بسته بندی کاربردی

بسته بندی کاربردی


Rate this post

بسته بندی اصولی یک محصول تجاری از مهمترین وظایف تولید کننده آن است. تمام برنامه ‌های فروش محصول با یک بسته بندی نادرست می‌تواند بر هم خورد. برای انتخاب و طراحی بسته بندی کاربردی هم باید از دانش بازاریابی و هم به اصول نگهداری صحیحی از محصول تسلط داشت.

در سال ‌‌های اخیر بسته بندی های تجاری هر نوع کالایی از جمله خوراکی‌ها بیشتر از قبل مهم جلوه کرده است. به همین دلیل ابزار و روش ‌های بسته بندی هم با نگاهی تخصصی‌تر بازبینی شدند. این بار در صنعت کارتن با تکیه بر تجربه‌ای که داریم درباره بسته بندی کاربردی و روش‌ های اجرای آن نکات ارزشمندی را به شما خواهیم گفت.

بسته بندی چه اهمیتی دارد؟

تا همین چند سال پیش بیشتر تولیدکنندگان و حتی مصرف کنندگان معتقد بودند که کیفیت محصول تنها عنصر ارزشمند در انتخاب آن است. اما با گذشت زمان و شدت گرفتن رقابت میان برترین‌ها و تازه‌کار ها، مدیریت فروش و بازاریابی شرکت‌ ها به فکر پیدا کردن راه حلی برای افزایش فروش افتادند.

پس از مطالعه دقیق رفتار خرید مردم راه حلی ارائه شد. تنها راه بازگرداندن مشتری ها قدیمی و به دست آوردن مشتری های جدید چیزی جز اعمال تغییر در بسته بندی محصولات نبود. دلایل بسیار برای انتخاب این ترفند بازاریابی وجود دارد. بسته بندی خوب باید در عین حفاظت از کالا از تاثیرات اقتصادی هم به همراه داشته باشد.

زمانی که تولید کننده از کیفیت کار خود مطمئن باشد، با اعتماد به نفس بهترین بسته بندی را برای آن انتخاب خواهد کرد. بسته بندی کاربردی که حسن ختام انجام کار او خواهد بود. انتخاب درست بسته بندی یعنی این که در زمان انبارداری، حمل و نقل و حتی در صورت ماندن طولانی مدت در قفسه فروشگاه آسیبی نمی‌بیند.

بسته بندی کاربردی
بسته بندی کاربردی

زمانی که بسته بندی سالم باشد یعنی محصول درون آن نیز سالم است. پس مصرف کننده خود به خود بدون این که کسی به او تبلیغی را بگوید، کالا را انتخاب خواهد کرد. برای انتخاب چنین بسته بندی موفقی باید اصول کار را دانست. همچنین باید از استاندارد ها نیز تبعیت کرد.

بسته بندی کالا باید توانایی معرفی خودش را بدون حضور بازاریاب داشته باشد. زمانی که به ردیف‌ های محصولات در فروشگاه ها نگاه می‌کنید، ترکیب رنگ و حتی براق یا مات بودن یک جعبه می‌تواند شما را به انتخابش راضی کند. این در حالی است که زیبایی و خاص بودن نباید منجر به افزایش قیمت تمام شده شود.

اصول بسته بندی کاربردی را چقدر می‌شناسید؟

در عصری زندگی می‌کنیم که برای ساده‌ترین کار ها مانند تسمه کشی بسته های بزرگ هم نیاز به افراد متخصص است. کسی که بتواند بدون تلف کردن مواد اولیه، انرژی و وقت با بهترین بازدهی کاری را به سرانجام برساند. طراحی یک بسته بندی کاربردی هم از این قاعده مستثنی نیست.

در کنار دانش و اصول بسته بندی، تنها انتخاب درست رنگ، طرح و خلاقی در اجرا نیست. افراد حرفه‌ای گزینه‌ های زیادی را در ذهنشان باید بررسی کنند تا به نتیجه مطلوب برسند. به طور مثال باید نسبت به هزینه تمام شده بسته بندی و مقایسه آن با هزینه های تولید اطلاع داشته باشد.

اصولی که در هنگام طراحی بسته بندی باید به آن ‌ها توجه داشت را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • رعایت استاندارد های سازمان هایی مانند غذا و دارو
  • رعایت استاندارد های شرکت بیمه
  • انتخاب نقش و نگار های مرتبط با محصول
  • نمایش خلاقیت تولید کننده کالا
  • کپی نکردن از رقبا
  • طراحی اختصاصی برای عرضه به بازار خاص
  • رعایت نکات ایمنی برای نگهداری از محصول در طولانی مدت
  • سهولت در هنگام حمل و نقل
  • سهولت انبارداری
  • نوشتن مطالب مهم از جمله تاریخ انقضا، تاریخ تولید، روش مصرف و… بر روی بسته بندی
  • درج لوگو و نام برند
  • آسان بودن استفاده از بسته بندی
  • رعایت اصول بهداشتی
  • رعایت اصول حفاظت از محیط زیست
بسته بندی کاربردی

بسته بندی که با توجه به اصول یاد شده در بالا طراحی شود قابلیت هایی بیشتر از نگهداری کالا خواهد داشت. چنین طرحی می‌تواند فرصت تبلیغات بیشتری را در اختیار گروه بازاریابی قرار دهد. به علاوه نام برند را برای مدتی طولانی در خاطر مصرف کننده زنده نگه می‌دارد.

5 نکته مهم برای بسته بندی کاربردی  

بسته بندی هم به همان اندازه نیازمند به دانش و تخصص است که در خط تولید محصول با کیفیت نیاز به تخصص حس می‌شود. ساده‌ترین خطوطی که روی محفظه محصول می‌بینید از میان هزاران ایده و فکر انتخاب شده است. برای کسب موفقیت کافیست به تجربه کسانی که پیش از شما در این مسیر پا گذاشتند اعتماد کنید و بعد تصمیم به انتخاب بگیرید.

خلاقیت در نگاه اول!

حتما جمله عشق در نگاه اول را شنیدید. در هنگام طراحی بسته بندی کاربردی اولین چیزی که در چشم بیننده دیده می‌شود خلاقیت است. کوچکترین تای جعبه یا حتی ترکیب رنگ ها که نشان از خلاق بودن طراح آن باشد در نگاه اول خودنمایی خواهد کرد. در نهایت مصرف کننده شما را به جای رقبا بر می‌گزیند.

چه چیزی در انتظار من است؟!

خلاقیت می‌تواند سبب کنجکاوی افراد برای انتخاب محصول شما شود؛ اما، الزامی بر این نیست که شما را حتما انتخاب کند. زمانی که مشتری به محصول نگاه می‌کند باید این سوال را از خود بپرسد که اگر جعبه را باز کند چه چیز متفاوتی درون آن است.

بگذارید مثالی ساده برای شما بیاورم. هر دو تصویر زیر متعلق به محصولات چای کیسه‌ای هستند. اما ترکیب خلاقیت و هیجان در بسته بندی کاربردی آن سبب شد که پرسش بالا در ذهن مصرف کننده به وجود آید. شکل گیری این پرسش به خاطر زنده شدن حس کنجکاوی است.

بسته بندی کاربردی
بسته بندی کاربردی

تا به حال کجا بودی؟!

بسته بندی کاربردی یعنی این که مصرف کننده به محض دیدن آن بگوید چرا تا به حال این کالا را ندیده بود. این بار شما کاری خواهید کرد که نام برندتان در ذهن مشتری ها درخشان باقی بماند و حتی دیگر محصولات شما را هم خریداری کند. چنین بسته بندی فراتر از طرح و رنگ است. ویژگی منحصر به فرد آن در تلاش برای بر طرف کردن نیاز های حول مصرف کالا است.

لازم نیست خیلی پیچیده به این مسئله نگاه کنید. فقط خودتان را جای مصرف کننده بگذارید. به طور مثال به طراحی جعبه پسته زیر نگاه کنید. خیلی ساده اما خلاقانه راه حلی را برای پس از خوردن مغز پسته و جمع کردن آشغال ها پیشنهاد داده است.

بسته بندی کاربردی

پیچیده‌تر فکر کن!

اگر چه همیشه ساده سازی بسته بندی ها را پیشنهاد می‌کنیم. ولی برای جذب قشر خاصی از مصرف کننده ها باید سد محدودیت ها را بشکنید و به سراغ طراحی هایی با مفاهیم ضمنی بروید. شما می‌توانید با درج شعاری ساده یا یک المان تک رنگ مفهومی واضح را در ذهن فردی که آن را می‌شناسد زنده خواهد کرد و او را به خرید محصولتان تشویق کنید.

من هم نگران سیاره‌مان هستم!

شاید فکر کنید همین که شماره تماسی برای ثبت انتقاد و پیشنهاد در اختیار مشتری قرار دهید کافی است. اگر می‌خواهید انتخاب دائمی در سبد خرید او باشید، باید به او نشان دهید که فقط به دنبال منفعت مالی نیستید.

این روز ها همه نگران محیط زیست و آلودگی هستیم. اگر قرار است مصرف کننده بداند که شما به ارزش های اجتماعی احترام می‌گذارید، بهتر است دغدغه خود را به ارائه راه کاری به او نشان دهید. شما می‌توانید با طراحی بسته بندی کاربردی که چند بار مصرف است و هم قابل بازیافت به مصرف کننده این اطمینان را به مصرف کننده بدهید.

بسته بندی کاربردی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *