بسته بندی لبنیات

بسته بندی لبنیات


Rate this post

بسته بندی لبنیات  یکی از ابزارهای  مهم در بازاریابی و فروش محصولات لبنی شمرده می‌شود که امروزه با روشهای نوین انجام می‌ شود و برکیفیت و سرعت کار می‌افزاید. سیستم های بسته بندی نوین شامل فن آوری‌ نانو و بسته بندی هوشمند است.

روشهای جدیدی همچون بسته بندی هوشمند ، اتمفسراصلاح شده و بسته بندی فعال وپایدار، مورد استفاده‌ی بسیاری از تولید کنندگان این صنف قرار گرفته است.

همان طور که گفته شد بسته بندی لبنیات، یکی ازابزارهای مهم در بازاریابی و تاثیر گذارترین درخرید وفروش مواد لبنی شمرده می‌شود که باکسب درآمد بیشتر ازاین محصولات، آن را در ردیف پرفروش ترین کالاها درجهان قرارداده است.

به علت آنکه  فرآورده‌های لبنی پایداری کمی دارد و به سرعت فاسد می‌شود، در حین بسته بندی حتما باید نکات استاندارد را رعایت کنید.

لبنیات  را می‌توان جزء مهترین واصلی ترین دسته غذایی معرفی کرد، که مخصوصا در وعده غذایی صبح اهمیت ویژه‌ی دارد و بر سلامت افراد تاثیرگذار است. به دلیل داشتن ارزش غذایی بالا مانند کلسیم وپروتئین مصرف آن برای همه‌ی گروههای سنی مناسب است.

فراورده های لبنی اغلب به صورت طبیعی وبا افزودن اندکی مواد نگهدارنده دراختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

امروزه بسته بندی ‌‌های مختلف مواد لبنی بر اساس خلاقیت تولید کنندگان در مدل ها و انواع مختلف بر اساس کیفیت و جذابیت ظاهر تهیه شده است.

شکل و فرم انواع بسته بندی ها تحت تاثیر طرح و رنگ های مختلف به عنوان یکی ازابزارهای تبلیغی آن کالا به شمار می‌رود که هرچه جذاب تر باشد فروش آن محصول هم بیشتر می‌شود.

بسته بندی لبنیات
بسته بندی لبنیات

بسته بندی لبنیات  باید از کیفیت ومقاومت خوبی برخوردارباشد و نکات استاندارد در آن رعایت شده باشد تا برماندگاری محصول بیفزاید. طبق نظر کارشناسان این حوزه اولین هدف از بسته بندی محصولات را حفظ  تمام ویژگیهای شیمیایی وفیزیکی  محصول و محافظت ازآن درمقابل عوامل محیطی می‌دانند که مانع ازتخریب وفاسد شدنش می‌شود.

مواد اولیه‌ی که برای تولید بسته بندی ها پیشنهاد شده است از نظر سمی بودن، نفوذ پذیری، سازگاری با محصول، هزینه چاپ و قالب گیری متفاوت است.

شیر وفراوردهای آن براساس محل نگهداری  ،خصوصیات محصول، عوامل نگهداری، وچگونگی مصرف آن بسته بندی می‌شود.

بسته بندی لبنیا ت شامل بطری‌های شیشه‌ای و پلاستیکی، قوطی‌ها، کیسه ها وکارتن‌های مختلف می‌باشد. در ادامه ی این مطلب از صنعت کارتن به انواع بسته بندی لبنیات و مدل های آن می پردازیم، همراه ما باشید.

دسته های بسته بندی لبنیات

در زیر به سه دسته بسته بندی لبنیات اشاره می شود:

  1. بسته بندی اولیه در تماس مستقیم با محصول است که معمولا در خرده فروشی ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. بسته بندی ثانویه برای تنظیم بسته بندی اولیه طراحی شده است.
  3. بسته بندی سوم که به آن بسته بندی توضیع هم گفته می‌شود که برای محافظت از بسته های ثانویه در نظر گرفته شده است و در حمل و نقل و انبار داری کاربرد دارد.

موارد متعددی که برای بسته بندی شیر و فرآورده های آن به کار گرفته می‌شود شامل  بطری های پلی اتلین ترفتالات، ظروف پلی استایرن و کیسه های پلی اتیلنی با دانسیته بالا ( hdpe) ، ظرف های کاغذی و مواد کامپوزیت دارچند لایه می‌باشد.

بطری شیشه ای باریک یک بسته بندی ایده آل برای شیر است زیرا شیشه ها کاملا بدون اثر است و خصوصیات محصول را عوض نمی‌کند و از تاثیر میکروارگانیسم هااکسیژن و رطوبت بر آن جلو گیری می‌کند ولی در عین حال چون نور از آن عبور می‌کند از اشعه مضر ماوراء بنفش تاثیر می‌پذیرد.

بعدی قوطی هایی از جنس آلومینیوم است که به راحتی باز می‌شود وکم هزینه است.

همچنین ظرف های پلاستیکی  به دلیل سبک بودن ، انعطاف پذیری قابل باز یافت بودن و هم چنین ارزان بودن مورد استفاده‌ی بیشترفروشندگان این محصول قرار گرفته است.

بسته بندی لبنیات
بسته بندی لبنیات

قوانین بسته‌بندی لبنیات

بیشتر مواد اولیه که در این نوع بسته‌بندی کاربرد دارد پلیمر است، که یک نوع ماده‌ی سمی است که بارعایت مقررات ایمنی از بین می‌رود.

برای این منظورپلیمراصلی به همراه یک ماده‌ی کمکی در بسته بندی ها استفاده می‌شود. این مهمترین قانون در بسته بندی لبنیات است که باید رعایت شود.

همچنین باید در بسته بندی ها قابلیت چاپ وامکانات جانبی فراهم شده باشد. پانچ آسان باز شو، پانچ دسته، گوشه‌های گرد و پانچ آویز جزء امکانات جانبی دربسته بندی‌ها محسوب می‌شود.

قابلیت چاپ به شرکت تولید کننده این امکان را می‌دهد، که اطلاعات ومشخصاتی مثل لوگوی شرکت، ارزش غذایی، اطلاعات تماس، تاریخ تولید، انقضا وقیمت رابتواند بربسته بندی روی محصول چاپ کند.

✅ توجه : شما می توانید برای خرید کارتن خالی 3 لایه روی صنعت کارتن حساب کنید.

معرفی بعضی از مدل های بسته بندی لبنیات و ویژگی آن ها

پاکت ‌های سه لایه وکیوم زیپ داروبدون زیپ برای بسته بندی پنیرهای رنده شده وتکه‌ای  مناسب است.

شاید واژه‌ی لیمنت برای شما نا آشنا باشد اما باید بدانید که بیشتر بسته بندیها به صورت تک لایه نیست بلکه چندین لایه سلفون روی آن لمینت شده است که استحکام ومقاومت بسته را افزایش می‌دهد. سلفون‌های موجود دربازار به لحاظ کیفیت متنوع هستند.

از انواع مختلف سلفون می توان به سلفون صدفی، سلفون مات، نقره ایی یا متالایزه  اشاره کرد.

پاکت‌های لمینیت: پاکت‌های لمینیت چند لایه قابلیت انعطاف پذیری دارد که تعداد وجنس لایه ها متناسب با نوع محصول درون پاکت ممکن است تغییر کند. این نوع بسته بندی با داشتن ویژگیهای منحصربه فرد خود دربازارهای جهانی مورد تایید است. تولید کنندگان بی شماری این نوع بسته بندی را به دلیل بهره وری بالای‌ آن انتخاب می‌کنند.

بسته بندی لبنیات
بسته بندی لبنیات

ویژگیها ی بارزپاکت‌های لیمینت دار باعث جذب طرفداران زیادی شده است وبرای محافظت از محصول طراحی‌های خوبی دارد. علاوه برآنکه  از نفوذ مواد خارجی جلوگیری می‌کند باعث حفظ عطر، مزه وکیفیت محصول می‌شود.

بعضی از محصولات نیازی به پاکتهای زیب دار ندارد بنابراین برای بسته‌بندی این مواد ازپاکتهای بدون زیپ استفاده می‌کند.

بسته بندی درظرف‌های پلاستیکی با دربهای فلزی مناسب بعضی از مواد خوراکی‌ها‌ است. ماست ، شیر، دوغ ، کشک و…در بسته بندی‌های پلاستیکی در بازار موجود است.

کارتن های مادر همان بسته بندی نوع سوم که از کارتن و مقوا در تولید آن استفاده شده است  معمولا برای صادرات فرآورده های لبنی کاربرد دارد که دارای چاپ اختصاصی هستند که بسته بندی فرآورده های کوچک‌تر داخل آن قرار می‌گیرد.

همان گونه که می‌دانید فرآورده لبنی با تنوع بسیار زیاد در بازار موجود است مایع یا جامد بودن آن بر نوع بسته بندی تاثیر دارد. این فراورده ها براساس نوع محصول بسته ‌بندیهای مختلف دارد.

✅ برای خرید کارتن باکیفیت روی صنعت کارتن حساب کنید.

انواع بسته بندی‌ها لبنیات و مثال های کاربردی آن

بیشتر بسته بندی های مواد لبنی را بسته بندی پلی اتیلنی تشکیل می‌دهد. استحکام، مقاومت وقیمت مناسب باعث شده است که در لیست پر کاربرد ترین انواع بسته بندیها قرار بگیرد.

فرآورده‌های شیر یا همان محصولات لبنی مشابه معمولا دربیشتر موارد دارای بسته بندی های یکسان درتمام دنیا می‌باشد. در ادامه به بسته بندی چند فرآورده لبنی اشاره می‌شود.

بسته بندی لبنیات
بسته بندی لبنیات

✔ همان طور که می‌دانید کره جزء مواد لبنی پرمصرف درتمام دنیا محسوب می‌شود.بسته بندی کره به صورت یک لایه متالایز7 میکرون از بیرون و یک لایه کاغذ پلیمری از داخل تشکیل داده شده تا کره به پوسته نچسبد.

متالایز سلفون ورقه‌ی آلومینیومی بسیار نازک به ضخامت 7 و12 میکرون است که به منظور نگهداری غذا به مدت طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

✔ ظرفهای لبنی وفویل پلمپ درب بطری : این فویل های آلومینیومی روی درهای بطری به وسیله حرارت پلمپ شده است. باضخامتهای مختلف وبرحسب نیاز مشتری تولید می شود.

✔ لیبل درب بطری : فراورده هایی شبیه شیر و دوغ نیاز به داشتن بسته بندی های دارد که بتوان اطلاعات لازم در مورد محصول را روی آن نوشت. لیبل های سلفونی مناسب برای این نوع بسته بندی می‌باشد.

✔ بستنی‌ها معمولا در ظرفها‌ی پلاستیکی که به شکل مستطیلی، استوانه ای و یا مخروطی شکل هستند قرار دارند. مخلوط بستنی ها را در کیسه های کاغذی، فنجان های پلیمری و کیسه های پلاستیکی بسته بندی شده‌‎اند.

✔ بسته بندی پنیرهم باید طوری باشد کهخصوصیاتش را حفظ کند. میکروفلورهای مختلف که در پنیرها استفاده شده است اکسید کربن تولید می‌کند که باید توسط بسته بندی انتشار پیدا کند.

گالاکتومانان وکیتوزان پلی ساکاریدهای موادی است که در بسته بندی‌های پنیرتازه به کار رفته است.

✔ طراحی و چاپ بسته بندی لبنیات : شرکتهای مختلف پلاستیک با همکاری طراحان بسته بندی، طرحهای مورد نیاز را براساس آخرین متدها تولید می‌کند و در اختیارمشتریان قرار می‌دهد.

هزینه چاپ بسته بندی لبنیات بستگی به طرح های درخواستی و تعداد رنگهای استفاده شده درآن دارد و همچنین بستگی به قیمت مواد اولیه پتروشیمی دارد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *