک دستگاه پرس دیجیتال در عرض چند دقیقه بروشور یا کارت ویزیت داشته باشید.

در عین حال، اگر به چاپ طولانی از یک آیتم بدون اطلاعات متغیر نیاز دارید، پس از راه اندازی، دستگاه چاپ افست می تواند بسیار سریعتر شود زیرا دستگاه های چاپ افست معمولاً سریعتر کار می کنند.

علاوه بر این، بسیاری از پرس های مدرن از خشک کن ها یا پوشش های ویژه برای خشک کردن سریع چاپ برای تکمیل سریع استفاده می کنند.

مروری بر پوشش های مختلف برای بسته بندی

این دو روش چاپ می تواند مکمل یکدیگر در بیشتر سفارشات بسته بندی باشد. استفاده از چاپ دیجیتال برای ایجاد نمونه های اولیه بسته بندی و سپس انتخاب چاپ افست برای فرآیند تولید، روشی مقرون به صرفه برای حفظ کیفیت چاپ مناسب است

برای خرید کارتن و مشاوره انتخاب نوع چاپ روی کارتن ها به متخصصان صنعت کارتن تماس بگیرید. این شرکت متخصصان کاربلدی در اختیار دارد که می توانند به شما کمک کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *