تطبیق رنگ در چاپ چیست و چگونه کار می کند؟

تطبیق رنگ در چاپ چیست و چگونه کار می کند؟


Rate this post

در این مقاله کاربردی از صنعت کارتن به تطبیق رنگ در چاپ می پردازیم و اینکه چگونه می تواند بر کیفیت چاپ شما تأثیر بگذارد. درست گرفتن رنگها بخشی اساسی از تجربه یک بسته بندی موفق برای شماست. با این حال ، تبدیل رنگ به بسته بندی فیزیکی اغلب می تواند برای طراحان چالش برانگیز باشد و به دست آوردن یک مطابقت دقیق ممکن است دشوار باشد.

آنچه روی صفحه است می تواند تا حد زیادی با محصول فیزیکی متفاوت باشد و حتی اگر رنگ ها را به طور استراتژیک انتخاب کنید ، وقتی می بینید رنگ ها فقط با آنچه مطابقت ندارند تنش زا است. در این مقاله ، روند تطبیق رنگ با جزئیات بیشتر ، انواع مختلف سایه ها و سایر عواملی که می تواند منجر به تطابق رنگی کاملاً مناسب شود ، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تطبیق رنگ (Color Matching) چیست؟

فرآیند تطبیق رنگ یافتن و تأیید رنگ هایی است که با صفحه و خارج از صفحه مطابقت دارند. این اطمینان می دهد که رنگ هایی که روی صفحه مشاهده می کنید پس از چاپ طرح دقیق هستند. این فرآیند شامل بررسی رنگ ، اشباع و روشنایی رنگ ها بر روی صفحه نمایش و اطمینان از انعکاس آنها در هنگام دریافت محصول نهایی است. بنابراین ، چگونه واقعاً رنگ ها را مطابقت می دهید؟

استاندارد صنعت طراحی استفاده از سیستم تطبیق Pantone است. مزیت این امر این است که رنگها در سطح جهانی استاندارد شده و مورد استفاده قرار می گیرند ، بنابراین هیچ نگرانی یا سردرگمی و خطایی وجود ندارد. رنگ ها را می توان با ترجیحات و نیازهای مشتری برای چاپ دیجیتال و صفحه نمایش مطابقت داد. رنگهای PMS که مشاهده می کنید برای دقت باید با یک رایانه معادل CMYK مطابقت داشته باشند. ما قبل از ورود به CMYK ابتدا با جزئیات بیشتری به سیستم تطبیق رنگ Pantone خواهیم پرداخت.

سیستم تطبیق رنگ Pantone

سیستم Pantone Color Matching به یک استاندارد جهانی در طراحی تبدیل شده است که توسط Pantone Inc اداره می شود. پنتون توانسته است با موفقیت در نامگذاری تقریباً همه رنگهای مختلف رنگ (در برخی موارد که هنوز کشف نشده است) خود را در این قلمرو تثبیت کند. دامنه و عمق رنگهای موجود ، پذیرش این سیستم را برای صنعت جهانی آسان کرده است. رنگ به خصوص با نمایشگرهای مختلف ، روشنایی ، تنظیمات و غیره بسیار دشوار است.

وجود یک سیستم مانند Pantone می تواند باعث از بین رفتن بسیاری از سردرگمی ها و ایجاد روند طراحی نرمتر شود. این فرایند به عنوان یک کد برای رنگ های خاص به یک سیستم شماره گذاری متکی است. به لطف کاتالوگ گسترده رنگ و سیستم استاندارد آسان ، برای طراحی ، ساخت ، پارچه و بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار می گیرد. اکنون به نقش CMYK در روند طراحی خواهیم پرداخت.

CMYK در مقابل PMS

در طی مراحل طراحی ، ممکن است از شما سوال شود که آیا رنگ هایی که ارائه داده اید CMYK هستند یا PMS. به عنوان یک طراح ، می دانیم که این یک سوال استاندارد است ، اما صاحبان مشاغل که کاملاً از جزئیات آگاهی ندارند ، سردرگمی زیادی می بینیم ، بنابراین فکر کردیم که می توانیم این سوال را پاسخ دهیم. وقتی در حال چاپ بسته بندی و آرم هستید ، رنگ هایی که فکر می کنید ممکن است رنگی نباشند که طراحان در ذهن دارند.

به عنوان مثال ، شما می توانید یک رنگ PMS را که انتخاب کرده اید تهیه کنید ، اما اگر مشخص نشود که از سیستم PMS انتخاب شده است ، طراحان می توانند از معادل CMYK استفاده کنند. به همین دلیل است که ایجاد این سوال از ابتدا قبل از چاپ هر چیزی بسیار حیاتی است. با مشخص کردن ، طراحان خواهند فهمید که این همان رنگی است که می توانند استفاده کنند (اگر CMYK باشد) یا Pantone ، معادل آن را پیدا می کنند. اما چه چیزی می تواند بر روند تطبیق رنگ تأثیر بگذارد؟

چه چیزی در تطبیق رنگ ها تأثیر دارد؟

عوامل زیادی می توانند بر تطبیق رنگ تأثیر بگذارند ، خصوصاً اگر سیستمی مانند CMYK یا PMS در کار نباشد. چاپ صفحه در مقابل مواد دیجیتال ، و نور می تواند در ایجاد یک تطابق کامل تأثیر بگذارد. چراغ های روشن تر و کم نور می توانند چگونگی درک چشم از رنگ چشم را تغییر دهند و تنظیمات مختلف صفحه و چراغ های اداری می توانند بر نحوه درک رنگ در رایانه یا تلفن تأثیر بگذارند. ما اکنون روند تطبیق رنگ را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد تا بتوانید سایه مناسب بسته بندی خود را بدست آورید.

روند تطبیق رنگ

همانطور که قبلاً اشاره کردیم ، عوامل مختلفی می توانند بر همسان سازی رنگ در فرایندهایی مانند چاپ صفحه تأثیر بگذارند. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید به آنها توجه کنید زیرا ممکن است بر همسان سازی رنگ تأثیر بگذارد:

  • تعداد مش صفحه
  • نوع مش
  • وضوح لبه
  • زاویه و فشار
  • روند چاپ

با این حال ، مزیت چاپ صفحه و دلیل استفاده گسترده آن این است که می توانید طیف وسیع تری از رنگ را در مقایسه با دیجیتال – به ویژه فلورسانس ، فلزات و کروم – بدست آورید.

CMYK ، فقط می تواند از چهار رنگ ، که شامل فیروزه ای ، سرخابی ، زرد و سیاه است ، رنگ تولید کند. این کار سخت شدن رنگ های خاص را دشوار می کند و ممکن است در مقایسه با آن ها آنقدر روشن و شدید نباشند. همچنین اگر به دنبال مواد روکش دار (براق) یا بدون روکش بروید ، در سایه نیز تفاوت هایی وجود خواهد داشت.

مواد

موادی که برای بسته بندی انتخاب می کنید می توانند نحوه ظاهر شدن رنگ را تغییر دهند. زیرا بیشتر موادی که برای پوشش های گرافیکی و برچسب ها استفاده می شود از آنها ساخته شده است

پلی کربنات یا پلی استر.

چاپ شما (و در نتیجه رنگ شما) یا سطح 1 خواهد بود یا سطح 2. اگر سطح 1 باشد ، به این معنی است که جوهر به سطح بالایی بستر زده می شود و وقتی از بالا به آن نگاه شود ، قابل خواندن است. سطح 2 زمانی است که جوهر به پشت ماده آغشته می شود. تصویر منعکس خواهد شد و هنگامی که ورق را ورق می زنیم ، تصویر توسط مواد استفاده شده قابل مشاهده و محافظت است.

اگر چاپ اول سطح را انتخاب کنید ، رنگ جوهر فقط روی رنگ ماده تأثیر می گذارد. همچنین باید در نظر بگیرید که آیا برای محافظت از جوهر یا شکل ظاهری ، باید از مواد پوششی استفاده شود. به عنوان مثال ، اگر از روکش مات با جوهر سیاه استفاده کنید ، اثر حاصل باعث می شود تا خاکستری تیره به نظر برسد تا سیاه. اگر تصمیم دارید برای چاپ سطح 2 اقدام کنید ، مواد انتخاب شده تفاوت زیادی در نتیجه نهایی ایجاد می کند.

مواد مات ، نوع بافت و براق بودن

اگر چیزی مات یا بافتی را انتخاب کنید ، انتشار نور باعث می شود سایه کمتر از براق به نظر برسد. حتی اگر ماده ای شفاف یا شفاف باشد ، باز هم یک رنگ طبیعی دارد که باید در طی فرآیند مطابقت مورد توجه قرار گیرد.

روشنایی

توجه دیگر برای تطبیق رنگ روشنایی می باشد. رنگ از ویژگی های نور است و برخی از سایه ها را می بینیم زیرا جذب می شوند و برخی دیگر منعکس می شوند. گاهی اوقات ، این بدان معناست که رنگ دقیقاً مطابق روش مورد نظر ما در یک نور است در حالی که در نور دیگری کاملاً متفاوت است (به فضای داخلی و خارج از خانه فکر کنید و اینکه چراغ رنگ آنچه را که مشاهده می کنید تغییر می دهد). چاپ دیجیتال همچنین می تواند بر نحوه درک رنگ تأثیر بگذارد ، زیرا ممکن است جوهر به طور متفاوتی در چاپگرهای دیجیتال پایین بیاید و ممکن است نور را به گونه ای منعکس کند که کیفیت آن پایین باشد. بنابراین هنگام تلاش برای تطبیق رنگ ، سعی کنید سایه ها را در نورهای مختلف نگه دارید و روی موردی تمرکز کنید که می دانید رایج ترین خواهد بود.

این به شما کمک می کند سایه دقیق تری نسبت به آنچه دیگران هنگام دریافت بسته بندی شما می بینند انتخاب کنید و به نوبه خود یک تجربه جعبه گشایی موفق ایجاد کنید. هنگام طراحی بسته بندی چاپی سفارشی ، می توانید با استفاده از عناصر مارک تجاری خود یک احساس شگفت انگیز ایجاد کنید تا تجربه ای استثنایی را برای مشتریان ایجاد کنید. بسته بندی از بسیاری جهات اولین برداشت مشتری از نام تجاری شما است و با داشتن رنگ و طراحی مناسب ، از همان ابتدا این فرصت را دارید که مشتریان خود را جذب کنید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. برای خرید کارتن بسته بندی می توانید به دو صورت حضوری و یا غیر حضوری محصولات صنعت کارتن را سفارش دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *