بسته بندی مشتری پسند

بسته بندی مشتری پسند


Rate this post

بسته بندی مشتری پسند، نقش به سزایی در جلب نظر مشتری و افزایش آمار فروش تولید کننده محصول دارد. برای دستیابی به این هدف می بایست در طراحی و اجرای بسته بندی به موارد مهمی از جمله موارد زیر توجه شده باشد:

  • جوابگویی نیاز مشتری خاص آن محصول
  • تطابق با خواسته و سلیقه او مشتری
  • ایجاد حس امنیت از خرید محصول اصل
  • سلامت محصول پس از گشودن بسته
  • حفظ شکل ظاهری محصول دریافتی
  • شکل و ابعاد مناسب جهت نگهداری محصول در محل مناسب
  • حفظ امنیت مشتری در زمان بازکردن بسته
  • ارایه اطلاعات دقیق، صحیح و خوانا بر روی بسته بندی
  • قیمت تمام شده محصول خالص

✅ شما برای داشتن یک بسته بندی مشتری پسند می توانید با خرید کارتن های با کیفیت این کار را میسر گردانید ، برای خرید کارتن خالی 3 لایه می توانید روی صنعت کارتن حساب کنید.

تعریف بسته بندی مشتری پسند

بسته بندی جز اساسی یک کالا یا محصول است که معرفی و نگهداری آن محصول را از مرحله تولید تا مرحله مصرف انجام میدهد. بسته نگهدارنده محصول فارغ از انواع و اشکال متفاوتی که دارد حاوی اظلاعات مفید و کاربردی مربوط به محصول، اعم از اشکال و نوشته است که روی آن درج میشود.

از مهمترین و معمول ترین علایم کاربردی در بسته بندی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • علامت استاندارد
  • علامت قابل بازیافت بودن مواد بسته بندی
  • علامت شکستنی
  • علامت جهت درست قرار گیری بسته
  • علامت سمی بودن محصول
  • علامت برقی بودن کالا

امروزه طرح، شکل و کیفیت بسته بندی حرف اول را در افزایش آمار فروش یک محصول فارغ از کیفیت خود آن محصول میزنند. بنابراین از بسته بندی مشتری پسند میتوان به عنوان مهمترین عامل رقابت بامحصولات مشابه یاد کرد.

بسته بندی مشتری پسند
بسته بندی مشتری پسند

9 نکته کلیدی برای بسته بندی مشتری پسند

بسته بندی مشتری پسند، با رعایت نکات و اصولی که در ادامه به تفصیل شرح خواهیم داد ممکن می گردد که نه تنها برای افزایش فروش کارایی به سزایی دارد بلکه در دید مشتری بسیار جلوه ی مطلوبی خواهد داشت چرا که همین امر باعث معرفی محصول شما از طریق یک مشتری به افراد دیگر می گردد.

 

1- استحکام و دوام بسته بندی

استحکام و دوام بسته بندی از عوامل مهم حفظ شکل و سلامت محصول از لحظه بسته بندی تا رسیدن به دست مشتری می باشد. بطوریکه طی مراحل حمل، انبارداری، توزیع و نگهداری در نزدیکی محل مصرف، بتواند علاوه بر وزن محصول و دیگر فشارهای خارجی، نسبت به شرایط جوی و ضربه ناشی از اهمال کاری در جابجایی ها نیز مقاومت داشته باشد. بنابراین در انتخاب اجزای مقاوم بسته بندی باید از کارتن و جعبه مناسب یا دیگر اقلام  مناسب بسته بندی با توجه به محصول مورد نظر استفاده کرد.

 

2-  بسته بندی متناسب با سلامت محصول

بسته بندی مشتری پسند باید از محصول خود محافظت کند، زیرا بسیاری از محصولات معمولا در برابر آلودگی های بیولوژیکی و کلیه عوامل نامطلوب خارجی مانند رطوبت، نور، اکسیژن، تغییرات دمایی و… ممکن است حاصل دستخوش تغییراتی شوند. از جمله محصولات حساس در این خصوص میتوان به خوراکی ها خصوصا داروها اشاره کرد. بسیاری از خطاهای دارویی در هنگام مصرف ناشی از عدم  رعایت اصول بسته بندی دارو میباشد.

 

3- خلاقیت در طرح و شکل بسته

بسته بندی مشتری پسند با بهره گیری از طراحی خلاقانه میتواند نقش مکمل محصول را داشته و در کنار محصول نظر هر بیننده ای را به خود جلب کند. این نوع از بسته بندی ها که معمولا در صنایع غذایی یا محصولات لوکس کاربرد دارند پس از بازگشایی محصول همچنان مورد مصرف تزیینی قرار میگیرند. یک بسته لوکس و خلاقانه علاوه بر انتقال محصول از تولید به مصرف میتواند با به نمایش گذاشتن لوگو یا نام تجاری محصول به عنوان یک ابزار تبلیغاتی همچنان ایفای نقش کند.

 در طرح و شکل بسته بندی خلاق، با توه به تنوع مشتریان عوامل زیادی دخیل هستند که از آنجمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گروه سنی (مثلا استفاده از شخصیتهای کارتنی یا جعبه به شکل عروسک)
  • جنسیت ( موثر در رنگ بندی)
  • مناسبتهای خاص (مثل ولنتاین، شب یلدا و نوروز)
  • فرهنگ
  • مذهب
  • سبک زندگی ( تهیه هدیه و سوغات)
بسته بندی مشتری پسند
بسته بندی مشتری پسند

4- خوانا بودن نوشتها

بسته بندی مشتری پسند باید با در نظر گرفتن مقدار و تراکم اطلاعات نوشته شده بر ردی بسته بندی، از شیوایی و خوانایی مناسب برخوردار باشد. ازجمله موارد مهمی که باعث ناخوانا بودن نوشته ها میشود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  تداخل دو یاچند نوشته باهم
  • قرار گیری نوشته در محل تغییر جنس و تغییر رنگ و  محل تاشدگی یا لبه کار
  • قرار گیری اطلاعات مهم در موقعیتهای نامناسب
  • ریز بودن اندازه قلم ( خصوصا اگر مشتری مخاطب مسن باشد)
  • استفاده از قلمهای فانتزی و نمایشی

 

5-انتخاب زبان مناسب

انتخاب زبان نوشته های روی بسته خصوصا در محصولات صادراتی و مرسولات پستی بین المللی  از اهمیت خاصی برخوردار است و باید حداقل از دوزبان یکی زبان بین المللی مرسوم و دیگری زبان کشور مبدا یا مقصد استفاده کرد. هرچند استفاده از زبان انگلیسی به عنوان زبان اول بین المللی برروی محصولات غذایی و بهداشتی و هرآنچه که ممکن است مورد استفاده توریستها قرار بگیرد مورد توصیه است.

در بسیاری از موارد که نوشته های به زبان محلی گویا نیست، افراد محلی نیز برای درک بهتر نوشته ها به نوشته ها به زبان دوم مراجعه میکنند. بنابراین استفاده از حداقل دوزبان بر روی بسته بندی تمام محصولات مورد توصیه است.

6- تناسب قیمت تمام شده بسته و محصول

بسته بندی مشتری پسند، میبایست از تناسب قیمتی با محصول  ارایه شده در آن باشد. بطوریکه قیمت تمام شده محصول که در برگیرنده قیمت خالص محصول به علاوه قیمت بسته بندی است، از نظر مشتری همچنان توجیه پدیر باشد.

در این خصوص موارد استثنایی هم وجود دارد که شکل ظاهری بسته بندی نسبت به قیمت خالص تمام شده ارجح میباشد.بوده و مشتری حاضر است مبالغ چند برابری محصول برای بسته بندی شیک و مجلسی پرداخت کند. از جمله این موارد میتوان به بسته بندیهای کادویی و سوغاتی ها اشاره کرد.

 

7- تضمین اصالت محصول

درخصوص محصولات خاص و انحصاری، به منظور کاهش احتمال استفاده مجدد از بسته و جایگزینی محصول فیک به جای محصول اصل، بسته بندی باید به گونه ای باشد که پس از باز شدن، مجدد قابل بستن  و ارایه به عنوان محصول باز نشده نباشد. بطوریکه محصولات فیک و اصل قابل تشخیص برای مشتری بوده و مشتری از اصالت  محصول خریداری شده مطمین گردد.

 

8-امکان بستن بسته بازشده

گاهی  مشتری نیاز دارد به دفعات درب بسته بندی محصول را باز و از محتویات محصول استفاده کند و مجدد درب آن را ببندد. در این موارد بسته بندیی مشتری پسند است که این امکان در آن دیده شده باشد مثل استفاده از کیسه های زیپی یا درب بطری های نوشابه.

با وجود لزوم برطرف کردن این نیاز همچنان باید تمهیدی در بسته بندی اندیشه شود که مشخص شود که بسته برای اولین بار باز میشود یا قبلا باز شده است ، تا اصل امنیت اصالت محصول همچنان رعایت شود.

در مورد مواد فاسد شدنی خاص، که بلافاصله بعد از باز شدن بسته باید مصرف شوند وگرنه فاسد شده و دیگر نباید مصرف شوند، داستان برعکس است. بسته بندی این محصولات باید به گونهای باشد که پس از بازشدن درب آن قابل بستن مجدد نباشدبطوریکه مشتری مجبور شود بعد از باز کردن بسته، تمام محصول را استفاده یا باقیمانده آن را معدوم نماید.

بسته بندی مشتری پسند
بسته بندی مشتری پسند

9-استفاده از مواد قابل بازیافت، و دوستدار محیط زیست

امروزه اکثر مردم به نقش ارزنده محیط زیست در سلامت و تداوم زندگی بشر پی برده اند. بطوریکه در حفظ و نگهداری از آن کوشا هستند. با گزارشهای ارایه شده در رسانه های مختلف از آلودگی حاصل از مواد غیر قابل بازیافت و یا با عمر بازیافت طولانی، اکقر اقشار مردم سعی در به کاهش رساندن مواد دور ریز خود و کاهش زباله ای غیر بازیافتی دارند.

در این شرایط استفاده از مواد به اصطلاح سبز و تجدبد پذیر در صنعت بسته بندی و اشاره به ” تجدید پذیر بودن مواد مصرفی در بسته بندی” سهم تبلیغاتی بزرگی در جلب مشتری خواهد داشت . از جمله بسته بندیهای دوستدار محیط زیست میتوان به  ظروف گیاهی و ظروف قابل خوردن برای مواد خوراکی اشاره کرد

 

اصول طراحی در بسته بندی مشتری پسند

در این مقاله از صنعت کارتن سعی کردیم تا تصویر واضحی از خوسته های مشتری از صنعت بسته بندی اشاره کنیم. اصولی که در صورت رعایت در طراحی و انجام بسته بندی نه تنها افزایش فروش را در بر خواهد داشت بلکه ضمن تبلیغ بیشتر محصول و شرکت تولید کننده، رضایت کلی مشتری را نیز از مصرف محصول در بر دارد.

✅ شما برای خرید کارتن بسته بندی پنج لایه می توانید روی صنعت کارتن حساب کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *