اصول بسته بندی حرفه‌ای

اصول بسته بندی حرفه‌ای


Rate this post

گاهی دیده می‌شود که محصولی با کیفیت حداقلی بالاترین رتبه در فروش را دارد. وقتی درباره علت این موفقیت جست و جو می‌کنید، متوجه جذابیت های بصری آن خواهید شد. جذبه‌ای که امکان تبلیغات گسترده‌ای را به تولید کننده می‌دهد. حقیقت این است که این گروه از تولیدکنندگان از اهمیت و اصول بسته بندی حرفه‌ای آگاه هستند و با دقت بالایی بسته بندی محصول خود را انتخاب کردند.

دانستن روش های اصولی هر یک از مراحل تولید و عمل کردن به آن ها در نهایت سبب جذب مشتری خواهد شد. اما رعایت اصول بسته بندی حرفه‌ای روشی برای اعتماد سازی سریع بین تولید کننده و مصرف کننده است. در این مقاله از فروشگاه صنعت کارتن قصد معرفی مهمترین اصل هایی که در زمان طراحی، انتخاب و اجرای یک بسته بندی تجاری را داریم.

چرا بسته بندی مهم است؟

بسته بندی بازوی محرک هر صنعتی است. اگر تولیدکنندگان نسبت به انتخاب و اجرای بسته بندی کم توجه باشند، رویارویی با زیان های مالی غیر قابل اجتناب خواهد بود. تاثیر مستقیم بسته بندی بر میزان فروش و افزایش سودآوری زمانی دیده می‌شود که تمامی اصول بسته بندی حرفه‌ای رعایت شود.

زمانی که برای خرید کالایی به فروشگاه مراجعه می‌کنید با انبوهی از برند های مختلف روبه‌رو خواهید شد. فرض کنید هدف فروش کالایی معمولی و ارزان قیمت مانند دستمال کاغذی به شما است. کالایی ساده که تولید کنندگان مختلف داخلی و خارجی آن را با کیفیت های بالاتر از استاندارد های معمول تولید می‌کنند. اما چه چیزی در میان این گروه بزرگ به شما برای انتخاب و خرید کمک می‌کند؟

بسیاری از افراد در مرحله اول به ظاهر و رنگ و لعاب بسته بندی چنین محصولی نگاه می‌کنند. چرا که قرار است در معرض دید باشد و زیبایی بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت دارد. اما همیشه انتخاب تا این حد ظاهری نیست و پارامتر های متعددی را باید پیش از انتخاب در نظر گرفت. به طور مثال در زمان خرید مواد خوراکی یا محصولات گران قیمت و حتی حساس  و مهم، انتظار های مصرف کننده به ظاهر محصول خلاصه نمی‌شود.

بسته بندی تنها در ظاهر گرایی نیست؛ بلکه رسالت اصلی آن محافظت از محصول و حفظ کیفیت آن از لحظه تولید تا مصرف است. گاهی مصرف کننده آماده پرداخت هزینه های گزافی برای خرید یک کالا است، چرا که محصول از بسته بندی بهتری برخوردار است. پس این اطمینان را به وجود می‌آورد که تولید کننده تعریف درستی از حفظ کیفیت، احترام به مشتری و نیاز های مصرف کننده محصول خود دارد.

پس از آن که بسته بندی به عنوان یک عنصر مهم در امر بازاریابی و فروش شناخته شد، کارشناسان این حوزه تلاش کردند تا اصول بسته بندی حرفه‌ای را بشناسند. در نهایت شرایط به گونه‌ای رقم خورد که بسته بندی به یک صنعت مجزا ولی مشترک در میان انواع دیگر صنایع بدل شد. در حال حاضر گروه های صنعتی از همان ابتدای تولید با دیدن رقبا و بررسی پیشرفت و شکست آن ها نوع بسته بندی را انتخاب می‌کنند.

دانستن اصول بسته بندی حرفه‌ای کمک می‌کند که بتوان بهترین روش بازاریابی  و تبلیغ را هم انتخاب کرد. نتیجه اجرای چنین دستورالعمل هایی به افزایش سود مالی و کسب سهم بیشتری از بازار خرید و فروش به نفع برند منجر می‌گردد.

اصول بسته بندی حرفه‌ای

اصل 1) بهترین انتخاب در میان رنگ ها

رنگ به تنهایی می‌توانند عنصری برای القای حس طراوت، شادابی، لوکس بودن و حتی جنسیت در میان تمامی اصول بسته بندی حرفه‌ای باشند. پس به سادگی یک انتخاب نادرست می‌تواند تمامی زحمات تولید کننده را از بین ببرد. برای چنین تصمیم گیری باید تصور درستی از علت استفاده محصول، بازار هدف، فرهنگ مصرف کنندگان، ترند های روز در دنیای مجازی و دنیا فشن داشت.

در سال های اخیر کلیشه های جنسیتی و سنی متعددی دیگر دور ریخته شدند. به طور مثال دیگر رنگ های مانند آبی تعیین کننده جنسیت پسر و صورتی برای دختران نیست. پس در هنگام انتخاب رنگ نباید خود را در بند کلیشه قرار دهید. حتی با تابو شکنی می‌توانید شروع یک تغییر در دنیای تبلیغات باشید.

اصل 2) سهولت در استفاده

فرض کنید یک بطری ماده شوینده خریدید. اگر در آن به راحتی باز شود و در کف قفسه بریزد و یا این که فرزند خردسالتان آن را بنوشد چه خواهد شد؟ حال اگر در بطری طوری طراحی شود که سفت باشد و برای هر بار باز کردن باید نیرو وقت زیادی را به عنوان یک بزرگسال هدر دهید چه؟

هیچ کدام از 2 حالت بالا خوش آیند نیست. هر یک مشکلاتی دارند که به نوعی می‌توانند دردسر ساز باشند. بنابراین باید پیش از رسیدن محصول به خط تولید فکری به حال آن کرد. در سال های اخیر تولید کنندگان با توجه به شکایت و نقد های مصرف کنندگان سعی کردند تا حدودی این مشکلات را مرتفع کنند.

در حال حاضر ظرف های آسان باز شو و چند بار مصرف یکی از پارامتر هایی است که در هنگام خرید به چشم مصرف کننده می‌آید. طراحی چنین ظرفی نباید منجر به افزایش هزینه نهایی تولید شود. چرا که در محدودیتی برای مصرف کننده به شمار می‌رود.

اصول بسته بندی حرفه‌ای

اصل 3) سادگی نه خالی بودن!

نکته جالبی که میان اصول بسته بندی حرفه‌ای دیده می‌شود درک درست طراح از اصل سادگی است. ساده بودن به معنای این نیست که تنها چند خط نوشته شامل اطلاعات محصول روی جعبه دیده شود و تمام. در چنین شرایطی چرا باید مصرف کننده در میان رقبا شما را انتخاب کند؟ شما با این کار به او گفتید که حوصله طراحی و فکر کردن روی جذابیت های بصری را ندارید. از کجا معلوم که در روند تولید هم همین قدر بی‌حوصله بودید؟

سادگی یعنی دقت در:

  • انتخاب فونت درست
  • انتخاب رنگ
  • نوع جنس بسته بندی
  • نیاز های مصرف کننده
  • روشن و واضح بودن در معرفی برند و محصول
  • انتخاب تصاویر و المان های مرتبط به دور از پیچیدگی

اصل 4) خلاقیت برای رقابت

خلاقیت شیرین‌ترین چاشنی است که می‌تواند یک محصول را معرفی کند. بگذارید تاثیر خلاقیت را با یک مثال کار آزموده بگوییم. برای سال ها هیچ کس تصوری از محصول داخل جعبه های خوراکی نداشت. به مرور طراحی های ساده رنگی و پس از آن تصاویر مختلف اضافه شدند. اما انقلاب زمانی رخ داد که مردم با جعبه هایی روبه‌رو شدند که بخشی از آن ها شفاف بود!

خلاقیت نمود های مختلفی می‌تواند داشته باشد. مثلا استفاده از بطری های مکعبی و رنگی به جای بطری های بی‌رنگ قدیمی برای آب آشامیدنی. یا هر کالایی دیگر. خلاقیت در میان اصول بسته بندی حرفه‌ای یعنی نگاهی دقیق و ریزبین داشتن به جزئیاتی که ساده و تکراری هستند.

اصول بسته بندی حرفه‌ای

اصل 5) بسته بندی چند مرحله‌ای

یکی دیگر از اصول بسته بندی حرفه‌ای شناخت نوع بسته بندی مورد نیاز برای یک محصول است. گاهی برای ارتقا کیفیت و مراقبت بهتر  از کالا بهتر است آن را در چند مرحله بسته بندی کرد. به طور مثال در دسته مواد خوراکی یا کالا های لوکس و ارزشمند یک بسته بندی اولیه و ساده که در تماس با خود کالا است انجام می‌شود. سپس آن را در جعبه دیگری که روی آن اطلاعات ضروری درج شده است قرار می‌دهند.

اصل 6) معرفی برند

یکی از اشتباه های رایج در میان طراحان این است فکر می‌کنند درج لوگو و نوشتن نام برند در هر مکانی از بسته بندی کافی است. اما اصول بسته بندی حرفه‌ای می‌گوید که ایجاد شناخت درباره نام و شکل مهمترین وظیفه طراح پس از رعایت آیین نامه های رسمی است.

حلقه اعتماد سازی زمانی شکل می‌گیرد که مصرف کننده اول با دیدن نام برند به سمت آن جذب شود. در نهایت همین اعتماد سبب خواهد شد که دیگر محصولات همان شرکت را هم خریداری کند. بر اساس اصول بسته بندی حرفه‌ای باید نام برند، لوگو، آدرس شرکت تولید کننده و نشانی اینترنتی شرکت به طور واضحی در دید باشد.

اصل 7) معرفی محصول

یکی دیگر از اصول بسته بندی حرفه‌ای معرفی درست کالایی است که در اختیار شما قرار گرفته است. مهم نیست که این کالا لنت ترمز است یا بیسکویت. باید هر آن چه مرتبط با محصول است بر روی بسته‌بندی آن درج کنید. برای تشخیص این اطلاعات بهتر است، سوال های زیر را بپرسید:

  • روش استفاده آن چگونه است؟
  • برای چه گروه سنی مناسب است؟
  • آیا محدودیت مصرف دارد؟
  • روش نگهداری آن چگونه است؟
  • درج تاریخ تولید
  • درج تاریخ انقضا
  • درج بهترین بازه زمانی برای مصرف

اصل 8) زیبایی بصری

در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که هنر های گرافیکی به بالاترین سطح ممکن رسیده است. بنابراین باید در زمان طراحی روی جعبه های بسته بندی از بهترین سطح کیفی از نظر استفاده از هنر های گرافیکی و روش چاپ بهره ببرید. همین نکته پیش پا افتاده به تنهایی بر بازدهی فروش به ویژه در رده سنی نوجوانان و جوانان تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

اصول بسته بندی حرفه‌ای

اصل 9) اندازه و شکل بسته بندی

از اصول بسته بندی حرفه‌ای رعایت شکل درست برای طراحی است. منظور از شکل این است که اندازه بطری یا جعبه نشان دهنده حجم کالا مورد نظر باشد. گاهی پیش می‌آید که مشتریان بدون توجه به وزن و یا ابعادی کالا که روی بسته بندی آن درج شده نسبت به خرید اقدام می‌کنند. به عبارتی چشمشان معیار انتخاب است. بنابراین طراحی بسته بندی نزدیک به حجم ماده مورد نظر راهنمای خوبی برای این گروه از مصرف کنندگان است و به نوعی نشان دهنده میزان صداقت تولید کننده هم می‌باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *