صنعت بسته بندی

صنعت بسته بندی


Rate this post

صنعت بسته بندی، فرصتی را برای یک محصول فراهم می کند تا در قفسه های شلوغ و رقابتی سوپرمارکت ها، داروخانه ها، فروشگاه های بزرگ و سایر فروشگاه ها خود را از دیگر محصولات متمایز کند.هنگامی که برای خرید چیزی می روید، ممکن است متوجه شوید که به طور غیرمنطقی به سمت محصولاتی کشیده می شوید که حتی قبلاً آنها را امتحان نکرده اید. اگر رفتار خود را تجزیه و تحلیل کنید، متوجه می شوید که محصول به سبکی بسته بندی شده است که بنظر شما جذاب است. یکی از نکات اصلی در مورد هر محصول، بسته بندی چشم نواز آن است که آن را از سایر محصولات متمایز می کند. در این مقاله به تعریف صنعت بسته بندی می پردازیم و به عوامل مختلفی پیرامون اینکه بسته بندی خوب یا بد می تواند بر تصویر برند، فروش و سود آن تأثیر بگذارد، نگاه می کنیم.

مقدمه ای بر صنعت بسته بندی

بازار امروز مملو از محصولات بسیاری از برندها است و رقابت شدیدی وجود دارد. جلب توجه مصرف کنندگان و تثبیت ارزش محصول خود در چشم مشتریان برای بازاریابان چالش برانگیز شده است. به همین دلیل است که بسته بندی محصول به عنوان یک ابزار بازاریابی به عنوان یک فرصت نهایی توسط بازاریاب در نظر گرفته می شود تا به آنها در انتقال بصری پیام برند خود کمک کند. یک سوپرمارکت بزرگ ممکن است تا 20000 محصول را در خود جای دهد و تمام چیزی که بازاریاب‌ها دارند، یک جلسه خرید معمولی 30 دقیقه‌ای مشتری است تا توجه او را جلب کند و روی او تأثیر بگذارد تا محصولش را بگیرد. نظرسنجی ها نشان داده اند که 60 تا 70 درصد تصمیمات خرید مستقیماً در فروشگاه ها اتفاق می افتد و از قبل برنامه ریزی نشده اند. عوامل زیادی بر انتخاب نهایی محصول آنها حاکم است. برخی از مصرف کنندگان به سراغ برندهایی می روند که به آنها اعتماد دارند، برخی تحقیقات گسترده ای انجام می دهند و در مورد یک برند تصمیم می گیرند و بخش بزرگی از خریداران، خریداران آنی هستند.

صنعت بسته بندی
صنعت بسته بندی

طراحی بسته بندی یکی از دلایل اصلی تصمیم گیری خرید در محل است زیرا بسته بندی نگرش مصرف کننده را نسبت به برند توسعه می دهد. همچنین به شخصیت مشتری، فرهنگ سبک زندگی و عوامل مختلف دیگری مانند:

  • تمایل خود به خرید: درست مانند کودکی که مجذوب توپ های رنگارنگ می شود، مشتری می تواند به صورت خودجوش به یک تبلیغ یا نمایشگر پاسخ دهد و تصمیم به خرید آن محصول بگیرد.
  • اجبار: بسته‌بندی خاص، تمایلات خرید فوری را در مشتریان ایجاد می‌کند.
  • انیمیشن: محصولی جذابیت اسرارآمیز داشت.
  • عناصر لذت‌بخش: تصمیم به خرید ناشی از برخی احساسات مثبت یا منفی برای برآوردن برخی از رضایت یا احساس گناه است.

تعریف بسته بندی محصول

تعریف بسته بندی به عنوان مجموعه ای از فعالیت هایی است که در برنامه ریزی یک محصول انجام می شود. این فعالیت ها حول طراحی محصول به همراه لفاف یا ظرف مناسب و جذاب برای کالا متمرکز می شوند. بسته بندی جذاب با ظرف مناسب به خودی خود می تواند به عنوان یک فروشنده خاموش عمل کند که با ظاهر بیرونی پر جنب و جوش خود نیرومند است و می تواند روی روان خریداران فوری کار کند. در بسیاری از مواقع طراحی بسته بندی می تواند به یک برند ثبت شده تبدیل شود. دو عملکرد اساسی وجود دارد که بسته بندی در نظر گرفته شده است:

  • از محصول محافظت کنید.
  • محصول را تبلیغ کنید.

فیلیپ کاتلر، نویسنده بازاریابی آمریکایی، بسته بندی را به عنوان سه هدف سنتی “حفاظت“، “راحتی” و “اقتصاد” تعریف می کند. با این حال، عصر امروز نیاز به افزودن تمام عملکردهای مدرن صنعت بسته بندی را دارد.

صنعت بسته بندی
صنعت بسته بندی

خلق بسته بندی متفاوت

بسته بندی محصول در صنعت بسته بندی، قهرمانی است که در دنیای بازاریابی مورد توجه قرار نمی گیرد. بسته بندی بسیار کاربردی است: از محصول محافظت می کند. حاوی محصول است. محصول را نمایش می دهد. این محصول را تبلیغ می کند. طراحی و برچسب گذاری آن در مورد محصول ارتباط برقرار می کند. و بسته به خودی خود حتی می‌تواند کاربرد محصول را افزایش دهد و آن را برای هر چیزی که مشتری می‌خواهد از آن استفاده کند، مناسب‌تر می‌کند.

اگر بسته بندی همه این کارها را انجام می دهد، چرا کم ارزش شده است؟ بسته‌بندی به‌عنوان یک ابزار بازاریابی، اغلب در عصر اطلاعات کم‌تکنولوژی و قدیمی به نظر می‌رسد. این فقط به اندازه وب سایت ها، رویدادها یا رسانه های اجتماعی جذاب نیست – و با این حال، همچنان جزء اصلی محیط خرید است.

با افزایش تاکید بر بازاریابی سلف سرویس در سوپرمارکت ها، داروخانه ها و حتی فروشگاه های بزرگ، نقش بسته بندی قابل توجه است. به عنوان مثال، در یک سوپرمارکت معمولی، یک خریدار حدود ششصد کالا در دقیقه یا یک کالا را در هر دهم ثانیه از دست می‌دهد. بنابراین، تنها راه برای جلب توجه برخی از مصرف‌کنندگان به یک محصول، نمایشگرهای داخل فروشگاه، آویزهای قفسه، بلوک‌های کوپن پاره‌کننده، سایر دستگاه‌های نقطه‌خرید یا، آخرین اما مهم‌تر، بسته‌های تاثیرگذار است.

هر مشتری که محصولی را می‌خرد، ناگزیر با بسته‌بندی تعامل می‌کند، که این چیزی است که آن را به یک نقطه تماس بالقوه قدرتمند تبدیل می‌کند.

کارکرد بسته بندی

رایج ترین کارکردهای بسته بندی عبارتند از:

حفاظت فیزیکی: 

محصول نیاز به محافظت در برابر بسیاری از موارد مانند لرزش، شوک مکانیکی، فشرده سازی، دما و غیره دارد. هدف بسته بندی محافظت از محصول در برابر همه این عوامل است.

انتقال اطلاعات:

بسته ها دارای برچسب هایی هستند که کاربر محصول را از نحوه استفاده، بازیافت، حمل و نقل یا دور انداختن محصول و بسته مطلع می کند. در مورد برخی از محصولات مانند داروها، مواد غذایی، محصولات شیمیایی و غیره، این اطلاعات روی بسته بندی توسط دولت نیز مورد نیاز است. برخی از برچسب ها و بسته ها را می توان برای ردیابی نیز استفاده کرد.

بازاریابی:

طراحی فیزیکی و طراحی گرافیکی بسته بندی یک محصول یک عنصر حیاتی برای دهه هاست که توسط بازاریابان برای تحت تاثیر قرار دادن خریداران در خرید محصولاتشان مورد استفاده قرار می گیرد.

راحتی و آسایش:

برخی از ویژگی های بسته بندی می تواند یک محصول را برای استفاده، توزیع، جابجایی، نمایش، باز کردن، انباشته کردن، بسته شدن مجدد، استفاده مجدد، توزیع، بازیافت و دور انداختن راحت کند. به عنوان مثال، اگر نی همراه با آبمیوه آماده وجود داشته باشد، می توان به راحتی آن را در ماشین ها برد و از بسته بندی استفاده کرد و انداخت.

حفاظت از موانع:

بسیاری از محصولات نیاز به محافظت یا موانع در برابر آب، گرد و غبار، اکسیژن، بخار و غیره دارند. در بسته بندی، نفوذ یک عامل حیاتی است. محصولاتی که نیاز به ماندگاری طولانی دارند اغلب همراه با مواد خشک کننده بسته بندی می شوند. در برخی از بسته بندی های مواد غذایی، فضای کنترل شده یا اصلاح شده حفظ می شود. وظیفه اولیه بسته بندی در چنین مواردی حفظ محیطی تمیز، استریل، تازه و ایمن برای مدت زمان ماندگاری مورد نظر است.

امنیت:

بسته ها می توانند مقاومت بالایی در برابر دستکاری داشته باشند به طوری که می توان از دستکاری جلوگیری کرد. یک بسته همچنین می‌تواند دارای یک ویژگی قابل تشخیص باشد تا بتوان تشخیص داد که آیا در حمل و نقل دستکاری شده است یا خیر. چنین ویژگی های بسته بندی در صنعت بسته بندی به کاهش خطرات امنیتی و سرقت بسته کمک می کند.

تطبیق بسته با محصول و مصرف کننده

مشخص کردن واضح نقش محصول باید به طراحی بسته بندی واقعی منجر شود: رنگ، اندازه، بافت، محل علامت تجاری، نام، اطلاعات محصول و مواد تبلیغاتی. رهبران بازار در زمینه مواد غذایی خشک، مانند مخلوط کیک، سنت دستور العمل های روی بسته بندی را ایجاد کرده اند. با این حال، بسیاری از سوالات مربوط به  صنعت بسته بندی وجود دارد. آیا رنگ ها مکمل یکدیگر هستند؟ آیا از سردرگمی مصرف کننده با استفاده از طرح بسته ای مشابه طرح رهبر بازار استفاده می کنید؟ آیا می توان محصول را با هزینه قابل قبولی ساخت؟ آیا می توان آن را به درستی حمل، ذخیره و قفسه بندی کرد؟ آیا فضایی برای معاملات ویژه تبلیغاتی وجود دارد؟ در نهایت نسخه های مختلف این محصول در بازار تست خواهد شد. پکیج چقدر قابل تشخیص است؟ آیا متمایز است؟ زیبا و دل انگیز؟ قابل قبول توسط فروشندگان؟

در صنعت بسته بندی، طراحان بسته‌بندی می‌توانند بسیار خلاق باشند وقتی نوبت به ترکیب الزامات متعدد در طراحی ظروف می‌رسد. نکته کلیدی این است که بدانید چه عواملی بیشتر بر تصمیمات مشتری در مورد خرید تأثیر می گذارد. برای یک موقعیت خرید معین، هر یک از عوامل بالا – یا ترکیبی از آنها – ممکن است به مصرف کننده کمک کند تا در مورد محصولی که بخرد تصمیم بگیرد.

صنعت بسته بندی
صنعت بسته بندی

نقش صنایع بسته بندی

صنعت بسته بندی در تغییر عادات خرید مصرف کنندگان، یا به عبارت دیگر، پاسخ به تحولات اجتماعی و اقتصادی مصرف کنندگان، نقش دارد. تولیدکنندگان در هنگام طراحی بسته بندی هر کالایی به همان اندازه که در طراحی خود کالا نیز تلاش می کنند، تلاش زیادی می کنند.

خاطرنشان می شود که بسته بندی کالاها دیگر فقط به کالاهای مصرفی محدود نمی شود ، بلکه به بسیاری از محصولات مانند محصولات کشاورزی که در حال حاضر در بازارهای فروش مستقیم با بسته های ویژه به بازار عرضه می شوند، گسترش یافته است.

روند بسته بندی

بسته بندی پروسه ای است که در آن محصولی برای قرار دادن، حمل و نقل، جابجایی و تحویل با قرار دادن محصول بسته بندی شده در کارتن ها یا ظروف بزرگ تهیه می شود. بسته بندی محصولات با توجه به ماهیت آنها انجام می شود. هدف از این کار جلوگیری از هرگونه آسیب، نشت، شکستگی، سرقت و غیره این محصول و سازماندهی و حمل آن به راحتی در حین حمل و نقل است.

معنی صنعت بسته بندی شامل فرآیند بسته بندی محصول در کارتن یا ظرف، به منظور محافظت است. بسته بندی فرآیند ایجاد درپوش برای محصولی است که برند را مشخص می کند و همچنین ایمنی آن را برای ذخیره سازی و حمل و نقل تضمین می کند. این شامل بسته بندی و ذخیره محصول به روشی مناسب است. طراحی بسته، برچسب زدن و تبلیغات فروش از جمله اهداف بسته بندی می باشد.

مزایای بسته بندی مناسب

صنعت بسته بندی روشی بازاریابی برای قرار دادن محصولات در بسته بندی های جذاب است. این کلیه فعالیت های طراحی و توسعه یک ظرف مناسب برای محصول را پوشش می دهد، به طوری که ایمنی آن را در کنار ظاهر تضمین می کند. این بسته مصرف کننده را از اطلاعات مورد نیاز ماده یا جز محتوای آن آگاه می کند. به گونه ای طراحی شده است که در وهله اول از طریق جذابیت توجه مشتری را به خود جلب می کند.

بسته بندی محصول در فروش کل محصول در بازار نقش حیاتی دارد، زیرا اولین چیزی است که مشتری متوجه آن می شود. بنابراین، می توان گفت که بسته بندی به عنوان یک فروشنده بی صدا عمل می کند. برای خرید یک بسته بندی جذاب برای محصولاتتان می توانید با بازدید از سایت شرکت صنعت کارتن و یا به صورت حضوری، به هر تعداد که نیاز داشته باشید، محصول مورد نظر خود را سفارش دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *