لایه های مختلف کارتن

لایه های مختلف کارتن


Rate this post

لایه های مختلف کارتن در صنایع کارتن سازی که یکی از صنایع مهم و تخصصی در بسته بندی محسوب می شوند کاربرد گسترده ای دارند. که امروزه صنایع کارتن سازی با افزایش نیاز تولیدکننده ها به تنوع در بسته بندی محصولاتشان مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.
به طوری که اکثر مدیران کارخانجات دارای تیم طراحی و ایده پردازی در مجموعه خود هستند تا مناسب ترین و جذاب ترین کارتن را برای کالاهای خود ارائه دهند .
به دلیل توجه کم دست‌اندرکاران صنعت کارتن سازی نسبت به آموزش و تکیه بر فرهنگ شفاهی، سطح کمی و کیفی کارتن‌های تولیدی نسبت به کارتن‌های خارجی دارای معایب و مشکلاتی در ساخت و چاپ می‌باشد.

کارتن را میتوان یکی از پرمصرف ترین بسته بندی های کاغذی برشمرد. از کارتن بعنوان بسته بندی مقاوم برای حمل و نقل کالا نیز استفاده می کنند.

اغلب از کارتن بعنوان کارتن اسباب کشی در دید مردم استفاده می گردد، ولی این کارتن ها کاربردهای فراوان دیگری نیز دارند که ما قرار است در این مطلب به آنالیز انواع کارتن، سایزهای کارتن، ویژگی های کارتن و … بپردازیم.

بهترین بسته بندی کارتن

استفاده از رنگ ها و تایپوگرافی ها، اشکال مسطح و هندسی، استفاده از تضادهای رنگ مثل سیاه و سفید، افکت های چاپ متالیک و پنتون ها همه به ایده پردازی کمک می کند که جعبه اختصاصی محصول شما را خاص تر از قبل کند.
مشتریان پیش از آنکه کالای بسته بندی شده را ببینند و لمس کنند جعبه آن را می بینند پس مسئولیت ابتدایی تحت تاثیر قراردادن مشتری برای انتخاب از بین هزاران کالای مشابه دیگر بر عهده بسته بندی کالاست.
لایه های مختلف کارتن به صورت 3لایه و 5لایه وجود دارد، که لایه رویی و زیری کارتن ها از کاغذ لاینر استفاده می شود و لایه میانی آنها کاغذ کنگره دار یا به اصطلاح فلوتینگ استفاده می کنند.

کارتن 3 لایه

لایه های مختلف کارتن ها با توجه به هدف و کاربردشان طراحی و تولید می شوند. بسته بندی یک امر تخصصی است که یکی از تکنیک های اصلی آن بسته بندی کارتنی است.

لایه های مختلف کارتن نشان دهنده ضخامت کارتن است. کارتن 3 لایه سه لایه است اما چگونه و چرا 3 لایه است؟ دلیل این امر را می توان به مقاومت در برابر ضربه کارتن نسبت داد.

نحوه انجام آن نیز شامل مراحل زیر است:

مرحله 1: ابتدا لایه های بالا و پایین را انتخاب کنید. به این لایه ها لاینر می گویند. این دو لایه مانند دو خط موازی هستند و قطع نمی شوند.

مرحله 2: سپس دو لایه اصلی بین دو لایه اصلی فلوت قرار می گیرد.

مرحله 3: برای قرار دادن فلوت ها (کاغذ کنگره یا راه راه) بین آسترها از چسب مخصوص استفاده کنید.

توجه داشته باشید که مواد فلوت و آستر لزوماً نباید یکسان باشند. برای ساخت کارتن بسته به استحکامی که می خواهید می توانید از انواع مقوا استفاده کنید.

اگر محصول خاصی دارید، کارتن را با توجه به مواد و دمای مورد نیاز طراحی کنید. کارتن های سه لایه بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر قصد دارید به خانه جدیدی نقل مکان کنید، کارتن های سه لایه گزینه خوبی هستند.

اگر صاحب کسب و کار هستید و به دنبال کارتن هایی می گردید که کم و بیش جامد و قابل حمل باشند، حتما کارتن های 3 لایه را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که کالاها و محصولات خود را در برابر ضربه های مختلف، نور و رطوبت، سقوط آزاد و… سالم نگه می دارد.

لایه های مختلف کارتن
لایه های مختلف کارتن

کاغذ کرافت (کاغذ رویی کارتن)

کاغذ رویی کارتن از اجزای مهم لایه های مختلف کارتن است. وزن پایه کاغذ رویه‌ بین 350-125 متغیر است، اگر چه وزن‌های پایه کمتر از 100، به منظور تولید جعبه‌های کوچک کافی است. کاغذ رویه معمولا یک فرآورده دولایه ‌است که شامل لایه رویی و لایه پایه ‌است.

این کاغذ با استفاده‌ از انواع مختلف لایه‌های رویی و بکارگیری انواع مختلف مواد اولیه تولید می‌شود (عمدتا به روش کرافت و یا شبه کرافت ). هم الیاف دست اول (عمدتا سوزنی برگان و یا خمیر حاصل از خاک اره) و هم الیاف باز یافتی در تولید این کاغذ استفاده می‌شود.

کاغذ تولید شده‌ از الیاف دست اول را معمولا کرافت لاینر و کاغذ حاوی الیاف بازیافتی را تست لاینر می‌نامند.

کاغذ وایت تاپ، کاغذ کرافت یا تست لاینری از دیگر اسم های این کاغذ است. که روی آن سفید می باشد و کیفیت چاپ آن نیز مطلوب می باشد.

ماشین آلات ساخت این نوع کاغذ دو هدباکس بوده و فقط این نوع ماشین آلات توان تولید کاغذ کرافت را دارند. درحال حاضر تعدادی از واحدهای داخلی این نوع کاغذ را تولید می نمایند و الباقی نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود.

کاغذ فلوتینگ

اگر نگاهی به کارتن های اطراف خود بیاندازیم متوجه می شویم که در اکثرا کارتن هایی که برای اجسام سنگین استفاده شده و نیاز به کارتن مقاوم دارند یک لایه تا دولایه کارتن کنگره ای استفاده شده است.

از دیگر لایه های مختلف کارتن می توانیم به لایه موج دار آن اشاره کنیم.

لایة کنگره‌ای در مقوای کنگره‌دار، به صورت یک لایه موج‌دار بین دو لایه کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این لایه کنگره‌ای موج دار مقاومت مورد نیاز را به کارتن می‌دهد. مهمترین خواص این نوع کاغذها، سفتی و مقاومت در برابر له شدن و شکستگی می باشد.

خواص مربوط به استحکام مکانیکی از قبیل مقاومت کششی، ترک‌خوری و پارگی، خیلی مورد اهمیت نیستند.

در بسیاری از موارد از شکل ظاهری کاغذ نیز مورد توجه قرار نمی گیرد. یک خصوصیت ویژه ای که در مورد کاغذ کنگره‌ای وجود دارد، قابلیت عبور آن در ماشین تبدیل است.

قابلیت عبوردر اینجا به معنی توان ورقه در تحمل تنش‌ها و کشش‌ها در عملیات کنگره‌دار کردن بدون اینکه ترک و یا شکست بخورد.

دو عامل افزاینده قابلیت‌گذر ورقه، کشش‌پذیری زیاد و عاری بودن از ریزه چوب‌ها و الیاف به هم چسبیده ‌است.

این مشخصات که گفته شد با پالایش خوب خمیر و کشش کمتر در جریان خشک کردن ورقه برای بهینه کردن کشش‌پذیری در کاغذ کنگره‌ای ایجاد می‌شود.

کاغذ فلوتینگ نسبت به کاغذ تست لاینر باید جذب آب بالاتری داشته باشد زیرا جذب آب خیلی پایین مانع از نفوذ چسب در کاغذ می شود.

با توجه به اینکه کاغذ فلوتینگ در ورق کارتن به عنوان ضربه گیر هم عمل می کند و ساختار کنگره ای آن باید توانایی پخش نیروهای وارده به بسته را داشته باشد.

لذا این نوع کاغذ باید بتواند بعد از کنگره شدن دارای مقاومت ایستایی و برگشت پذیری خوبی پس از اعمال نیروهای محیطی را داشته باشد.
این کاغذ واسطه کاغذ فولتینگ نامیده می شود که از خشک کردن ضایعات کشاورزی به دست می آید و موجب محکم شدن و انعطاف پذیری کارتن می شود.

لایه های مختلف کارتن
لایه های مختلف کارتن

کاغذ لاینر

بعد از 2 لایه های مختلف کارتن نوبت به کاغذ کرافت لاینر است که کاغذی است که می تواند از ۸۰% تا 100%از خمیرچوب تهیه گردد.

اگر کاغذی تولید نمائیم که ۱۰۰% آن از کاغذهای بازیافتی باشد، عنوان لاینر به آن تعلق می گیرد و اگر دو لایه باشد تست لاینر به آن اطلاق می گردد که در ایران با افزودن درصد بسیار ناچیزی از خمیر مرغوب به این نوع کاغذ اصطلاحا شبه کرافت گفته می شود.

قابل ذکر است که هر چقدر از مقدار خمیر کاغذ، در ساخت کاغذ کرافت کاسته شود، کیفیت محصول به کاغذ تست لاینر نزدیک و نزدیک تر می شود.

کاغذ تست لاینر در ساخت ورق کارتن مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به کیفیت کاغذ تست لاینر، قابلیت استفاده در لایه های مختلف کارتن یعنی هر دو وضعیت لایه رویی و لایه زیرین را دارد.

این کاغذ در پاره‌ای از خصوصیات مانند مقاومت در برابر رطوبت و یا مقاومت‌های ذاتی الیاف با کاغذ رویه مشترک اند ولی نیاز به صافی مناسب برای چاپ و یا اندود شدن با الیاف رنگبری شده جهت سفید کردن برای چاپ و غیره را ندارند.

این کاغذها می‌توانند از 100% الیاف بازیافتی ساخته شوند ولی از نظر بهداشتی باید در رتبه قابل قبولی باشند چرا که ممکن است در بعضی از موارد، در تماس با محصولات خوراکی موجب ایجاد بوی بد شده و عطر نامطبوعی در این مواد ایجاد شود.

کاغذهای مورد استفاده در لایه های مختلف کارتن (لایه میانی کارتن‌های پنج لایه و هفت لایه) نیز از همین نوعند که در این موارد فقط نقش اتصال دهنده و حجیم کننده را دارند. عمده کارخانه‌های کاغذ داخل این کاغذ را برای مصارف کارتن‌سازی تولید می‌کنند.

لایه های مختلف کارتن
لایه های مختلف کارتن

در لایه های مختلف کارتن، کاغذ تست لاینری که به عنوان لایه رویی ورق کارتن مورد استفاده قرار می گیرد دارای مشخصات فنی ویژه ای می باشد.

به طور مثال جذب آب لایه رویی کاغذ تست لاینر کمتر از لایه زیری آن می باشد.

جذب پذیری کم آب لایه رویی کاغذ تست لاینر به دلیل محافظت کارتن از جذب رطوبت محیط و چاپ پذیری خوب می باشد و جذب آب بالاتر لایه زیرین به دلیل چسبندگی بهتر روی کاغذ فلوتینگ می باشد.

کارتن 5 لایه

کارتن ها در اندازه ها و انواع مختلف با ضخامت های متفاوت وجود دارند و همینطور شاهد لایه های مختلف کارتن نیز می باشید.

کارتن های 5 لایه شامل کارتن های مرغداری، کارتن های صنعتی، کارتن های صنایع دستی، ظروف سفالی، تقسیم کننده های لوازم آرایشی و غیره می باشد.

کارتن های پنج لایه در مواد غذایی و نوشیدنی، لوازم آرایشی و بهداشتی، میکرو فلوت های N و F از انواع موادی هستند که قابلیت چاپ را دارند و هنوز هم استفاده از آنها سخت تر از E-FLUT است.

لایه های مختلف کارتن
لایه های مختلف کارتن

استفاده از کارتن پنج لایه متنوع و محدود نیست. اما کارتن 5 لایه قوی تر از کارتن 3 لایه است.

تفاوت این کارتن با کارتن سه لایه در استحکام آن است.

کارتن های 5 لایه به دلیل اینکه لایه های مختلف کارتن بیشتری نسبت به کارتن های 2 لایه دارند ماندگاری بیشتری نیز دارند.

ویژگی های کارتن 5 لایه

  • انعطاف پذیری در نگه داشتن اجسام سنگین و بزرگ
  • اشکال و اندازه های مختلف
  • تحمل وزن از 20 تا 45 کیلوگرم
  • ماندگاری بالا
  • فضای مناسب
  • قیمت مناسب
  • مناسب برای جابجایی و نگهداری اجسام بزرگ
  • جابجایی مناسب
  • مناسب برای ساخت کارتن های بزرگ

چگونه کارتن 5 لایه درست کنیم؟

درست کردن لایه های مختلف کارتن در کارتن 5 لایه به شکل زیر است:

مرحله 1: برای ساخت کارتن 5 لایه فقط از 3 لایه صاف و 2 لایه فلوت استفاده کنید.

مرحله 2: ورق آستر و فلوت را با چسب کنار هم قرار دهید. نحوه چیدمان لایه ها، مانند قاعده امواج b c، b e، c e یا e e.

مرحله 3: آزمایش کنترل کیفیت کارتن پنج لایه را برای بررسی مقاومت کارتن در برابر فشار برای تعیین حداکثر وزنی که کارتن می تواند حمل کند و حداکثر استحکام لایه را محاسبه کنید، انجام دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *