بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی مواد غذایی


Rate this post

بسته بندی مواد غذایی یکی از تاثیرگذارترین عوامل در انتخاب و خرید مواد غذایی مختلف از سمت خریداران است. یک بسته بندی جذاب، زیبا، استاندارد، بهداشتی و … تاثیر بسزایی در خرید و همچنین معرفی شدن برند عرضه کننده آن دارد.

بسته بندی مواد غذایی بیشتر از آن چه که تصور کنید بر روی مصرف کننده تاثیر می گذارد. برای مثال سبک و رنگ بسته بندی باعث انتقال پیام های مختلف به مخاطب و جذب آن ها می شود. پیامی که یک بسته بندی به مخاطب انتقال می دهد، می تواند باعث پیشرفت یا برعکس شکست یک کسب و کار شود. بنابراین اگر به شکل حرفه ای از یک بسته بندی اصولی برای مواد غذایی استفاده کنید، می توانید به شکل عالی با مخاطبان تان ارتباط برقرار کنید.

در این مطلب به سراغ معرفی اهداف و انواع بسته بندی مواد غذایی می رویم تا شما را به طور کامل با اهمیت ابعاد مختلف بسته بندی مواد غذایی آشنا کنیم.

بسته بندی مواد غذایی
بسته بندی مواد غذایی

چرا باید از بسته بندی مواد غذایی استفاده کنیم؟

استفاده از بسته بندی مواد غذایی ضمن اینکه از مواد غذایی مختلف محافظت می کند و باعث می شود خطر فاسد شدن و آسیب دیدن مواد غذایی کاهش یابد، معرف برند و هویت یک کسب و کار نیز هست. به همین دلیل حذف بسته بندی مواد غذایی هم ماندگاری و بهداشت محصولات را کاهش می دهد و هم باعث می شود امکان تمایز از سایر رقبای بازار از بین برود.

بسته بندی مناسب مواد غذایی علاوه بر اینکه آسیب و فساد آن ها را کاهش می دهد، به شکل قابل توجهی می تواند ضایعات مواد غذایی را هم کاهش دهد. طبق برخی آمار در کشورهای اروپایی، این ضایعات نزدیک به 50 درصد کاهش داشته است.

برای خرید کارتن خالی 5 لایه روی صنعت کارتن حساب کنید.

انواع بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی های مواد غذایی انواع مختلفی دارند. هر ماده غذایی بسته به نوعش احتیاج به بسته بندی متفاوتی دارد. در ادامه این مطلب انواع مختلف بسته بندی ها را برای شما توضیح خواهیم داد.

بسته‌بندی آسپتیک

این بسته بندی برای غذاهای استریل استفاده می شود. برخی از مواد غذایی مثل شیر، تخم مرغ، غذاهای فرآوری شده و … احتیاج به نگهداری طولانی دارند به همین دلیل به بسته بندی خاصی نیز احتیاج دارند. این بسته ها با مواد از جمله کاغذ، پلی اتلین و آلومینیوم ساخته می شوند.

 

بسته بندی مواد غذایی
بسته بندی مواد غذایی

بسته ‎بندی کاغذی مواد غذایی

بسته بندی کاغذی معایب و مزایای خودش را دارد. در عین اینکه کم هزینه است و قابلیت چاپ بر روی آن مناسب است، به رطوبت بیش از اندازه حساس است و آن را سریع به خود جذب می کند. با این حال برای برخی از مواد غذایی بسیار پرکاربرد است.

برای خرید کارتن بسته بندی عمده روی صنعت کارتن حساب کنید.

بسته بندی شیشه ای

بسته بندی شیشه ای مواد غذایی یکی از قدیمی ترین انواع مواد غذایی است. استفاده از شیشه باعث می شود طعم محصولات غذایی به طور کامل حفظ شود. استفاده از شیشه باعث می شود محصول برای خریدار کاملا واضح و شفاف باشد. با وجود سنگین بود و حساس بودن شیشه به شکستن و حرارت، بسته بندی شیشه ای کاملا بهداشتی است چرا که هیچ واکنشی با مواد غذایی نشان نمی دهند.

پلیمرهای بسته بندی

می توان گفت صنایع بسته بندی بزرگترین مصرف کنندگان پلیمرها هستند. کیسه های نایلونی خرید، پلاستیک های حباب دار، نایلون های شیرینگ و … از مواد پلیمری تولید می شوند. این مواد مقاومت بالا و وزن پایینی دارند و بسیار به صرفه هستند.

کارتن

کارتن ها انواع مختلفی دارند با این حال بیشتر برای بسته بندی مواد غذایی خشک مورد استفاده قرار می گیرند. کارتن ها از بسته بندی کاغذی ضخیم تر و مقاوم تر هستند. یکی از معروف ترین بسته بندی های کارتنی، بسته بندی تخم مرغ است.

سینی‌

برای برخی از مواد غذایی استفاده از سینی بسیار کاربردی و البته بسیار شیک و لوکس است. سینی ها می توانند چوبی یا مقوایی باشند و مواد غذایی مختلف مثل نوشیدنی ها، آجیل، مزه ها، دانه های گیاهی و … در آن قرار می گیرند تا برای پذیرایی از آن ها استفاده شود.

جعبه

استفاده از جعبه آسان ترین شیوه برای حمل و نقل محصولات مختلف غذایی است. جعبه های مورد استفاده برای مواد غذایی معمولا از فلز، چوب، فیبر و تخته ساخته شده اند. مواد غذایی مختلفی از پیتزا و ساندویچ گرفته تا غلات و میان وعده ها با استفاده از جعبه بسته بندی و نگهداری می شوند.

حفاظت های مختلفی که در اثر بسته بندی مواد غذایی حاصل می شود

ممکن است فکر کنید بسته بندی مواد غذایی فقط از ورود آلودگی به ماده غذایی جلوگیری می کند اما حفاظت انواع مختلفی دارد و باعث می شود مواد غذایی از جنبه های مختلفی محافظت شوند. در ادامه به شرح این موارد می پردازیم.

محافظت فیزیکی

محافظت فیزیکی باعث می شود مواد غذایی در اثر جا به جایی یا ضربه آسیب نبینند. ممکن است بارها مشاهده کرده باشید که برای حفاظت بیشتر، هنگام جا به جا کردن تخم مرغ آن را در محفظه های پلاستیکی قرار می دهند تا کمتر آسیب ببیند.

برای حفاظت فیزیکی از بسته بندی های مختلفی بنابر نوع ماده غذایی می توان استفاده کرد اما به طوز کلی بسته بندی پلاستیکی از شیشه ای امن تر است.

 

بسته بندی مواد غذایی
بسته بندی مواد غذایی

محافظت بیولوژیکی

عدم حفاظت از مواد غذایی باعث ورود آلودگی های مختلف و در نتیجه بیمار شدن افراد می شود. محافظت بیولوژیکی به طور کلی به حفاظت از مواد غذایی از حشرات، میکروب ها، باکتری ها، فاسد شدن و کپک زدن مواد غذایی گفته می شود.

محافظت شیمیایی

ورود مواد مختلفی مانند اکسیژن، نور، رطوبت و … هر کدام به نوعی می تواند باعث ایجاد فساد شیمیایی در مواد غذایی شود. بنابراین مهم است بسته بندی مواد غذایی به گونه ای باشد که محصول را در برابر این عوامل حفظ کند.

برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی نمی توان برای همه مواد غذایی یک نسخه واحد پیچید، چرا که هر نوع بسته بندی برای یک یا چند نوع مواد غذایی بهترین انتخاب است. در عین حال همان طور که یک بسته بندی نامناسب می تواند به مواد غذایی خاصی صدمه بزند، برخی از مواقع اجزای خود ماده هایی غذایی استفاده شده در یک محصول، می توانند باعث شوند ماده ی غذایی و بسته بندی بر یکدیگر اثر سوء بگذارند. بنابراین برای حفاظت شیمیایی عوامل مختلفی را باید در نظر داشت.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *